Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

På 40 år har Golfen blitt 20 cm bredere: – Svært smale parkeringsplasser fører til langt flere skader


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Det handler ikke ene og alene om det, men det et eksempel. Et eksempel som illusterer hvorfor det kan være greit å ta det litt mer med ro. En større bulk er ikke en kosmetisk skade.

 

Synes ikke det er spesielt absurd i det hele tatt, biler burde både konstrueres, og brukes litt mer som bruksgjenstander, og litt mindre som smykker.

 

Og ja, det er akkurat det jeg snakker om, å bruke "enorme kostnader" på rent visuelle utbedringer på bilen, det er bortkastede penger, som gjør forsikring dyrere, og sannsynligheten for at folk melder fra lavere.

 

AtW

 

Det er ikke opp til deg å definere hva som er en uvesentlig kosmetisk skade og hva som er en vesentlig skade for eier av bilen det gjelder. Om eier har akkurat kjøpt seg ny bil, om eier har en 10 år gammel bil uten en skramme, så er det ikke en uvesentlig visuell skade selv om ripen eller bulken ikke er stor nok til å forårsake andre skader på bilen (rust etc). Om eier har en 20 år gammel bil som ser ut som den har vært i krigen i samtlige år, så skal man da for faen meg fortsatt legge igjen en lapp om man er uheldig og kommer borti. 

 

Det eksisterer allerede et stort antall biler som konstrueres som bruksgjenstander, enda flere biler brukes som bruksgjenstander. Folk har sine egne behov og både velger og bruker bilen deretter. Det betyr ikke at alle biler er fritt vilt.

 

Det er helt greit at du oppfatter det som ubetydelige visuelle utbedringer, og at det er bortkastede penger. Det forandrer fortsatt ekstremt lite, faktisk null, på det faktum at det ikke er din rolle å definere dette overfor eier. 

 

Det hele er ganske enkelt. Vær aktsom i trafikken, er du uheldig og kommer borti en bil så dokumenterer man skaden ved å ta bilde, for så å legge igjen lapp med kontaktinfo. Ønsker eier å utbedre skaden så får man seg en viktig lærepenge. Det er ikke snakk om å bli utnyttet. Man har gjort en feil, man har skadet eiendommen til noen andre, da får man jammen meg dekke kostnadene man er skyld i. 

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sagt man skal stikke av (eller at biler er "fritt vilt"), men jeg mener den type holdninger gjør at flere stikker av, en totalt asymetrisk fordeling, der den ene parten bare skal bestemme "erstatningsummen". Folk bør faktisk ta innover seg at dette er folk som allerede har gjort mer enn mange, og å drive å utnytte at noen er hyggeligere enn andre er en uting.

 

Hvilken lærepenge? Ikke ha uflaks? Problemet er at folk legger på med kostander som ikke er reelle, bare fordi de kan få det dekt. Å fikse en bil for 10-20000 for en visuell skade på en eldre bil er ikke reelt, verditapet er nesten null.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etterspør folk stadig bredere biler, når de vet at parkeringsplassene er som de er? Eller prøver bilprodusentene å presse stadig bredere biler nedovber ørene på folk fordi større biler gir større profitt? Hvis jeg skulle kjøpe bil, ville jeg iallfall ikke punge ut uten først å måle bredden.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt man skal stikke av (eller at biler er "fritt vilt"), men jeg mener den type holdninger gjør at flere stikker av, en totalt asymetrisk fordeling, der den ene parten bare skal bestemme "erstatningsummen". Folk bør faktisk ta innover seg at dette er folk som allerede har gjort mer enn mange, og å drive å utnytte at noen er hyggeligere enn andre er en uting.

 

Hvilken lærepenge? Ikke ha uflaks? Problemet er at folk legger på med kostander som ikke er reelle, bare fordi de kan få det dekt. Å fikse en bil for 10-20000 for en visuell skade på en eldre bil er ikke reelt, verditapet er nesten null.

 

AtW

Vel, i en forsikringssak, som en slik sak blr være, vil ikke eier av bilen som har fått parkeringsbulk kunne påberope skaden mer verdi enn den faktiske kostnaden som er estimert via en uavhengig takst. At vedkommende som har utført skaden velger å gå utenom forsikring er vel ens egen feil, i tillegg til å faktisk skade annens eiendom.

 

Likevel, det gir ikke noen retten til å stikke av fra skadestedet selv om noen kan finne på å prøve å utnytte situasjonen til egen vinning. Det går begge veier.

Lenke til kommentar

Mye fingerpeking her, men ingen har foreløpig berørt den direkte årsak til problemet - hvorfor bilene bare blir bredere?

 

Våger nesten påstanden at dette er en høna-og-egget situasjon. At bredden (størrelsen) på offentlige parkeringsplasser faktisk er det eneste som holder igjen størrelsen på bilparken. Ved siden av selve feltbredden, da. Men nå er det fortsatt et stykke igjen til bredden på en semi-trailer.

 

Virker ikke være noen mangel på vilje til å kjøpe stadig større biler. Over dammen er nå monstrøse Pick-Up det foretrukne kjøretøy for personbefordring, etter en periode med monstrøs SUV. Er ikke stort bedre selv - vil også ha komfort og stålbjelker i dørene. Har dertil gjentatte ganger i dette forum hylt etter e-Golf stasjonsvogn. Som riktignok bare er lengre som hatchback'en, men likevel... 

 

 

 

Så man kan spørre seg hva som vil bli det egentlige resultat av bredere norm for parkeringplasser. Tror ikke jeg liker det jeg mistenker da skjer. Og dette kan heller ingen utredning påberope seg predikere - det må bare prøves. Nei, jeg får heller fortsette parkere så langt fra inngangsdøra som mulig på disse evinnelige Thon-senterene kjærringa drar oss til. Og alltid parkere ved siden av en dyrere bil som min. Har dertil flere senter på svartelista. Rent offentlige parkeringsplasser har jeg derimot sjelden problem med. 

 

Det vi trenger er eggeskall tilpasset sjåfør med sin matpakke, med et minimum av elektromotor, batteri og hjul. Bare akkurat nok til å karre seg til nærmeste påkoblingspunkt for hengende, induksjonsfremdrivende monorail. Med automatisk stabling av eggeskall i bikubeformasjon ved arbeidsplassen. Det hadde vært noe. Langt mer energieffektivt som dagens tog, i hvert fall. Min e-Golf konkurrerer allerede fordelaktig i forbruk per passasjerkilometer:

 

• http://www.vestforsk.no/filearchive/sluttrapport-transport-energi-miljo.pdf

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

 

2,3m ER alt for smalt. Jeg har lagt meg til en vane der jeg parkerer på en endeparkering et stykke unna inngangen på butikken jeg skal til for å minimalisere risikoen for parkeringsbulk. Ser også an bilen jeg parkerer ved, som f.eks barneseter, gammel og bulkete bil - disse er uakseptable å stå ved. Jeg la meg til denne vanen etter at jeg fikk dørbulk da jeg eide en MINI (!!) for mange år siden.

Jeg regner med du tenker på gamle Mini, ikke den til BMW som er dritsvær? :D

 

Jeg parkerer selv helt i enden av parkeringsplasser, men det er allikevel alltid er ra**høl som skal parkere ved siden av bilen min. Uansett om jeg er eneste bil på parkeringsplassen. Jeg tror røde, blanke biler virker som en magnet på folk.

 

 

Man blir ikke et rasshøl ved å bruke en parkeringsplass ved siden av en bil.

 

Forøvrig er bil en bruksgjenstand, hadde ønsket meg mer fokus på mer brukbare biler (før var jo en beskyttelseslist vanlig), og også det at folk tar det litt mindre tungt med en ripe av visuell art i bilen.

 

AtW

Ja, i utgangspunktet er bil en bruksgjenstand. Den oppfatningen deler mange mennesker, som bruker halvannen luke når de parkerer, bretter opp døra og smeller den inn i bilen ved siden av, skraper så opp samme bilen når de kommer tilbake med handlekurven, enten i det de skal ha den mellom bilene ,eller slipper den, så den triller inn i biler som står parkert.

 

Slike mennesker tenker sjelden over, at med norske avgifter, så anser mange bilen for en gjenstand som bør stelles og passes på, så det går an å få litt mer enn vrakpanten igjen, etter noen få år!! De burde heller ta bussen, om de er så lite interessert i bil!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan enkelt løse problemet ved å gjøre som i Tyskland, der har de frauenparken (frueparkering) som er en noe bredere parkeringsplass! Ellers så kan en anlegge bredere plasser i utkanten av parkeringen for å straffe bileiere med feite biler og komme i møte folk som er redde for bilene sine. På den måten beholder parkeringsplassene ca både kapasitet og inntekter som før!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Før vi fikk barn rygget jeg alltid inn i parkeringsplasser, passet alltid på å sentrere bilen så godt som mulig og holdt meg unna biler med barneseter. På 10 år fikk jeg kanskje en liten parkeringsbulk. Heldigvis var det en fin bulk der lakken var intakt og ingen fare for at det skulle utvikle seg. Mye av problemet her oppstår fordi folk slenger fra seg bilene på hvitlinjen som du sier, det betyr i praksis at bilene på sidene ikke får plass. Mange parkeringsbulker burde være skylddeling dersom mottakende bil ikke er parkert på en forsvarlig måte, dvs godt mellom linjene.

 

Med barn endrer ting seg, man trenger plass på begge sider og man skal typisk få ut en barnevogn fra baggasjerommet. Dvs man må ha lett tilgang til baggasjerommet og bakdørene, dvs å rygge inn i parkeringsplassen er ikke lengre veldig praktisk. Vi har ingen problemer med å gå noen meter, så ofte blir det i utkanten av parkeringsplasser for å slippe å manøvrere bilen mellom andre biler dersom vi skal inn på kjøpesentre eller liknende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...