Gå til innhold

Sony PC330 eller PC120 + et fotokamera?

Anbefalte innlegg

Brodern har et Sony PC120 kamera. Han tenker på å bytte til PC330. På Sony PC 120 er det ikke noe autofokus og dette gjør at bildene ikke alltid blir skarpe der de skal. Har PC330 noe flere innstillinger?

Han vil helst bare dra med seg et kamera, mens jeg mener at det er bedre å ha et digitalt kamera ved siden av som Canon ixus 400 eller S50. Nå bruker ikke man så mye manuelle funksjoner som jeg ikke klarer meg uten.

Så hva mener dere om saken. Er PC330 godt nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på. Hva man ønsker og hva bildene skal brukes til. Dette blir noe á la "tre ønsker på én gang......." fra en kjent sjokoladereklame. Slike kamerahybrider har vel aldri vært noen suskess, og det er å anbefale å holde disse to ting adskilt. Vær også klar over at DV-formatet benytter 720x576, tilsvarende vel 414000, slik at alt overskytende på mange måter er "overkill", skjønt godt utgangspunkt alltid gir et godt resultat i komprimert form. Til film, filmkamera! Til fotografier, fotokamera!

DV-kameraet du nevner har en CCDbrikke på 3 mill. I dag finnes det veldige gode digitale fotoapparater med høyere oppløsning og bedre funksjoner, for ikke å snakke om kamerasystemer med oppløsninger over 6 mill. Dette er jo avgjørende når bilder skal etterbehandles eller forstørres utover 10x15 cm. Dessuten, Sony benytter seg av Memorystick med sine begrensninger, mens de fleste gode digital kameraer fra Canon, Nikon mm benytter CompactFlash, raske kort med stor kapasitet. Gå for det!

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...