Emancipate Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Jeg kjøpte en lampe som viste seg å ikke ha ledning. Den trenger ledning med jord, som skal kobles i en sukkerbit inne i lampa. Er det lovlig å koble til ledningen selv med en ledning med jordet støpsel? Lampen er nok ment til fast installasjon, men jeg tenkte ikke å skru den fast. Endret 12. januar 2017 av Hårek Splittet ut fra tråden "Snedige ting du lurer på V.2" Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Kjøpe støpsel og ledning. Gjerne en bryter på veien. Er lovlig det ja. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Takk. Men hvis jeg skrur den fast, så blir det ulovlig? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Takk. Men hvis jeg skrur den fast, så blir det ulovlig? Nei. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Takk. Men hvis jeg skrur den fast, så blir det ulovlig?Hvis du mener å koble den til stikkontakten uten støpsel så er det over grensen for hva som lov å gjøre selv. Men hvis du mener å skru lampen fast i veggen så er ikke det definisjonen på fast installasjon nei. Så det er ok. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Hvis du mener å koble den til stikkontakten uten støpsel så er det over grensen for hva som lov å gjøre selv. Men hvis du mener å skru lampen fast i veggen så er ikke det definisjonen på fast installasjon nei. Så det er ok. Takk. Lenke til kommentar
Denjam Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Takk. Men hvis jeg skrur den fast, så blir det ulovlig?Hvis du mener å koble den til stikkontakten uten støpsel så er det over grensen for hva som lov å gjøre selv. Men hvis du mener å skru lampen fast i veggen så er ikke det definisjonen på fast installasjon nei. Så det er ok. Hvilke konsekvenser vil slikt ulovlig arbeid reelt sett ha? Jeg ser for meg ugyldiggjøring av forsikringer og slikt. Min far gjorde alt det elektriske på vårt hus når tilbake på 80-tallet, da han hadde en elektrikerutdannelse før han begynte å arbeide som dataingeniør. Mannen til min søster som har ingen slik utdannelse, han har lagt nye støpsler i deres leilighet selv, etter forklaring fra min far. Men er det egentlig noen reell risiko for noen av disse? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Kan vel bli ganske mye trøbbel om det beviselig er lagt opp av ukyndig og gjort feil som f. Eks fører til Brann og død... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå