martin9_InnleggNO Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Hei! Har jobbet for en dagligvarekjede siden høsten 2015. På kontrakten har det hele tiden stått midlertidig ansettelse. Fikk lovnad sommeren 2016 om fast ansettelse (deltid) dersom jeg gikk med på å få mer ansvar i butikken. Jeg fikk mer ansvar, men har enda ikke fått noen fast ansettelse. Sjefen på butikken har nå opprettet tre nye deltidsstillinger som skal lyses ut internt i kjeden, og ber meg søke på en av disse. Dersom jeg ikke får en stilling, vil jeg stå uten vakter. Vil jeg kunne ha krav på fast stilling? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Siden du har vært midlertidig ansatt i mer enn tolv måneder, og arbeidet ikke har vært av "midlertidig karakter" (antar jeg), er det snakk om en ulovlig midlertidig ansettelse, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9. Du har da krav på fast ansettelse, om nødvendig med domstolenes hjelp, jf. arbeidsmiljøloven § 14-11. Det du har krav på er fast ansettelse etter arbeidsavtalen, noe som vil si at hvis du har en "nulltimersavtale" (ingen faste vakter eller angitt stillingsprosent) må du i tillegg fremme krav om arbeidsavtale lik faktisk arbeidet tid etter arbeidsmiljøloven § 14-4a. I tillegg til dette har du som midlertidig ansatt fortrinnsrett til faste ansettelser dersom alternativet er at kontrakten din ikke blir videreført, jf. arbeidsmiljøloven § 14-2 annet ledd. Som allerede deltidsansatt har du også krav på utvidelse av stillingen din heller enn at det lyses ut deltidsstillinger så lenge det ikke innebærer vesentlig ulempe for butikken, jf. arbeidsmiljøloven § 14-3. Du vil derfor kunne ha krav på fast stilling og utvidet stillingsbrøk. Endret 12. januar 2017 av krikkert Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Du bør ta en tur til sjefen din imorgen og be om fast ansettelse med henvisning til de paragrafene som krikkert henviser til. Dette bør du gjør raskest mulig, da du sannsynligvis kan stå igjen med nulltimers kontrakter. Lenke til kommentar
martin9_InnleggNO Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Bør jeg søke på stillingen først, også evt. fremlegge et krav dersom jeg ikke får stillingen? Tenker da at dette vil skape mindre "bråk". Vil kjeden kunne avtale seg bort fra lovhenvisningene ovenfor gjennom ulike tariffavtaler eller andre avtaler med fagforeninger o.l., eller vil de alltid gjelde? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Nja. Du vil skape mer bråk hvis du ikke får stillingen, for da vil de ha pådratt seg kostnader til ansettelse av noen andre (som da må sies opp, og ha lønn i oppsigelsestiden, etc). Disse lovene kan kun fravikes til din gunst i tariffavtale. Lenke til kommentar
martin9_InnleggNO Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Tusen takk for svar Når gjelder regelen om tre/fire år før en har krav på fast ansettelse? Jeg er student, og kan derfor kun arbeide på kveldstid/helger. Siden jeg ble ansatt, har jeg jobbet kveld/helg mesteparten av tiden. Vil jeg kun har krav på et visst antall timer, eller vil jeg kunne kreve at vaktene ligger på kveldstid? To av de tre deltidsstillingene har arbeid på dagtid, noe som blir problematisk for meg. Den siste stillingen har arbeid på kveldstid, og vil passe bra. Vil jeg ha rett på denne? Endret 12. januar 2017 av martin9_InnleggNO Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Reglene om tre/fire år før man har krav på fast ansettelse, arbeidsmiljøloven § 14-9 sjette ledd, gjelder når den midlertidige ansettelsen er lovlig. Så lenge vilkårene for bruk av fortrinnsrett er oppfylt velger du selv hvilke stillinger du vil utøve fortrinnsrett til. Lenke til kommentar
martin9_InnleggNO Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Men hvis en har arbeidet tre/fire år midlertidig, så er det over 12 mnd - blir ikke det også ulovlig da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Man kan ha flere etterfølgende midlertidigkontrakter, og på den måten veksle mellom 12-månedershjemmelen og de andre hjemlene. Du er f.eks. ansatt i 11 måneder på 12-månedershjemmelen, deretter trer du inn i et vikariat for en som er i svangerskapspermisjon i 13 måneder, og så jobber du på tre seksmånedersprosjekter som er midlertidig organisert. Vips, tre år, uten at man har brutt 12-månedershjemmelen. Lenke til kommentar
martin9_InnleggNO Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Ok, så ettersom jeg fikk en midlertidig kontrakt da jeg begynte, og skrev under en ny midlertidig kontrakt i fjor sommer, så er det ikke en ulovlig midlertidig ansettelse likevel? Jeg har ikke trådt inn i noe vikariat eller noe slik fra sommeren. Vet egentlig ikke hvorfor det ble skrevet ny midlertidig kontrakt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Det kommer an på hva grunnlaget for de midlertidige kontraktene er. For å avbryte tolvmånedersfristen må du tegne en ny midlertidig kontrakt på et nytt grunnlag (med en annen hjemmel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå