Cliffhanger Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hei, Går på mitt siste år i Bachelor i ingeniørfag - Maskin og finner nesten ingen utlyste stillinger. Er arbeidsmarkedet for maskiningeniører så dårlig? Jeg har ikke lyst til å sitte og nave etter endt utdanning mens jeg leter etter jobb. Dermed lurer jeg på hvilken muligheter jeg har. Har fått med meg at det er etterspørsel på VVS og lurer på hva slags kompetanse eller evt. emner man trenger for å bli kvalifisert som en vvs ingeniør. Går NTNU - Gjøvik og føler så langt at mulighetene for å ta VVS - emner er tynne. Eventuelt, hvilken andre muligheter kan en ferdigutdannet maskiningeniør ha? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Ta master eller søk etter jobb i utlandet, f.eks. i Tyskland. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Som nevnt over, søk på en master med en fremtidsrettet spesialisering og samtidig søker du jobber og melder deg opp hos bemanningsbyrå. Det er ett hardt marked om dagen, men det er ledige jobber der ute det gjelder bare å få innpass. Gå gjerne til nav for å undersøke mulighet for tiltaksplass eller hva det heter, vi har hatt 3 stykk på slike 3 måneders opphold det siste året. 1 har nå fastjobb og sannsynligvis får den siste også. Lenke til kommentar
Cliffhanger Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Som nevnt over, søk på en master med en fremtidsrettet spesialisering og samtidig søker du jobber og melder deg opp hos bemanningsbyrå. Det er ett hardt marked om dagen, men det er ledige jobber der ute det gjelder bare å få innpass. Gå gjerne til nav for å undersøke mulighet for tiltaksplass eller hva det heter, vi har hatt 3 stykk på slike 3 måneders opphold det siste året. 1 har nå fastjobb og sannsynligvis får den siste også. Takk for svar. Spør deg siden jeg får inntrykk av at du er i bransjen. Jeg har tjenestegjort i forsvaret, og ble tilbudt jobb i samme sted som jeg tjenestegjorde etter endt førstegangstjeneste. Gikk ut derfra med veldig gode attester. Er dette noe som er godt nok for å kunne "skille" meg ut blant andre nyutdannede? Er det noe som blir lagt merke til i det hele tatt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Takk for svar. Spør deg siden jeg får inntrykk av at du er i bransjen. Jeg har tjenestegjort i forsvaret, og ble tilbudt jobb i samme sted som jeg tjenestegjorde etter endt førstegangstjeneste. Gikk ut derfra med veldig gode attester. Er dette noe som er godt nok for å kunne "skille" meg ut blant andre nyutdannede? Er det noe som blir lagt merke til i det hele tatt? Jeg jobber innenfor elektro/automasjon, men det er tilsvarende. All erfaring vill så klart skille deg ut i fra de som ikke har erfaring. Men slik markedet er i dag leter gjerne arbeidsgiver etter folk med spesifikk kompetanse og erfaring. Siden det er så mange ledige kan arbeidsgiver finne personer med de egenskapene de trenger, og slippe mye opplæring og kostnader. Derfor er det utrolig vanskelig å få innpass uten erfaring innenfor en spesiell retning. Lenke til kommentar
Cliffhanger Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg skjønner. Takk for svar! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Som nemnt så kan ein mastergrad være vegen å gå, men du bør då også gjere deg ei lita vurdering av kva det er du vil jobbe med. Med mastergrad så kan det være vanskeligare å få ein "vanlig" ingeniørjobb. Ein anna ting er at dette ikkje treng å være eit problem i det heile tatt så lenge mange arbeidsgiverar i dag kun søker etter mastergrader når det er bachelor-kompetanse dei treng (og er villige til å betale for). Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Jeg skjønner. Takk for svar! Hvilken spesialisering har du under studiet? Maskiningeniør er nok generelt ganske fleksibelt, men har inntrykk av at VVS og konstruksjon kanskje er mest i vinden akkurat nå for tiden. RIF-selskapene og entreprenører ansetter mange innen VVS iallfall. Lenke til kommentar
Cliffhanger Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg skjønner. Takk for svar! Hvilken spesialisering har du under studiet? Maskiningeniør er nok generelt ganske fleksibelt, men har inntrykk av at VVS og konstruksjon kanskje er mest i vinden akkurat nå for tiden. RIF-selskapene og entreprenører ansetter mange innen VVS iallfall. Har produksjon som spesialisering med modellering (inventor + solidworks), styrkeanalyse og fem (ansys) og generell prosjektstyring og ledelse. Har du noe aning om hvordan man blir kvalifisert som en vvs ingeniør? Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Har produksjon som spesialisering med modellering (inventor + solidworks), styrkeanalyse og fem (ansys) og generell prosjektstyring og ledelse. Har du noe aning om hvordan man blir kvalifisert som en vvs ingeniør? Ok. Det høres ikke så veldig dumt ut, egentlig. Det bør være mulig å skaffe seg jobb med dette dersom du har greie karakterer og er brukbart geografisk fleksibel. Alternativt kan du jo søke mastergrad på NTNU og ta VVS-fagene her. Er vel 3-4 fag som er spesielt aktuelel på NTNU. Deretter er det prosjekt og master, og dersom du her velger VVS-tekniske problemstillinger, bør du ligge greit an. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå