Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny E-Golf nå (utgående modell) - galskap?!


c7Nn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har begynt å tenke at en elbil hadde vært noe for meg, pendler inn og ut av Oslo hver dag (6mil t/r) og kjører en relativt ny bensinbil i dag.

Regnet litt på det, og kommet frem til at jeg vil spare rundt 3000kr pr. mnd på drivstoff, forsikring, bom og årsavgift.

 

Det jeg er veldig usikker på nå, er hva jeg skal kjøpe meg. Det står mellom i3 94ah og e-golf (brukt/ny), ettersom at Tesla blir for mye, og de andre (leaf, soul, ioniq, ampera-e etc.) liker jeg ikke spesielt godt.

 

Har fått tilbud fra Møller på en ny E-Golf av den utgående modellen (kommer ny nå i april-mai en gang) til 270 000,- med omtrent alt utstyr som er å oppdrive.

 

Er egentlig godt fornøyd med tilbudet, og ettersom at jeg må betale rundt 60k mer for den nye e-golfen med tilsvarende utstyrsnivå, så føler jeg ikke at det er verdt de ekstra 10 milene den kan gi meg + eventuelt det jeg "taper" på å vente da..

 

Noen som har input?

Det jeg er redd for er at denne e-golfen vil stupe i verdi, men er litt tvilende.

 

Alternativene er en brukt e-golf med litt mindre ekstrautstyr, eller en ny i3 94ah (blir en god del dyrere).

 

Bilen jeg har i dag (en 2013 BMW 3-serie) er verdt rundt 250 000,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, ikke regn med bom. Denne er plutselig innført. 

 

Ang Tesla blir for mye kan jeg si at jeg brukte ett sted mellom 3 - 4000 på min Tesla i 2015, da inkludert renter, utgifter ved transport, forsikring og avskrivning. Tesla er vell en av de bilene som har holdt seg best i pris siden 2013(foruten sjeldne samlerobjekter osv), men dette kan jo også endre seg. 

 

Jeg tror de 60 000 du sparer deg for nå kommer til å koste deg når du skal selge den igjen. Når batteriet har mistet litt kapasitet og tilsvarende biler på markedet har 10 mil mer i rekkevidde blir nok din uaktuell for de fleste, foruten de som vill ha ett kupp. 

 

Jeg ville revurdert ioniq i det minste, se iallefall videoene til tesla bjørn før du bestemmer seg. Virker å være mye bil for pengene. 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Ang. bompenger, så er jeg enig i det du skriver. Men jeg mistenker at avgiftene for fossilbiler vil gå opp når det innføres for elbil. Vil uansett ikke bli like dyrt.

 

Model S skal jeg nok se litt nærmere på, kan være et alternativ.

Mer usikker på hyundai, men skal sjekke ut video:)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Ang. bompenger, så er jeg enig i det du skriver. Men jeg mistenker at avgiftene for fossilbiler vil gå opp når det innføres for elbil. Vil uansett ikke bli like dyrt.

 

Model S skal jeg nok se litt nærmere på, kan være et alternativ.

Mer usikker på hyundai, men skal sjekke ut video:)

 

Ja det ligger virkelig an til at "de" kommer til å bli straffet hardt mens elbilene går mot de avgiftene vi ser i dag(etterhvert). 

 

Model S er absolutt å anbefale, jeg er på min andre. Men det koster jo, men totalt sett var min første "veldig billig", hvordan det går fremover vet jo ingen :) 

 

Ja den er jo ikke den peneste, og den er jo fra østen osv. Men det er iallefall mye bil for pengene, slik jeg oppfatter den. Har dog ikke prøvd den selv, enda. Ligger "vegg i vegg" med hyundai forhandleren i byen så bør vell spasere over i pausen en dag å ta en titt :) 

Lenke til kommentar

Jeg ser litt videre på brukte e-golfer med ok utstyr som har relativt lav km.stand, ser ut som at jeg kan få noen greie for rundt 210-220000kr. Tror det kan være et godt alternativ. Spørs jo også om det kommer mange for salg når ny begynner å bli levert.

Noe spesielt man burde ta høyde for ved kjøp av brukte elbiler?

Lenke til kommentar

Model S er absolutt å anbefale, jeg er på min andre. Men det koster jo, men totalt sett var min første "veldig billig", hvordan det går fremover vet jo ingen :) 

 

Ja den er jo ikke den peneste, og den er jo fra østen osv. Men det er iallefall mye bil for pengene, slik jeg oppfatter den. Har dog ikke prøvd den selv, enda. Ligger "vegg i vegg" med hyundai forhandleren i byen så bør vell spasere over i pausen en dag å ta en titt :)

Og jeg som trodde den var fra USA..

Lenke til kommentar

 

Model S er absolutt å anbefale, jeg er på min andre. Men det koster jo, men totalt sett var min første "veldig billig", hvordan det går fremover vet jo ingen :)

 

Ja den er jo ikke den peneste, og den er jo fra østen osv. Men det er iallefall mye bil for pengene, slik jeg oppfatter den. Har dog ikke prøvd den selv, enda. Ligger "vegg i vegg" med hyundai forhandleren i byen så bør vell spasere over i pausen en dag å ta en titt :)

Og jeg som trodde den var fra USA..
ioniq?
Lenke til kommentar

 

 

Model S er absolutt å anbefale, jeg er på min andre. Men det koster jo, men totalt sett var min første "veldig billig", hvordan det går fremover vet jo ingen :)

 

Ja den er jo ikke den peneste, og den er jo fra østen osv. Men det er iallefall mye bil for pengene, slik jeg oppfatter den. Har dog ikke prøvd den selv, enda. Ligger "vegg i vegg" med hyundai forhandleren i byen så bør vell spasere over i pausen en dag å ta en titt :)

Og jeg som trodde den var fra USA..

 

ioniq?

 

Jeg oppfattet det som at det meste av det du skrev var om Model S.

Fint at du blander inn Model S i alt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg oppfattet det som at det meste av det du skrev var om Model S.

Fint at du blander inn Model S i alt.

 

 

Nei jeg snakket om ioniq. Jeg blander ikke inn model S, det var nevnt i første post og jeg kom med mine tips. Verre med deg som må grine om at andre folk snakker om en viss type bil, forstår ikke poenget. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde en e-Golf på lån når jeg hadde bilen på service, og ble alt annet enn imponert av rekkevidden.

Var fulladet når jeg plukket den opp, og da hadde den kun 160 km rekkevidde. Og jeg ble alt annet imponert av hvor for rekkevidden forsvant, kjørte den med det mest sparsomme moduset, radio og aircon på 18-19 grader. 

Tilbakela vel bare 10 km, og når jeg leverte bilen tilbake var rekkevidden akkurat bikket under 120 km.

Ja, det fungerer om man kun kjører frem og tilbake til jobb med bilen, og om man er innstilt på å sette bilen på ladingen flere ganger i uken.

Men at det er en bilen som ikke passer alle er det ingen tvil om, det vil nok også ha en drastisk effekt på restverdien etterhvert.

 

Når det er sagt, så gjør e-Golf en ting rett, det er en vanlig bil bare med el-drift.

Lenke til kommentar

Hadde en e-Golf på lån når jeg hadde bilen på service, og ble alt annet enn imponert av rekkevidden.

Var fulladet når jeg plukket den opp, og da hadde den kun 160 km rekkevidde. Og jeg ble alt annet imponert av hvor for rekkevidden forsvant, kjørte den med det mest sparsomme moduset, radio og aircon på 18-19 grader. 

Tilbakela vel bare 10 km, og når jeg leverte bilen tilbake var rekkevidden akkurat bikket under 120 km.

Ja, det fungerer om man kun kjører frem og tilbake til jobb med bilen, og om man er innstilt på å sette bilen på ladingen flere ganger i uken.

Men at det er en bilen som ikke passer alle er det ingen tvil om, det vil nok også ha en drastisk effekt på restverdien etterhvert.

 

Når det er sagt, så gjør e-Golf en ting rett, det er en vanlig bil bare med el-drift.

 

Ja jeg har også hørt dette med dårlig rekkevidde fra folk jeg kjenner som kjører bilen, men dette sliter vell alle "gen 1" elbilene med. 

Lenke til kommentar

Hadde en e-Golf på lån når jeg hadde bilen på service, og ble alt annet enn imponert av rekkevidden.

Var fulladet når jeg plukket den opp, og da hadde den kun 160 km rekkevidde. Og jeg ble alt annet imponert av hvor for rekkevidden forsvant, kjørte den med det mest sparsomme moduset, radio og aircon på 18-19 grader. 

Tilbakela vel bare 10 km, og når jeg leverte bilen tilbake var rekkevidden akkurat bikket under 120 km.

Ja, det fungerer om man kun kjører frem og tilbake til jobb med bilen, og om man er innstilt på å sette bilen på ladingen flere ganger i uken.

Men at det er en bilen som ikke passer alle er det ingen tvil om, det vil nok også ha en drastisk effekt på restverdien etterhvert.

 

Når det er sagt, så gjør e-Golf en ting rett, det er en vanlig bil bare med el-drift.

 

Var dette nå nylig?

Jeg låner en nå som jeg tipper er 2016 mod. (EL9xxxx skilter).

Kjørte rundt 6mil i går kveld, da startet jeg vel på 14 (fulladet) og stoppet på 8, så den var ganske nøyaktig faktisk. Ble veldig usikker i starten, for jeg kjørte med litt blyfot og helt normal modus for AC etc.

 

Ladet den opp til rundt 85%, så startet den i dag tidlig sa den vel rundt 12,7mil, kjørte inn til jobb og parkerte med 10mil.

Så for meg føler jeg at rekkevidden hittil er helt ok.

 

Jeg må uansett elbil få montert wallbox til garasjeplassen min, bor i blokk med egen plass.

 

En av tingene jeg liker med E-Golfen er nettopp designet, dog er det kjedelig - på godt og vondt.

Den ligger fint på veien og er behagelig.

Men VW kunne sikkert oppnådd bedre resultater om de hadde designet og bygget en bil ment for elektrisk drift.

Lenke til kommentar

 

 

 

Var dette nå nylig?

Jeg låner en nå som jeg tipper er 2016 mod. (EL9xxxx skilter).

Kjørte rundt 6mil i går kveld, da startet jeg vel på 14 (fulladet) og stoppet på 8, så den var ganske nøyaktig faktisk. Ble veldig usikker i starten, for jeg kjørte med litt blyfot og helt normal modus for AC etc.

 

Ladet den opp til rundt 85%, så startet den i dag tidlig sa den vel rundt 12,7mil, kjørte inn til jobb og parkerte med 10mil.

Så for meg føler jeg at rekkevidden hittil er helt ok.

 

Jeg må uansett elbil få montert wallbox til garasjeplassen min, bor i blokk med egen plass.

 

En av tingene jeg liker med E-Golfen er nettopp designet, dog er det kjedelig - på godt og vondt.

Den ligger fint på veien og er behagelig.

Men VW kunne sikkert oppnådd bedre resultater om de hadde designet og bygget en bil ment for elektrisk drift.

 

 

Ang "wallbox", ikke bare installer dette uten videre. Det kommer til å koste deg en del, og det er ikke sikkert det er nødvendig. Jeg har ladet min tesla fra normalt schuko stikk nå i ett år+. Lader mellom 7 og 10A. Med "så lite" batteri som golfen har bør du ha fulladet bil hver dag ved 10A, men kjører du mye ellers og trenger å fullade på noen timer for å så kjøre igjen eller lignende så bør du vurdere å få installert ladestasjon. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Var dette nå nylig?

Jeg låner en nå som jeg tipper er 2016 mod. (EL9xxxx skilter).

Kjørte rundt 6mil i går kveld, da startet jeg vel på 14 (fulladet) og stoppet på 8, så den var ganske nøyaktig faktisk. Ble veldig usikker i starten, for jeg kjørte med litt blyfot og helt normal modus for AC etc.

 

Ladet den opp til rundt 85%, så startet den i dag tidlig sa den vel rundt 12,7mil, kjørte inn til jobb og parkerte med 10mil.

Så for meg føler jeg at rekkevidden hittil er helt ok.

 

Jeg må uansett elbil få montert wallbox til garasjeplassen min, bor i blokk med egen plass.

 

En av tingene jeg liker med E-Golfen er nettopp designet, dog er det kjedelig - på godt og vondt.

Den ligger fint på veien og er behagelig.

Men VW kunne sikkert oppnådd bedre resultater om de hadde designet og bygget en bil ment for elektrisk drift.

 

 

Ang "wallbox", ikke bare installer dette uten videre. Det kommer til å koste deg en del, og det er ikke sikkert det er nødvendig. Jeg har ladet min tesla fra normalt schuko stikk nå i ett år+. Lader mellom 7 og 10A. Med "så lite" batteri som golfen har bør du ha fulladet bil hver dag ved 10A, men kjører du mye ellers og trenger å fullade på noen timer for å så kjøre igjen eller lignende så bør du vurdere å få installert ladestasjon. 

 

Jeg har per dags dato ingen kontakter i nærheten av min parkeringsplass.

Alle i garasjeanlegget som har elbil/hybrid, har montert egen vegglader - kommer nesten ikke utenom dessverre.

 

Listeprisen er vel rundt 11000kr, men jeg har gode kontakter innen bransjen, så kan jo håpe på en bedre pris:)

Lenke til kommentar

Jeg har per dags dato ingen kontakter i nærheten av min parkeringsplass.

 

Alle i garasjeanlegget som har elbil/hybrid, har montert egen vegglader - kommer nesten ikke utenom dessverre.

 

Listeprisen er vel rundt 11000kr, men jeg har gode kontakter innen bransjen, så kan jo håpe på en bedre pris:)

 

 

Daså, da er det like greit å legge opp stor kurs med muligheten for "hurtig" lading. Koster ikke mye mer å dimensjonere opp. Anbefaler deg da å legge godt i, ikke tenk på max av hva bilen kan ta i mot. Den som kjøper boligen etter deg har gjerne en annen type elbil :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har per dags dato ingen kontakter i nærheten av min parkeringsplass.

 

Alle i garasjeanlegget som har elbil/hybrid, har montert egen vegglader - kommer nesten ikke utenom dessverre.

 

Listeprisen er vel rundt 11000kr, men jeg har gode kontakter innen bransjen, så kan jo håpe på en bedre pris:)

 

 

Daså, da er det like greit å legge opp stor kurs med muligheten for "hurtig" lading. Koster ikke mye mer å dimensjonere opp. Anbefaler deg da å legge godt i, ikke tenk på max av hva bilen kan ta i mot. Den som kjøper boligen etter deg har gjerne en annen type elbil :)

 

Det er jeg helt enig i!:)

Lenke til kommentar

 

Men noen som har tips til hva jeg må passe på ved kjøp av brukt elbil? Da tenker jeg helst el-biten, biler har jeg god erfaring med:)

 

F.eks

https://www.finn.no/85225706

 

Nei er ikke noe spessielt egentlig, bare søk etter kjente feil på modellene som normalt :)

 

 

Har nå sett en god del på teslabjorn sine videoer nå, stort sett de som omhandlet hans Model S.

Må si jeg lener mer mot den nå, selv om det jo er en mye dyrere bil enn E-Golf, så er den også mye stiligere - og har lenger rekkevidde.

Noe skremt ble jeg da jeg så videoen med alle feilene han hadde hatt ila 2år og vanvittige 210k km.. Men han hadde jo også en av de tidligere modellene.

 

Frister kanskje mest med facelift, regner med at mye er bedre på denne modellen.

Hvilke er det du har hatt?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har nå sett en god del på teslabjorn sine videoer nå, stort sett de som omhandlet hans Model S.

Må si jeg lener mer mot den nå, selv om det jo er en mye dyrere bil enn E-Golf, så er den også mye stiligere - og har lenger rekkevidde.

Noe skremt ble jeg da jeg så videoen med alle feilene han hadde hatt ila 2år og vanvittige 210k km.. Men han hadde jo også en av de tidligere modellene.

 

Frister kanskje mest med facelift, regner med at mye er bedre på denne modellen.

Hvilke er det du har hatt?

 

 

Bjørn hadde vell en av de første bilene som ble levert til Norge om jeg ikke tar helt feil, en del av disse hadde mye problemer. Jeg tror Bjørn faktisk hadde en av de bedre! Tesla endrer å "fikser" ting hele tiden, de prøver iallefall å fikse :p Mange av de "normale" og mest kjente feilene er utbedret, jeg er litt usikker på hva som er igjen på de nyeste nå. Tror det meste skal være ordnet eller i det minste byttet ut til ny type. Det er snakk om at noen fortsatt bytter DU, men jeg ser lite av det på forumet og slikt, er nok en del vandrehistorier ute og går også. Men perfekte er de ikke. 

 

Ang pris så er det en utgift ved innkjøp, men de har holdt seg godt i pris slik at totalen ved salg ofte blir pen. Men om det vill forsette slik fremover vet vi jo ikke. Bjørn solgte vell sin for 500' tror jeg, iallefall ganske lite tap pr km for han. 

 

Jeg hadde først en desember 2015 pre facelift med autopilot 1, denne hadde lite feil men jeg byttet en av hovedlyktene da en diode var ødelagt(tror det var produksjonsfeil) og fører setet ble skiftet da det lagde en rar klikke lyd(var vist en serie av disse som hadde denne feilen). Ellers har den fungert helt utmerket etter hva jeg kan huske iallefall. Jeg kjørte den dog kun 16 000. 

 

Nå har jeg en desember 2016 facelift modell med autopilot 2. Foruten en skade i frontfanger fra transporten og at luft spjeldene lager lyd(feil i en batch der dimensjonene på huset er for små eller noe slikt. Lager bare en stygg lyd når en skrur av bilen, enn så lenge. Uten om det vet jeg ikke om særlig med feil som er på nye biler egentlig, men det er nok garantert noe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...