Centrux Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Hei!Har vurdert en stund nå å studere til å bli bioingeniør, da jobben virker ganske interessant, men det har vært noen faktorer som har gjort at jeg har ventet litt med dette (og at jeg nå heller studerer noe annet).En jobb innen helsevesenet har lenge appellert til meg da jeg trives best når jeg jobber med andre mennesker og kan ha en jobb hvor jeg hjelper andre.MEN - det som bekymrer meg litt er mulighetene etter endt bachelorutdanning. Hvis man leser på nett så står det selvsagt at man har masse ulike muligheter og at man kan nærmest velge og vrake, men jeg er ikke helt sikker på i hvor stor grad dette stemmer.Det som bekymrer meg mest med å jobbe på f.eks. et sykehus som bioingeniør er kombinasjonen turnusarbeid og ganske lav lønn. Mener å ha lest at man etter 10 års ansiennitet som bioingeniør kan komme opp i 400.000 i lønn, noe jeg selv mener ikke er så mye å juble over etter 10 år i arbeid.Så hvordan er egentlig mulighetene for å få jobb som bioingeniør utenfor sykehus, innen olje / det private, osv? Og er disse mulighetene først og fremst forbeholdt storbyene, da jeg egentlig helst etter endt utdanning vil flytte tilbake til den lille kommunen jeg kommer fra. Hvis noen vil dele litt erfaringer og opplevelser om hvordan det faktisk er å jobbe som bioingeniør, vil jeg gjerne høre dette.Klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er et karrierevalg jeg bør ta, eller om jeg kommer til å angre i ettertid.Trenger litt hjelp fra dere der ute, takk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Nesten alle bioingeniørar jobbar på medisinske laboratorium, då stort sett på sjukehus men det er også mange som jobbar i andre virksomheiter slik som i næringsmiddelindustrien enten det er på fabrikkane som produserer mat eller hos offentlige etatar slik som mattilsynet. Det er også mulig å jobbe inne medisinutvikling eller medisinteknisk utstyr. Men sjølv om det finnes fleire muligheiter så er nok bioingeniørane den ingeniørtypen som oftast ender opp med å jobbe på sjukehus fordi det ikkje er så veldig mange andre jobbmuligheiter med større fagmiljø. Når det gjeld lønna så er nok den betre enn det du har sett for deg. I følge NITO sin lønnsstatistikk så er den gjennomsnittlige startlønna på 400 651 for bioingeniørar innanfor helsesektoren. Etter 10 år ligg gjennomsnittslønna på ca 460 000 kr. Så nokon lønnsvinnar blir du nok ikkje som bioingeniør, men det høyrer med til bildet at denne statistikken er basert på grunnlønna for 8-16 jobb. Dei fleste bioingeniørar inngår i ein eller anna form for vakt/turnus-arbeid og får dermed i tillegg ulempetillegg for arbeid utanom ordinær arbeidstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå