Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst i 2 etg.

Anbefalte innlegg

Oki. Fadern skal installere trådløst nett i heimen. Jeg har mye erfaring med nettverk, men har aldri jobbet med trådløse nett før.

Han vil nok gå for 802.11b med mindre jeg får snakket litt vett til ham. Uansett ønsker han mulighet til å koble seg til nettverket fra 1ste etg i hovedsak, men også kjelleren. Mellom 1ste og kjelleren er det et TJUKKT betonggulv (med parkett på toppen selvsagt.) Går det med ett accesspoint, eller trenger han to? Uansett hvordan det blir er det kablet til kjelleren.

Et annet spørsmål er kjelleren. Jeg ser for meg at det blir to accesspoints. Det i kjelleren bør man kunne aksessere fra samtlige rom. Huset er 18 meter langt, og veggene i kjelleren er av lecablokker eller noe lignende. Det vil si at de er ganske tjukke. Utenpå disse er det trepanel. Det er vanlige tredører mellom rommene. Hvis jeg plasserer et aksesspoint midt i huset (ca. ved trappen ned) vil denne da gjøre det mulig med trådløst nett i kjelleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noen ekspert på trådløst jeg heller, men jeg ville nok ikke kjøpt utstyr uten mulighet for ekstern antenne, slik at dere kan montere antenner med høyere effekt. I tillegg vil dere da kunne velge mellom rundstråle,- sektor- og retningsbestemte antenner etter behov.

Ville nok heller ikke kjøpt 11b-utstyr i dag. Prisforskjellen til 11g er ikke stor, og det er kjekt med mulighet til effektiv overføringskapasitet opptil ca. 30 Mbps. Husk at man ved trådløst normalt ikke får en effektiv overføringskapasitet på stort mer enn 50-60% av den teoretiske hastigheten med gode forbindelser og utstyr med god kompabilitet. Har også lest tester av såkalt 22 Mbps-utstyr som ikke greier mer enn 10% mer enn 11 Mbps-utstyr.

Lenke til kommentar

Her ville jeg ha lånt utstyr og testet først. Er det stor avstand mellom AP i 1. etg. og klienten i kjelleren vil jeg tro at det nok blir vanskelig uten flere AP. I tillegg er det veldig stor forskjell på rekkevidde og gjennomslag mellom forskjellige merker på markedet. Jeg har testet SMC, D-Link, ASUS og 3COM hjemme hos meg, og de som utmerker seg er ASUS og 3COM. ASUS på grunn av ustabilt nett og svakt signal. 3COM på grunn av bra signal, kompabilitet og stabilitet. Det eneste negative med 3COM løsningen, er at det ikke er mulighet for eksterne antenner på den. Hverken SMC eller D-Link synes jeg var noe særlig, da jeg kjører en fin miks av klienter på dem. D-Link og ASUS ville ikke være med på enkelte maskiner hvis jeg satte på WEP for eksempel. SMC på sin side slet voldsomt med en maskin med D-Link kort.

Mitt råd er å gå for 3COM 802.11g utstyr, og å sette opp to aksesspunkt om nødvendig. Jeg kjører med en trådløs router og ett aksesspunkt selv, og det er like stabilt som kablet nett. Virkelig fornøyd. Har også satt opp 3COM hos en god del kunder, og det har så langt ikke vært så mye som en klage! ASUS derimot.... :thumbdown: Var noen som på død og liv skulle ha mulighet for WebCamovervåkning. Død over alle useriøse datatidsskrifter som priser dette møkkaproduktet opp i skyene.

-KJ

Lenke til kommentar

Har ganske mye erfaring med 802.11a/b/g nettverk, og er ganske sikker på at du ville få problemer med det nettet du beskriver.

Den vertikale avstanden er ikke det største problemet, men det er verre med det horisontale planet. med en gang du beveger deg opp eller ned vil tapet være ganske stort. Dette er under forutsetning at antennen står "rett" opp. De fleste routerne kan du bevege antennene på, men betong og mur er ikke særlig gunstige forhold å jobbe med når man snakker om 802.11a/b/g.

Det meste av trådløst nettverks utstyr leveres med 2,2dbi antenne, dette er ikke kraftig nok til å oppnå en stabil uplink i store hus med murvegger.

Men hvis du bruker kraftigere retningstyrte antenner skulle det ikke være noe problem. Men eneste problemet er at det koster flesk med mindre du bygger kabler og antenner selv. For hver 3. dbi du øker antennen med dobler du signalstyrken.

Har bygget masse slikt utstyr selv, men det krever en del forsking. Men har du pengene fåes alt kjøpt ja!

Har selv noe greier til salgs, men dette utstyret egner seg mest til å linke opp over store avstander med liten sektor..

http://bruktmarked.hardware.no/marked/?db=...query=retrieval

Når det gjelder diskusjonen om Asus vs. 3Com, er ikke forskjellene så store.

Jeg er faktisk mest fornøyd med SMC så langt, er i alle fall det utsyret jeg har klart å oppnå størst rekkevidde med.

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Er ikke noen ekspert på trådløst jeg heller, men jeg ville nok ikke kjøpt utstyr uten mulighet for ekstern antenne, slik at dere kan montere antenner med høyere effekt. I tillegg vil dere da kunne velge mellom rundstråle,- sektor- og retningsbestemte antenner etter behov.

Alt kan "moddes" vettu! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...