IHaveADream Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hei, Jeg skal gjøre noen endringer i skattekortet mitt for 2016, og lurer på en ting ift. gjeld. Jeg har boliglån i bank. La oss si at lånet er på 2 mill, i januar 2017 og at jeg - etter bankens nedbetalingsplan - skal ha betalt tilbake så mye at det på slutten av desember 2017 er 1,9 mill i lån. Hvilket beløp skal jeg da føre opp på skattekortet? 2 mill, dvs. det jeg har ved starten av året, eller 1,9 mill, som jeg vil ha mot slutten av året? Og i tilfellet det siste; hva om jeg betaler tilbake mer lån enn det som var planlagt, slik at jeg ved årets slutt kun har 1,8 mill i lån? Vil det være sanksjoner relatert til det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Du skal føre opp det du forventer å ha i gjeld per 31.12. Bommer du på dette kan du forvente å måtte betale mer formuesskatt, men noen andre sanksjoner er veldig lite aktuelle. 1 Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Oja... OK. Takk for svar! Dersom jeg har brukt boligverdikalkulatoren til Statteetaten, og kommer frem til at boligens verdi er 800 000, mens Skatteetaten selv har regnet dette til å være 900 000 ifm. skattekortet for 2017. Dersom jeg i slutten av 2017 har mindre gjeld enn jeg trodde fordi jeg har betalt tilbake en større del av boliglånet enn forventet; vet du om jeg kan bruke dette for å "jevne ut" forskjellen? Altså hvis jeg har mindre gjeld enn planlagt, kan jeg da skrive i selvangivlelsen at boligens verdi faktisk er mindre enn det Skatteetaten skrev på skattekortet mitt for 2017? Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Og dessuten:; dersom jeg privat lån; hva slags "bevis" trenger skattemyndighetene for dette? Altså, enhver kan jo lyve og få en eller annen slektning til å skrive et gjeldsbrev.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg skal gjøre noen endringer i skattekortet mitt for 2016... Litt sent å endre skattekortet for 2016 nå? Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg skal gjøre noen endringer i skattekortet mitt for 2016... Litt sent å endre skattekortet for 2016 nå? Ja, beklager... mente selvfølgelig 2017 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Og dessuten:; dersom jeg privat lån; hva slags "bevis" trenger skattemyndighetene for dette? Altså, enhver kan jo lyve og få en eller annen slektning til å skrive et gjeldsbrev.... I utgangspunktet ingenting (du skal ikke sende inn noe som helst, heller ikke gjeldsbrev, med mindre du blir bedt om det), men den du hevder å ha lånt penger fra skal føre opp tilsvarende beløp i sin selvangivelse, altså utestående gjeld som en formuespost, og det du har ført opp i renteutgifter som renteinntekt, og dette blir nok garantert kryss-sjekket. Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 OK, takk for svar! Kan man oppføre fellesgjeld som en gjeldspost også, eller blir ikke det medregnet idet denne nedbetales via husleie? Jeg eier borettslag-leilighet, og har fellesgjeld på ca. 150 000. Kan jeg oppføre dette også? Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Så bra! Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå