Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Induksjonstopp til nybygg leilighet?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Nylig kjøpt induksjonstopp med montering(fra forhandler) til nye leiligheten. Det er slik at nye boliger har en sensor rett under ventilasjonen som må synkroniseres med induksjonstoppen. Fikk høre fra montøren at det ble gjort, men tydeligvis ikke. Siden jeg må skru av og på sikringen 1 gang pr dag for at induksjonstoppen skal fungere. Har også sjekket at det er nok ampere(25). 

Det har tatt litt tid her og der, både hos forhandeleren og produsenten. De er usikre på hva de skal gjøre. Mens jeg også sitter og venter på svar fra borettslaget om å få kontaktinformasjon til de som faktisk legger inn ferdig hvitevarer til nye boliger. Er det noen som vet mer om dette? Er det en lett sak som man kan gjøre selv? :)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke toppen den er synkronisert med, men kontakten toppen er koblet til.

Induksjonstoppen har altså ikke noe direkte med sensoren å gjøre og kan bytte ut uavhengig av sensoren.

Det er de som har montert sensoren du må ta det med, evt. lese bruksanvisningen. Det er mulig det står der.

Men det kan jo så klart være noe galt med toppen slik at denne trenger en restart.

Men les bruksanvisningen til sensoren og se hva som står der, mulig du må synkronisere sensoren og kontakten kanskje? Det hender det står noe lurt der :)

Lenke til kommentar

Det er ikke toppen den er synkronisert med, men kontakten toppen er koblet til.

Induksjonstoppen har altså ikke noe direkte med sensoren å gjøre og kan bytte ut uavhengig av sensoren.

Det er de som har montert sensoren du må ta det med, evt. lese bruksanvisningen. Det er mulig det står der.

Men det kan jo så klart være noe galt med toppen slik at denne trenger en restart.

Men les bruksanvisningen til sensoren og se hva som står der, mulig du må synkronisere sensoren og kontakten kanskje? Det hender det står noe lurt der :)

Den var ferdig montert da jeg fikk leiligheten, så ingen bruksanvisning var tilstede. Men da får jeg vente på svar fra borettslaget. Takk for hjelpen  :)

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Lager det en rar lyd? Jeg hadde lignende problemer med overtakelse, det var selve brannvakten som ikke var satt opp enda, byggelederen knotet litt med den og så var det borte. Er nok lett å finne en manual med bruksanvisning om du leser av type/modellnavn på brannvakten. 

Lenke til kommentar

Lager det en rar lyd? Jeg hadde lignende problemer med overtakelse, det var selve brannvakten som ikke var satt opp enda, byggelederen knotet litt med den og så var det borte. Er nok lett å finne en manual med bruksanvisning om du leser av type/modellnavn på brannvakten. 

Tenker du på induksjonstoppen eller sensoren (lyden)? Isåfall er det ingen lyder på noen av dem    :hmm:

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Tenker du på induksjonstoppen eller sensoren (lyden)? Isåfall er det ingen lyder på noen av dem    :hmm:

Nei jeg mener under komfyren, enheten som styrer stikket til komfyren. Jeg fikk iallefall en rar lyd når den ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Om du ikke greier å løse dette selv, ringer du elektrofirmaet som monterte det og reklamerer på komfyrvakten. (dårlig av firmaet om du ikke har fått en innføring i bruk og vedlikehold) Forøvrig, om du har kjøpt leiligheten ny, skal det følge med en FDV-perm, som inneholder info om f.eks varmekabelregulatorer, komfyrvakt, ventilasjonsanlegg. Ligger gjerne i nærheten av sikringsskap.

Noen produsenter av komfyrvakt sier klart ifra at man ikke skal bruke sikringen for å restarte komfyrvakten. Hva skjer om du trykker inn betjeningsknappen på sensoren, som er montert i nærheten av ventilatoren?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Hei folkens.

Nylig kjøpt induksjonstopp med montering(fra forhandler) til nye leiligheten. Det er slik at nye boliger har en sensor rett under ventilasjonen som må synkroniseres med induksjonstoppen. Fikk høre fra montøren at det ble gjort, men tydeligvis ikke. Siden jeg må skru av og på sikringen 1 gang pr dag for at induksjonstoppen skal fungere. Har også sjekket at det er nok ampere(25). 

Det har tatt litt tid her og der, både hos forhandeleren og produsenten. De er usikre på hva de skal gjøre. Mens jeg også sitter og venter på svar fra borettslaget om å få kontaktinformasjon til de som faktisk legger inn ferdig hvitevarer til nye boliger. Er det noen som vet mer om dette? Er det en lett sak som man kan gjøre selv? :)

Takk på forhånd.

Når du skrur av og på sikringen så aktiverer du en nødmodus i komfyrvakten. Du får strøm en liten stund og så blir den borte. Det jeg ville foreslått er å bytte batterier på sensoren dersom de er over ett år gamle og pare systemet (sensor mot kontroller på komfyrstikk) og så prøve igjen. Ha induksjonstoppen frakoblet ved paring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...