Gå til innhold

Om man fordler resurser i verden

Anbefalte innlegg

Det er mer effektivt å produsere og dele ut enn å vente på et salg.

I en markedsøkonomi, ihvertfall, så må det et slags kjøpesterkt marked til. Så klarer en å påvirke pengestrømmene slik at ellers fattige kan kjøpe, så vil vel produksjonen (og teknologien) tilpasse seg.  Og: ved riktig programvare/kommunikasjon så kan en ha en effektiv dele-økonomi og ellers bruke ressurser som i dag er utilgjengelige. Mye kompetanse og ressurser rundt om. En kan dele hus, hytter og bilder etc.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har sett anslag, forskning eller liknende på hvilken levestandard man hadde fått,

dersom man tok hele verdens resurser og delte dem likt på alle verdens innbyggere? (Tenker da ikke penger, men direkte kjøpekraft og konsum)

Global-Inc-Distribution-2003-and-2013-1.

Tja, regn ut hva du kan få med to tusenlapper i måneden

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor får du det tallet fra? Passer ikke med grafen din heller. AtW

Beklager min leif, jeg tok median, ikke mean.

Det riktige tallet, med mean, blir da 3 500 kr i måneden. ;)

Så jeg bommet litt, menn ikke riktig så mye som en foregående som slengte ut 24 000 kr i måneden. (Post #2) ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tja, den linken gir vel omtrent halparten av de 24 000 som svar. Dog dette er selvsagt vanskelige vurderinger ettersom man ikke har spesielt godt statistisk tall materiale for å gjøre beregningen.

Regnestykket mitt i post #2 er ganske tydelig.

Men joda, det er sant at det er vanskelig, det er også komplisert fordi rike ikke nødvendigvis er oppgitt med høy inntekt, men har høy formue osv., forskjellene i formue er enda mer ekstreme.

AtW

Lenke til kommentar

Men joda, det er sant at det er vanskelig, det er også komplisert fordi rike ikke nødvendigvis er oppgitt med høy inntekt, men har høy formue osv., forskjellene i formue er enda mer ekstreme.

AtW

Det stemmer, og ikke bare det. Ettersom TS ønsker å fordele alle ressurser, inkludert som du påpeker formue, som i sin hovedsak er investert i produktive ting, så kan man forvente at kapitalen oppspises rimelig fort, og at verden blir fattigere og fattigere ettersom de veldig mange ikke vil investere istedenfor å bruke sine ressurser.

Mao, det resultatet man oppnår første året, vil ikke gjenta seg, men man vil ha stadig mindre og mindre ressurser å rutte med. Race to the bottom is on.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Det stemmer, og ikke bare det. Ettersom TS ønsker å fordele alle ressurser, inkludert som du påpeker formue, som i sin hovedsak er investert i produktive ting, så kan man forvente at kapitalen oppspises rimelig fort, og at verden blir fattigere og fattigere ettersom de veldig mange ikke vil investere istedenfor å bruke sine ressurser.

Mao, det resultatet man oppnår første året, vil ikke gjenta seg, men man vil ha stadig mindre og mindre ressurser å rutte med. Race to the bottom is on.

Det er en påstand, jeg kjøper ikke den påstanden uten videre.

AtW

Lenke til kommentar

Det er en påstand, jeg kjøper ikke den påstanden uten videre.

AtW

Tja, men det er vel ganske sikkert at de som får mindre å rutte med vil spare/investere mindre enn før?

Så da blir spørsmålet om de med minst å rutte med, f.eks. de som lever på $1/day, vil kompensere for nedgangen i investeringen hos de forestående, eller bruke pengene på mer og bedre mat?

Lenke til kommentar

Man skal ikke mange minuttene med fly østover før lønningene er mye lavere enn i Norge, men det er også mange ganger rimeligere å bo i disse landene. Luksusartikler er dyre i forhold til inntekt, men å ha en god livskvalitet med tilgang på det meste de trenger er fult mulig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Regner med at det er fra mean income. 5375 PPP dollar / 12 = 447 i måneden. 447 * 5.8 = 2592 kr. Pr mnd å leve på.

Som fortsatt er over 2000, selv med din alt for lave dollarkurs.

AtW

Man kan ikke bruke dagens dollarkurs når undersøkelsen bruker 2013 PPP dollar. Endret av Sir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...