huf Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har til nå bare hatt erfaring med <div> taggen når jeg skriver pure html. Ser at det er mange som bruker tables når de lager sider, er det mindre arbeid? Sysnt det er greit å bruke <div>, men det er litt travelt/strevsomt. Bør jeg gå over fra å bruke div til tables? Ta dere en titt inn på sidene mine. Side 1 (bruker å være litt treig, men den kommer til slutt) Side 2 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Table er vel egentlig ganske greit å bruke, men det er litt "ut" å bruke det nå for tiden.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det er div som er "riktig" å bruke. Tabeller er til for å vise tabulatorinnhold, ikke for å bygge opp design. Men sånn rent på siden driter vel de fleste i hvordan siden er bygget opp bare det ser riktig ut. Tenk og på at koden faktisk er nye ner lesbar med css enn masse tabeller (min mening) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hva med css/div? Er vel det som er mest framtidsrettet nå vil jeg tro. Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Regner med at det er det det var snakk om Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hva med css/div?Er vel det som er mest framtidsrettet nå vil jeg tro. Det var nok det han mente ja. Man bruker DIV, men konfigurerer DIV-en i CSS. Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Hva med css/div?Er vel det som er mest framtidsrettet nå vil jeg tro. Det var nok det han mente ja. Man bruker DIV, men konfigurerer DIV-en i CSS. Jeg konfigurerer ikke DIV-en i CSS Er det mer lettvint? Kan noen gi et eksempel på hvordan dette blir gjort? Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hvordan konfigurer du div-en da? Ta en titt på kildekoden til http://www.storm-tt.net Der er det hardcore modifisering av div og lett oversiktlig kode (mener np jeg i alle fall ) Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Hvordan konfigurer du div-en da? Ta en titt på kildekoden til http://www.storm-tt.net Der er det hardcore modifisering av div og lett oversiktlig kode (mener np jeg i alle fall ) Sorry folks, var litt for kjapp da jeg skreiv der, såklart jeg konfigurerer den med css! Det jeg mente var at jeg for tiden ikke bruker noen ekstern style-sheet. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Hvordan konfigurer du div-en da? Ta en titt på kildekoden til http://www.storm-tt.net Der er det hardcore modifisering av div og lett oversiktlig kode (mener np jeg i alle fall ) Sorry folks, var litt for kjapp da jeg skreiv der, såklart jeg konfigurerer den med css! Det jeg mente var at jeg for tiden ikke bruker noen ekstern style-sheet. Er du ute etter å minske arbeidsmengden så burde du absolutt benytte deg av eksternt stilark, uten tvil om du spør meg. jeg minsket ihvertfall arbeidsmengden min betraktelig ved å gå over til eksternt css + <div>. Endret 1. desember 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det er mye lettere med eksterne CSS-filer.... Ellers er det ikke noe poeng, nesten! Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Ja, til dette er det vel greit, det kan jeg godt implenetere i en ekstern: "<style type="text/css"> a:link {color: black; text-decoration: none;} a:visited {color: black; text-decoration: none;} a:hover {color: white; text-decoration: none;} a:active {color: white; text-decoration: none;} </style>" Men hvordan er det med <div> taggen å definere det eksternt? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Ja, til dette er det vel greit, det kan jeg godt implenetere i en ekstern: "<style type="text/css"> a:link {color: black; text-decoration: none;} a:visited {color: black; text-decoration: none;} a:hover {color: white; text-decoration: none;} a:active {color: white; text-decoration: none;} </style>" Men hvordan er det med <div> taggen å definere det eksternt? eksempelvis: css: A:link { font-size: 11pt; font-family: Verdana; text-decoration: none; color: black } A:visited { font-size: 11pt; font-family: Verdana; text-decoration: none; color: black } A:active { font-size: 11pt; font-family: Verdana; text-decoration: none; color: black } .menu { top: 10; width: 800; height: 30; left: 100; position: absolute; z-index: 0; padding: 5px; background-color: #808080; text-align: center; border-style: double } html: <div class="menu"> "det du vil ha der" </div> Endret 1. desember 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Men hvordan er det med <div> taggen å definere det eksternt? Akkurat som om du hadde gjort det internt, men du må ha denne linjen: <link rel="stylsheet" href="style.css" type="text/css"> Det greieste er vel å bruke ID, tror jeg. I css: #topp { blabla: bla bla; } i html: <div id="topp">Bla bla</div> Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Takker for raske og flotte eksempler Goebbels og Toolshed! Skal jammen meg gå over til å ha alt dette <div> tullet i den ekstern css fila mi med det samme! Da skal jeg se det blir ryddig kode! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hvis du ser i koden min på http://lyrics.drange.net og css-filen som ligger her: http://lyrics.drange.net/div/ny.css så kan du se et eksempel.... Jeg er ikke ferdig, og koden bugger litt i Opera, men ellers er den grei, synes jeg... Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Det var utvilsomt en ryddig og fin kode toolshed. Gjør det noe om jeg låner css fila di for å gå ut i fra/som start hjelp, når jeg skal lage min egen? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det var utvilsomt en ryddig og fin kode toolshed. Gjør det noe om jeg låner css fila di for å gå ut i fra/som start hjelp, når jeg skal lage min egen? Vær så god, men som sagt... Det er fremdeles litt bugs! Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Takk skal du ha, trenger litt start hjelp sjønner du.. Hva består desse bugsa av da sånn konkret? Endret 1. desember 2003 av huf Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Her er litt inspirasjon over muligheten med css-basert layout, mens her er det eksempler på layout. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå