Gå til innhold

På 40 år har Golfen blitt 20 cm bredere: – Svært smale parkeringsplasser fører til langt flere skader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2,3m ER alt for smalt. Jeg har lagt meg til en vane der jeg parkerer på en endeparkering et stykke unna inngangen på butikken jeg skal til for å minimalisere risikoen for parkeringsbulk. Ser også an bilen jeg parkerer ved, som f.eks barneseter, gammel og bulkete bil - disse er uakseptable å stå ved. Jeg la meg til denne vanen etter at jeg fikk dørbulk da jeg eide en MINI (!!) for mange år siden.

Ser også at de med brede biler ofte parkerer slik at hjulene på passasjerside nærmest står på hvitstripen som skiller parkeringsplassene fra hverandre. Slik får de OK plass for å komme seg ut på motsatt side, men gjør naboplassen mer utilgjengelig.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Gjør det samme. For meg er det en ren taktisk beslutning. Jeg går gladelig noen hundre meter ekstra hvis jeg må, for å slippe andre biler helt oppå meg.

Stygge biler, og som du sier med barneseter, er en risiko å ta. Jo nyere og penere biler, jo tryggere å parkere ved siden av.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at dere er veldig skeptiske til biler med barneseter noe det også er grunn til. Selv så har jeg barn i risikoalderen og valgte derfor å kjøpe meg en bil med skyvedører for på den måten å unngå skader både på egen og andres biler ved besøk på f eks. shoppingssenter. En annen fordel med skyvedørene er at den gir bedre plass til å plassere ungene i barnesete uten å måtte løfte feil og på den måten pådra seg plager i ryggen. På de trangeste parkeringsplassene hender det at jeg ikke kommer meg ut gjennom førerdøren da 10 cm ikke er nok til å komme ut. Da gjør jeg noen gymnastiske bevegelser og bruker skyvedøren for å komme meg ut. Regelverket fra 1974 er nok modent for utskifting tenker jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

2,3m ER alt for smalt. Jeg har lagt meg til en vane der jeg parkerer på en endeparkering et stykke unna inngangen på butikken jeg skal til for å minimalisere risikoen for parkeringsbulk. Ser også an bilen jeg parkerer ved, som f.eks barneseter, gammel og bulkete bil - disse er uakseptable å stå ved. Jeg la meg til denne vanen etter at jeg fikk dørbulk da jeg eide en MINI (!!) for mange år siden.

Jeg regner med du tenker på gamle Mini, ikke den til BMW som er dritsvær? :D 

Jeg parkerer selv helt i enden av parkeringsplasser, men det er allikevel alltid er ra**høl som skal parkere ved siden av bilen min. Uansett om jeg er eneste bil på parkeringsplassen. Jeg tror røde, blanke biler virker som en magnet på folk.

Lenke til kommentar

Kanskje bilfabrikantene bør ha mer fokus på å lage dører som minimerer parkeringsskade på andre biler, og tåler mer uten å få synlige riper og bulker?

Bilistene kan kjøpe biler med ulakkerte plastlister og støtfangere, istedenfor å kjøpe biler der alt unntatt glass og dekk er lakkert...

Lenke til kommentar

Den bilen kom vel i fjor? Citroen Cactus.. ;)

Edit: Også leste jeg om en bil hvor det hopper ut en myk list i ytterkant av døra når du åpner den, husker ikke merke/modell i farta..

Er et par biler som har hatt dette. En helt ny Skoda (husker ikke hvilken) kommer snart med det også.

Lenke til kommentar

Ja, med en litt halvstor bil etter dagens målestokk synes jeg det er ganske knotete å tre seg inn i parkeringplasser i bystrøk. Men det hadde hjulpet om annenhver hadde rygget inn. Da kan en parkere trangt på passasjersiden, mens føreren får plass til å komme inn og ut. Kunne vært en ide om parkeringsplassene hadde vært merket med front-inn eller hekk-inn.

Men på sikt løser det seg vel seg, da parkerer vel bilene seg selv etter at alle har gått ut av bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, med en litt halvstor bil etter dagens målestokk synes jeg det er ganske knotete å tre seg inn i parkeringplasser i bystrøk. Men det hadde hjulpet om annenhver hadde rygget inn. Da kan en parkere trangt på passasjersiden, mens føreren får plass til å komme inn og ut. Kunne vært en ide om parkeringsplassene hadde vært merket med front-inn eller hekk-inn.

Men på sikt løser det seg vel seg, da parkerer vel bilene seg selv etter at alle har gått ut av bilen.

Jeg tenkte på det samme selv med usymmetrisk parkering, men det er ikke alle som kjører alene i bilen (selv om statistikken og en titt på veiene viser at føreren vanligvis kjører 1,5 tonn metall alene).

Lenke til kommentar

Ser også at de med brede biler ofte parkerer slik at hjulene på passasjerside nærmest står på hvitstripen som skiller parkeringsplassene fra hverandre. Slik får de OK plass for å komme seg ut på motsatt side, men gjør naboplassen mer utilgjengelig.

Også har man de som har mye fritid, f.eks. pensjonister, hvor kona går inn og handler, mens mannen sitter igjen i den dyre bilen og passer på under hele parkeringoppholdet for ikke å få bilen sin bulket  :wee:

Jeg ser for meg at ryggekamera, sidekamera, biler som har andre typer hjul som kan snu på femøringen, permament videoopptak med flere kameravinkler og slikt blir mer og mer populært. Når andre typer framdrift kommer for fullt blir spennende å følge med på.

https://www.youtube.com/watch?v=CKyCJr6nggo

Viser parkeringsegenskapene:

https://youtu.be/RHpxuwcNJfo?t=167

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg parkerer selv helt i enden av parkeringsplasser, men det er allikevel alltid er ra**høl som skal parkere ved siden av bilen min. Uansett om jeg er eneste bil på parkeringsplassen. Jeg tror røde, blanke biler virker som en magnet på folk.

Man blir ikke et rasshøl ved å bruke en parkeringsplass ved siden av en bil.

Forøvrig er bil en bruksgjenstand, hadde ønsket meg mer fokus på mer brukbare biler (før var jo en beskyttelseslist vanlig), og også det at folk tar det litt mindre tungt med en ripe av visuell art i bilen.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den bilen kom vel i fjor? Citroen Cactus.. ;)

Edit: Også leste jeg om en bil hvor det hopper ut en myk list i ytterkant av døra når du åpner den, husker ikke merke/modell i farta..

Er et par biler som har hatt dette. En helt ny Skoda (husker ikke hvilken) kommer snart med det også.

Skoda Kodiaq. Mener også at BMW kommer med dette.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir ikke et rasshøl ved å bruke en parkeringsplass ved siden av en bil.

Forøvrig er bil en bruksgjenstand, hadde ønsket meg mer fokus på mer brukbare biler (før var jo en beskyttelseslist vanlig), og også det at folk tar det litt mindre tungt med en ripe av visuell art i bilen.

AtW

Enig. Alt skal være blankt som pianolakk. Og man blotter en skjør overflate ytterst. Overflaten på biler kunne hatt fordel av et generasjonsskifte over på at man får "rugged"-utgaver. Er ikke bare harddisker som kunne hatt glede av en slik utforming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var en 2004-modell Cooper S. Denne var mer i "ånden" til den opprinnelige selvsagt, men ja, en del større. :)

AtW

Jeg kan gjerne ripe glasset på telefonen din mens du står der og godtar. Det er jo tross alt bare en bruksgjenstand.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje bilfabrikantene bør ha mer fokus på å lage dører som minimerer parkeringsskade på andre biler, og tåler mer uten å få synlige riper og bulker?

Bilistene kan kjøpe biler med ulakkerte plastlister og støtfangere, istedenfor å kjøpe biler der alt unntatt glass og dekk er lakkert...

Hjelper lite med en plastlist når det er så trangt at man må gni seg mellom bilenetil tider. Men det skyldes like mye fittete parkering av enkelte, som stiller seg helt på skrå i luka ,eller helt inntil den hvite streken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper lite med en plastlist når det er så trangt at man må gni seg mellom bilenetil tider. Men det skyldes like mye fittete parkering av enkelte, som stiller seg helt på skrå i luka ,eller helt inntil den hvite streken.

Jeg er en av disse som gjerne parkerer intill den hvite streken med passasjersiden min, og grunnen til dette er for å skape mer plass på den siden jeg skal inn og ut av. Om det skulle stå en bil alt på plassen ved siden av så får eventuelle passasjerer jeg har med gå ut før jeg rygger/kjører bilen på plass.

Jeg har ihvertfall til gode få parkeringsbulk eller andre typiske skader andre ofte får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...