Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny E-Golf nå (utgående modell) - galskap?!


c7Nn

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Har nå sett en god del på teslabjorn sine videoer nå, stort sett de som omhandlet hans Model S.

Må si jeg lener mer mot den nå, selv om det jo er en mye dyrere bil enn E-Golf, så er den også mye stiligere - og har lenger rekkevidde.

Noe skremt ble jeg da jeg så videoen med alle feilene han hadde hatt ila 2år og vanvittige 210k km.. Men han hadde jo også en av de tidligere modellene.

 

Frister kanskje mest med facelift, regner med at mye er bedre på denne modellen.

Hvilke er det du har hatt?

Bjørn hadde vell en av de første bilene som ble levert til Norge om jeg ikke tar helt feil, en del av disse hadde mye problemer. Jeg tror Bjørn faktisk hadde en av de bedre! Tesla endrer å "fikser" ting hele tiden, de prøver iallefall å fikse :p Mange av de "normale" og mest kjente feilene er utbedret, jeg er litt usikker på hva som er igjen på de nyeste nå. Tror det meste skal være ordnet eller i det minste byttet ut til ny type. Det er snakk om at noen fortsatt bytter DU, men jeg ser lite av det på forumet og slikt, er nok en del vandrehistorier ute og går også. Men perfekte er de ikke.

 

Ang pris så er det en utgift ved innkjøp, men de har holdt seg godt i pris slik at totalen ved salg ofte blir pen. Men om det vill forsette slik fremover vet vi jo ikke. Bjørn solgte vell sin for 500' tror jeg, iallefall ganske lite tap pr km for han.

 

Jeg hadde først en desember 2015 pre facelift med autopilot 1, denne hadde lite feil men jeg byttet en av hovedlyktene da en diode var ødelagt(tror det var produksjonsfeil) og fører setet ble skiftet da det lagde en rar klikke lyd(var vist en serie av disse som hadde denne feilen). Ellers har den fungert helt utmerket etter hva jeg kan huske iallefall. Jeg kjørte den dog kun 16 000.

 

Nå har jeg en desember 2016 facelift modell med autopilot 2. Foruten en skade i frontfanger fra transporten og at luft spjeldene lager lyd(feil i en batch der dimensjonene på huset er for små eller noe slikt. Lager bare en stygg lyd når en skrur av bilen, enn så lenge. Uten om det vet jeg ikke om særlig med feil som er på nye biler egentlig, men det er nok garantert noe :)

Okey, takk!

Har ikke satt meg så mye inn i ekstrautstyret enda. Må lese meg opp litt.. Har levd i en BMW-only verden nå siden 2010, så:p

 

Tesla virker uansett som et kult selskap, og han Musk er jo en fin fyr - så da er det jo ekstra morsomt å kjøpe bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Okey, takk!

Har ikke satt meg så mye inn i ekstrautstyret enda. Må lese meg opp litt.. Har levd i en BMW-only verden nå siden 2010, så :p

 

Tesla virker uansett som et kult selskap, og han Musk er jo en fin fyr - så da er det jo ekstra morsomt å kjøpe bilen.

 

 

Var selv en bmw "fyr" før den første Tesla'en, når jeg kjøpte den nye vurderte jeg ikke en annen bil engang. Altså det er mange flotte biler der ute, spesielt mercedes ser bra ut om dagen, men de er ikke der tesla er. På godt og vondt. 

 

Det er absolutt ett friskt pust i bransjen, som den nye oppdateringen til p100d bilene hvor en får valget "No, I want my mommy" når en prøver å aktivere ludi+. Det er bare morsomt og kjekt hver gang det kommer en ny oppdatering, selv om de ikke alltid har så mye innhold. Om du er glad i tekniske ting kommer du til å trives godt med denne bilen, den har utrolig mange kule features og engasjerte eiere som finner ut av det meste. 

Lenke til kommentar

Ang Tesla blir for mye kan jeg si at jeg brukte ett sted mellom 3 - 4000 på min Tesla i 2015, da inkludert renter, utgifter ved transport, forsikring og avskrivning. Tesla er vell en av de bilene som har holdt seg best i pris siden 2013(foruten sjeldne samlerobjekter osv), men dette kan jo også endre seg. 

 

Nå må du lære deg at historisk verditap IKKE er det samme som fremtidig verditap. De som kjøper en splitter ny Model S eller Model X nå løper en meget høy risiko når det gjelder verditap. Tidligere har de holdt seg bra i pris ene og alene pga dollaren som har styrket seg enormt mot norskekrona. Om du tror du inkludert verditap slipper unna med 3-4000 kroner pr måned på en ny bil, må du nok aller snarest ta til vettet og endre på budsjettet.

 

Den typiske Model S koster vel et sted mellom 800 000 til 900 000 kroner nå, og Model X ytterligere noen kroner opp. Tror du virkelig at verditapet vil være minimalt? Håper ikke du lokker dine venner til å kjøpe basert på at de skal forvente 30 000 til 40 000 i årlig verditap?

 

Kjøper man ny Model S eller Model X nå må man være foreberedt på at man taper et sted mellom 100 000 og 200 000 kroner første året, kanskje også mer for de heftigste modellene. Og man må slett ikke være overrasket om man etter tre år får en salgspris på minst 300 000 kroner lavere enn hva man selv ga da bilen var ny.

 

Husk at Model S i helt basic utgave koster over 600 000 kroner, uten vinterhjul. Da nærmer den seg tre-gangen i forhold til for eksempel en Ioniq.

Med mindre man har et behov for mye langkjøring, eller behøver mye bagasjeplass, ville jeg da heller anbefalt en Ioniq. Har prøvd den selv, og synes den gir mye, mye mer for pengene enn en Model S.

 

Btw, Tesla-Bjørn fikk rundt 400 000 for sin bil.

Lenke til kommentar

 

Ang Tesla blir for mye kan jeg si at jeg brukte ett sted mellom 3 - 4000 på min Tesla i 2015, da inkludert renter, utgifter ved transport, forsikring og avskrivning. Tesla er vell en av de bilene som har holdt seg best i pris siden 2013(foruten sjeldne samlerobjekter osv), men dette kan jo også endre seg. 

 

Nå må du lære deg at historisk verditap IKKE er det samme som fremtidig verditap. De som kjøper en splitter ny Model S eller Model X nå løper en meget høy risiko når det gjelder verditap. Tidligere har de holdt seg bra i pris ene og alene pga dollaren som har styrket seg enormt mot norskekrona. Om du tror du inkludert verditap slipper unna med 3-4000 kroner pr måned på en ny bil, må du nok aller snarest ta til vettet og endre på budsjettet.

 

Den typiske Model S koster vel et sted mellom 800 000 til 900 000 kroner nå, og Model X ytterligere noen kroner opp. Tror du virkelig at verditapet vil være minimalt? Håper ikke du lokker dine venner til å kjøpe basert på at de skal forvente 30 000 til 40 000 i årlig verditap?

 

Kjøper man ny Model S eller Model X nå må man være foreberedt på at man taper et sted mellom 100 000 og 200 000 kroner første året, kanskje også mer for de heftigste modellene. Og man må slett ikke være overrasket om man etter tre år får en salgspris på minst 300 000 kroner lavere enn hva man selv ga da bilen var ny.

 

Husk at Model S i helt basic utgave koster over 600 000 kroner, uten vinterhjul. Da nærmer den seg tre-gangen i forhold til for eksempel en Ioniq.

Med mindre man har et behov for mye langkjøring, eller behøver mye bagasjeplass, ville jeg da heller anbefalt en Ioniq. Har prøvd den selv, og synes den gir mye, mye mer for pengene enn en Model S.

 

Btw, Tesla-Bjørn fikk rundt 400 000 for sin bil.

 

 

Lære meg? Ser du ikke hva jeg skrev? Jeg fortalte om fortiden og sa at dette kan endre seg. Hva er problemet? Hva må jeg lære meg? 

 

Endre på budsjettet? Hvordan vet du at jeg har budsjettert dette? Og hvordan vet du(tydligvis) at risikoen nå er veldig høy? Dette er noe folk har sagt helt siden 2013, de har enda ikke tatt rett. Foruten P85D, de har tapt seg en del. Men ikke noe mer enn andre tilsvarende biler. 

 

Nei jeg sier jo selv at dette er historiske verdier og at det kan endre seg, det er dog nylige verdier(siste året) i fra eget kjøp. Hva baserer du dine påstander på? 

 

Hvorfor er disse prisene i tap plutselig gjeldene, hva har endret seg? Det er du som kommer med fremtidige påstander her, ikke jeg. Men en bør selvfølgelig regne med normal tap på bil når en budsjetterer så får evt det komme som en bonus om de ikke taper seg så mye. Jeg har aldri sagt noe annet heller. 

 

Ja ioniq virker som en god bil, anbefaler den til mange selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tesla virker også ut til å være i "early-adopter" stadiet enda, om de får opp kvaliteten på produksjonen vil jo det ha en betydelig effekt på biler solgt frem til da.

Lenke til kommentar

Lære meg? Ser du ikke hva jeg skrev? Jeg fortalte om fortiden og sa at dette kan endre seg. Hva er problemet? Hva må jeg lære meg? 

 

Problemet er at du liker svært godt å fremheve hvor lite du tapte på din forrige bil, og på den måten forsøker å lokke folk til å kjøpe seg ny Tesla basert på feil grunnlag. Godt mulig du ikke gjør det bevisst.

Jeg vil heller oppfordre folk til å se forbi suksess-historier, og heller se litt realisme i det.

 

P85D er en god pekepinn på hva som typisk vil hende med bruktprisene fremover. Og da er det også verdt å nevne at de fleste av disse P85D faktisk ble kjøpt til en langt lavere vekslingskurs (dvs har nytt godt av et par prisoppganger).

 

At man har blitt advart mot solid verdifall siden første bilene ble solgt er korrekt. Kronekursen, og til å begynne med en voldsom hype, har sørget for at verditapet for mange har vært behagelig lavt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Lære meg? Ser du ikke hva jeg skrev? Jeg fortalte om fortiden og sa at dette kan endre seg. Hva er problemet? Hva må jeg lære meg? 

 

Problemet er at du liker svært godt å fremheve hvor lite du tapte på din forrige bil, og på den måten forsøker å lokke folk til å kjøpe seg ny Tesla basert på feil grunnlag. Godt mulig du ikke gjør det bevisst.

Jeg vil heller oppfordre folk til å se forbi suksess-historier, og heller se litt realisme i det.

 

P85D er en god pekepinn på hva som typisk vil hende med bruktprisene fremover. Og da er det også verdt å nevne at de fleste av disse P85D faktisk ble kjøpt til en langt lavere vekslingskurs (dvs har nytt godt av et par prisoppganger).

 

At man har blitt advart mot solid verdifall siden første bilene ble solgt er korrekt. Kronekursen, og til å begynne med en voldsom hype, har sørget for at verditapet for mange har vært behagelig lavt.

 

 

Selvfølgelig gjør jeg det, det er jo reelt. Akkurat som de andre bilene jeg har hatt hadde en motsatt historie. Men jeg sier også alltid at det ikke nødvendigvis stemmer for fremtiden. Og det er jo sant. 

 

Det er jo realisme, det er jo det som har skjedd. Men en kan ikke ta høyde for at det skjer i fremtiden, men igjen så kan det skje. Dette gjelder for alle kjøp, en vet ikke men en har kun historien å forholde seg til og informasjon om fremtidige planer. 

 

Du sier det jo selv, "hype" som du kaller det eller etterspørsel som jeg liker å kalle det. Bilene har hatt prisvekst som har økt bruktprisene, men i tillegg er etterspørselen stor som og gjør at prisene har holdt seg godt. 

 

Det er langt mer som tyder på at Tesla vill holde seg godt fremover kontra en fossil. Det er snakk om avgifter, som vill øke nyprisen enda mer. Fossilene vet vi at kommer til å lide fremover, dette vill gjøre noe med etterspørselen som igjen påvirker bruktprisene. Men det er uansett bare synsing, ingen vet. Men det er fortsatt reelt at til nå har det vært lukrativt å eie en tesla. 

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å høre Valebrokk & co sin podcast: Nå lever Tesla farlig før du bestemmer deg. Det skjer mye i el-bil markedet nå, hvor mange aktører kommer med utrolig spennende modeller ila 2017/18. VW kommer vel med en el-bil bygd på egen el-bil platform ila dette året, mercedes kommer med eget el-bil merke osv. Tror jeg ville om ikke annet future-proofet det jeg kunne, og kjøpt en ny modell. Ioniq virker spennende, men her kommer det mye.

 

Hør podcasten, og gjør opp din egen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å høre Valebrokk & co sin podcast: Nå lever Tesla farlig før du bestemmer deg. Det skjer mye i el-bil markedet nå, hvor mange aktører kommer med utrolig spennende modeller ila 2017/18. VW kommer vel med en el-bil bygd på egen el-bil platform ila dette året, mercedes kommer med eget el-bil merke osv. Tror jeg ville om ikke annet future-proofet det jeg kunne, og kjøpt en ny modell. Ioniq virker spennende, men her kommer det mye.

 

Hør podcasten, og gjør opp din egen mening.

Takk for tipset, informativt og interessant!

Følte vel egentlig ikke at det å kjøpe Tesla skremte meg nevneverdig mer etter å ha hørt gjennom, men mulig jeg gikk glipp av noen viktige punkter.

 

Er fremdeles i tenkeboksen vedr kjøp av bil, pr. nå står det mellom brukt Model S eller brukt e-golf. Har nok slått fra meg ny e-golf.

Ser etter biler som er registrert etter Q3 2014 og har kjørt under 50k..

Tesla ligger vel på rundt 550 000kr, golf rundt 200 000kr...

+forsikring av Tesla er vel dobbelt av egolf uten at jeg har sjekket for mitt vedkommende.

 

Takler rett og slett ikke utseende til Ioniq, så den kan jeg ikke kjøpe.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for tipset, informativt og interessant!

Følte vel egentlig ikke at det å kjøpe Tesla skremte meg nevneverdig mer etter å ha hørt gjennom, men mulig jeg gikk glipp av noen viktige punkter.

 

Er fremdeles i tenkeboksen vedr kjøp av bil, pr. nå står det mellom brukt Model S eller brukt e-golf. Har nok slått fra meg ny e-golf.

Ser etter biler som er registrert etter Q3 2014 og har kjørt under 50k..

Tesla ligger vel på rundt 550 000kr, golf rundt 200 000kr...

+forsikring av Tesla er vel dobbelt av egolf uten at jeg har sjekket for mitt vedkommende.

 

Takler rett og slett ikke utseende til Ioniq, så den kan jeg ikke kjøpe.

 

 

Jeg ble positivt overrasket over prisen på forsikring faktisk, betaler mindre enn hva jeg betalte for min 5 serie. Men noe høyere enn en golf må en nok forvente. Har dog hørt om en som er helt nede i 2500 pr år. Men det er jo så mange variabler som spiller inn. 

 

Ang hvilken modell du går for, bruk heler penger på utstyr enn mest mulig rekkevidde. Så lenge du ikke kjører ekstremt langt pr år, men er du på normalen har en så og si aldri bruk for det og en må stoppe på de samme superladerne uansett. Jeg har iallefall mer bruk for hifi,luft,premium pakken osv i hverdagen :) Kjører 75D selv og hadde en 70D først. Litt irritert på at jeg ikke begrenset 75'en til 60 egentlig. Kunne spart en god del.

Lenke til kommentar

 

Anbefaler deg å høre Valebrokk & co sin podcast: Nå lever Tesla farlig før du bestemmer deg. Det skjer mye i el-bil markedet nå, hvor mange aktører kommer med utrolig spennende modeller ila 2017/18. VW kommer vel med en el-bil bygd på egen el-bil platform ila dette året, mercedes kommer med eget el-bil merke osv. Tror jeg ville om ikke annet future-proofet det jeg kunne, og kjøpt en ny modell. Ioniq virker spennende, men her kommer det mye.

 

Hør podcasten, og gjør opp din egen mening.

Takk for tipset, informativt og interessant!

Følte vel egentlig ikke at det å kjøpe Tesla skremte meg nevneverdig mer etter å ha hørt gjennom, men mulig jeg gikk glipp av noen viktige punkter.

 

Er fremdeles i tenkeboksen vedr kjøp av bil, pr. nå står det mellom brukt Model S eller brukt e-golf. Har nok slått fra meg ny e-golf.

Ser etter biler som er registrert etter Q3 2014 og har kjørt under 50k..

Tesla ligger vel på rundt 550 000kr, golf rundt 200 000kr...

+forsikring av Tesla er vel dobbelt av egolf uten at jeg har sjekket for mitt vedkommende.

 

Takler rett og slett ikke utseende til Ioniq, så den kan jeg ikke kjøpe.

 

 

Jeg er enig i at Tesla kanskje pt. er det mest interessante el-bil valget dersom jeg skulle byttet bil. Må nok vente noen år selv, da jeg har barneseter, vogn osv som skal være med. Enn så lenge er BMW 525 xDrive et bedre valg for meg. Men om et par år, blir det el-bil på meg også.

 

Sjekket pris på forsikring av Tesla:

 

30 - 35 år

75% bonus

12.000km

"Topp" kasko

Egenandel 5000kr

= 7584kr pr år (Trondheim)

 

Dette er mye dyrere på øst-landet.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg solgte faktisk sin Tesla Model S pga horrible priser på forsikring.

Det var greit frem til nå nylig, jeg lurer på om prisen da kom på rundt 13k for full kasko.. Han har selvsagt 75% bonus og har hatt det minst 5 år.

 

Det er ikke mer enn omtrent det dobbelte av hva jeg betaler for å forsikre min E 500 4Matic..

Jeg kan kjøpe noen liter bensin for den prisdifferansen :)

Lenke til kommentar

En kamerat av meg solgte faktisk sin Tesla Model S pga horrible priser på forsikring.

Det var greit frem til nå nylig, jeg lurer på om prisen da kom på rundt 13k for full kasko.. Han har selvsagt 75% bonus og har hatt det minst 5 år.

 

Det er ikke mer enn omtrent det dobbelte av hva jeg betaler for å forsikre min E 500 4Matic..

Jeg kan kjøpe noen liter bensin for den prisdifferansen :)

 

Da har han enten en veldig dårlig plassering eller ikke sjekket godt nok. Det er "normalt" å ligge på ca halvparten av det der om en sjekker på Tesla "forumet" på facebook. Det er dog noen selskap som driver med drømmepriser, if skulle først ha 25 av meg eller noe, nå betaler jeg 7,5. 

Lenke til kommentar

 

En kamerat av meg solgte faktisk sin Tesla Model S pga horrible priser på forsikring.

Det var greit frem til nå nylig, jeg lurer på om prisen da kom på rundt 13k for full kasko.. Han har selvsagt 75% bonus og har hatt det minst 5 år.

 

Det er ikke mer enn omtrent det dobbelte av hva jeg betaler for å forsikre min E 500 4Matic..

Jeg kan kjøpe noen liter bensin for den prisdifferansen :)

 

Da har han enten en veldig dårlig plassering eller ikke sjekket godt nok. Det er "normalt" å ligge på ca halvparten av det der om en sjekker på Tesla "forumet" på facebook. Det er dog noen selskap som driver med drømmepriser, if skulle først ha 25 av meg eller noe, nå betaler jeg 7,5.

 

Ja, det var noe sånt han betalte inntil hovedforfall.. Så ble prisen justert opp svært seriøst.

Nå kjører han Leaf.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det var noe sånt han betalte inntil hovedforfall.. Så ble prisen justert opp svært seriøst.

Nå kjører han Leaf.

Mulig han gikk for tide tilbudet til TOCN? Useriøst selskap som drev på denne måten, nesten alle fikk dobbel "sats" etter ett år.

Nå er dette en fyr som klarer å ringe rundt til andre selskaper også, jeg føler meg ganske trygg på at han gjorde det

Lenke til kommentar

 

Nå er dette en fyr som klarer å ringe rundt til andre selskaper også, jeg føler meg ganske trygg på at han gjorde det

 

 

Da er han nok veldig uheldig ja, forsikringsselskaper er jo som kjent basert på en rekke variabler og lokasjon kan utgjøre store forskjeller. Jeg har iallefall ikke hatt noe problem med å forsikre mine til en god pris, langt billigere en de bilene jeg hadde før. Men så er jeg også på en økende trend på bonus. Så det er ikke helt sammenlignbart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...