Gå til innhold

Nytt parti: Venstrepopulistene

Anbefalte innlegg

Venstrepopulistene er et parti som er i gang med å samle underskrifter til å stille til valg i høst, og jeg tror de kan gjøre et brakvalg om de får tilstrekkelig medieoppmerksomhet til å få vind i seilene. De ønsker å gjøre noe med den norske venstresidas desidert største problem, nemlig den grenseløst naive innvandrings- og asylpolitikken, og jeg mener at dette kan være løsningen på problemet med at politikken til venstre for Arbeiderpartiet er i ferd med å skrumpe helt inn i Norge. Vi trenger et parti som kan forene den økende nasjonalismen i samfunnet med både en bærekraftig miljø- og klimapolitikk, og en rettferdig omfordelingspolitikk. Det er akkurat det Venstrepopulistene er innstilt på å gjøre.

Er det dette partiet som enten ved det kommende stortingsvalget eller på sikt skal redde/gjenoppbygge venstresida i Norge?

Hjemmeside: *LINK FJERNET AV MODERATOR*

Endret av Gavekort
Fjernet reklame fra innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de burde valgt et mere taktisk navn, bare ordet "venstre" byr meg imot.

Men da er du ikke nødvendigvis i målgruppa. Dette partiet retter seg mot velgere som i utgangspunktet tilhører den klassiske venstresida, men som naturlig nok er bekymret over de raske endringene og de økende problemene som oppstår som følge av innvandring. Jeg tror mange av de føler seg tvunget til å stemme enten Ap eller Frp i dag. SV har tidligere hatt oppslutning ved valg på 13 prosent, og i meningsmålinger tidlig på 2000-tallet har de i en periode faktisk blitt målt som like store som Arbeiderpartiet, på godt over 20 prosent. Det viser at det er et skyhøyt potensiale for klassisk sosialistisk politikk i Norge, men det kommer aldri til å utløses før man kommer seg ut av det utdaterte innvandringsliberale sporet. Det fantes en tid for den typen politikk også, men så skyhøy migrasjonspågangen er for øyeblikket er det fullstendig gal retning akkurat nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Venstrepopulisme? Det er smør på flesk.

BTW. Hva er feil med linker til politiske partier?

FrP.no, DNA.no, venstre.no, KrF.no.

Lenke til kommentar

Enda et parti, akkurat det vi trenger... Men dere får ha lykke til uansett.

Det ideelle hadde selvsagt vært å endre politikken i de allerede eksisterende partiene på venstresida, men det er lettere sagt enn gjort. Man ser for eksempel at det er en del SV'ere som etter hvert begynner å få øynene opp for hvor problematisk høy innvandring faktisk er, men i stedet for å få til en endring i partiet, forsvinner de frivillig eller blir skjøvet ut. Eksempler på dette er Bård Vegar Solhjell og Andreas Halse, henholdsvis tidligere nestleder/statsråd for SV og leder for SU. De har nå begge bare perifere roller i partiet, og det overrasker meg ikke om det har noe å gjøre med deres mer fornuftige innstilling til innvandring og islam.

Men en viktig forskjell på Venstrepopulistene og andre nystartede partier på venstresida (for eksempel Feministisk Initiativ) er at jeg tror sistnevnte bare bidrar til at venstresida spiser seg selv (de kommer bare til å hente velgere fra SV/Rødt), mens Venstrepopulistene har potensiale til å hente velgere fra hele det politiske spekteret. 

Endret av Thundersalt
Lenke til kommentar

Men da er du ikke nødvendigvis i målgruppa. Dette partiet retter seg mot velgere som i utgangspunktet tilhører den klassiske venstresida, men som naturlig nok er bekymret over de raske endringene og de økende problemene som oppstår som følge av innvandring. Jeg tror mange av de føler seg tvunget til å stemme enten Ap eller Frp i dag. SV har tidligere hatt oppslutning ved valg på 13 prosent, og i meningsmålinger tidlig på 2000-tallet har de i en periode faktisk blitt målt som like store som Arbeiderpartiet, på godt over 20 prosent. Det viser at det er et skyhøyt potensiale for klassisk sosialistisk politikk i Norge, men det kommer aldri til å utløses før man kommer seg ut av det utdaterte innvandringsliberale sporet. Det fantes en tid for den typen politikk også, men så skyhøy migrasjonspågangen er for øyeblikket er det fullstendig gal retning akkurat nå.

Jeg er sterkt imot innvandring, men det er jo takket blandt andre venstresiden vi har dette problemet. Med et annet partinavn så hadde det kanskje blitt en stemme fra meg også :)

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt imot innvandring, men det er jo takket blandt andre venstresiden vi har dette problemet. Med et annet partinavn så hadde det kanskje blitt en stemme fra meg også :)

Jeg er nå av den oppfatning at politikken er viktigere enn partinavnet. ;) Jeg har dessverre ikke lov til av moderatorene å linke til partiets hjemmeside fordi de av en eller annen grunn anser det som reklame, men det skal ikke være så vanskelig å finne en skisse til hele det kommende partiprogrammet om man googler partinavnet.   :)

Lenke til kommentar

Jeg var så forberedt på den åpenbare "vitsen" at jeg burde ha nevnt det i åpningsinnlegget. Men da er vi i hvert fall ferdige med det.

Jeg mente det seriøst når jeg sier dette kan bli ett stort parti i Norge. Det neste FrP.

Kanskje du er smartere enn du tror? En "venstreorientert" versjon av FrP kunne være tingen. Med litt "ukorrekt" retorikk. Kanskje ikke så dumt å bruke "sosialisme" eller "venstre" i navnet siden det vil markere forskjellighet fra FrP? Så kan de beite godt inne i SV og AP sine marker? 

Jeg tenker kynisk, altså :-)

Men hva med teknologi? Prøver partiet å orientere seg i forhold til de teknologiske mulighetene fremover. Litt dumt at verden skal være materielt skakk-kjørt når en teknisk sett nå snart kan være fri. Vi går jo mot "åndens makt over materien" - der programvare kan gjøre oss alle fri fra materielle bekymringer. Tåpelig at økonomene preker "materielt slaveri" når en ikke trenger det :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...