Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hakk/riper i gulv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en venn har leid en leilighet i snart 6 mnd. Før vi flyttet inn var det noen hakk og riper i gulvet, og huseieren var klar over at det var fra de forrige leietagerne. Det ble også påpekt at gulvet er veldig dyrt og at vi måtte være forsiktige. 

Gulvene i leiligheten tåler nærmest ingenting. Det kan ikke mistes noe i gulvet uten at det blir en bulk eller hakk og det er snakk om fra midjehøyde (jeg mistet en krone fra lommen og det ble synlig bulk). I det seneste har det dukket opp et stygt hakk som ingen av oss vet hvordan det oppsto. Vi har hatt folk på besøk, men det er uansett uklart.

Vi er redde for at huseieren kommer til å mene at gulvet må byttes.
Hvilke alternativer har man når noe sånt oppstår? Finnes det måter å reparere noe lignende uten gigantiske kostnader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skulle gjort var å skrive ei liste over alle feil og mangler i leiliugheta ved overtagelse, være sge hakk i gulvet, riper i veggen eller andre slitasjeskader leiligheta hadde da dere overtok.

Det er eneste måten å sikre seg mot å få skylda for skader som var da dere overtok.

Når det er sagt vet jeg at snekkere har triks for å fikse små sår i parkett, men er ikke sikkert at huseier går god for slike løsninger.

Lenke til kommentar

Det du skulle gjort var å skrive ei liste over alle feil og mangler i leiliugheta ved overtagelse, være sge hakk i gulvet, riper i veggen eller andre slitasjeskader leiligheta hadde da dere overtok.

Det er eneste måten å sikre seg mot å få skylda for skader som var da dere overtok.

Når det er sagt vet jeg at snekkere har triks for å fikse små sår i parkett, men er ikke sikkert at huseier går god for slike løsninger.

Vi vet hvilke skader i gulvet som er påført av tidligere leietagere.

Eneste dette hakket som nå nylig dukket opp som vi tar ansvar for, men sant det du sier at vi skulle ha dokumentert alt først.

Har sett litt på nettet, hvor en slags type 'voks' går an å bruke for å gjøre det betraktelig mindre synlig. Spørsmålet avhenger av huseieren som du sier.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Går fint å fikse hakk og riper, problemet er om det blir bra nok til at huseier ikke ser det. Har man et "utsatt" gulv i en bolig man eier så er det ikke så farlig om det ikke blir perfekt så lenge det ikke synes, men hvis huseier tar med lupe...

Så har man spørsmålet rundt normal slitasje, som man ikke skal betale for.

Lenke til kommentar

Går fint å fikse hakk og riper, problemet er om det blir bra nok til at huseier ikke ser det. Har man et "utsatt" gulv i en bolig man eier så er det ikke så farlig om det ikke blir perfekt så lenge det ikke synes, men hvis huseier tar med lupe...

Så har man spørsmålet rundt normal slitasje, som man ikke skal betale for.

Håper bare ikke at huseieren blir sint når det blir sett  :hmm: H*n er veldig grei og går sikkert med på enkle løsninger, men man vet aldri.. Leste også litt at det går på hvor lenge man har leid, hvis det har gått over noen år så går det som vanlig 'bruksskader' noe leietager ikke skal betale for. Vi har bare vært her i snart 6 måneder, noe som ikke er så lenge.. Vet faktisk ikke så veldig mye rundt dette området. Første leiligheten vi leier.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med å slenge inn dyre gulv i utleieleiligheter. Billig laminat ser bra ut og takler en god del mer enn fancy parkett. Eventuellt bare ha linoleum som koster ingenting, mye pent i plastikk :)

Slik jeg ser det så har du to valg,1. snakke med huseier, 2. ta en spansk en og fikse det så bra som mulig selv og krysse fingrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så og si umulig å bo i en leilighet uten å lage små riper og hakk i tregulv. Med mindre du har avtalt noe annet eller laget et krater regnes dette som normal slitasje.

Hadde jeg vært huseier ville jeg helst rettet opp slike ting selv fremfor at evt. leietakere gjør større skade i et forsøk på å rette opp mindre hakk og riper.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med å slenge inn dyre gulv i utleieleiligheter. Billig laminat ser bra ut og takler en god del mer enn fancy parkett. Eventuellt bare ha linoleum som koster ingenting, mye pent i plastikk :)

Slik jeg ser det så har du to valg,1. snakke med huseier, 2. ta en spansk en og fikse det så bra som mulig selv og krysse fingrene.

Helt enig med deg der! Har satt spørsmål på det samme. Tenker vi snakker med huseieren for å komme frem til en avtale av noe slag  :)  Takk for svar!

Så og si umulig å bo i en leilighet uten å lage små riper og hakk i tregulv. Med mindre du har avtalt noe annet eller laget et krater regnes dette som normal slitasje.

Hadde jeg vært huseier ville jeg helst rettet opp slike ting selv fremfor at evt. leietakere gjør større skade i et forsøk på å rette opp mindre hakk og riper.

Ja, det er egentlig en selvfølge at noe sånt skjer. Miste ting er vel veldig vanlig og skjer absolutt alle fra tid til tid  :hm: Bare synd at gulvet her tåler så lite som det gjør.

Må si meg enig at det ville vært best, hvertfall for oss  :wee: Takk for svar!

Lenke til kommentar

For Tre gulv:

Ta en våt klut og legg over skaden, la den ikke ligge der mer enn noen sekunder, så tar du et skikkelig varmt strykejern og legger oppå kluten i noen sekunder(her må du prøve deg frem, blir kluten tørr mens du holder på fukt den litt)

Og om du er heldig så kan skaden bli omtrent usynlig.

Var selv leieboer og fikk fullt av stillet hæl, med stålkappe, skader i et hus vi leide.

Da vi hadde brukt samme prosedyre på de skadene som var der før vi flyttet inn så det alt i alt bedre ut enn når vi flyttet inn. Da utleier kom for og inspisere skadene og ikke fant igjen de gamle skadene, kun noen av de lagd med stillet hæl var han kjempefornøyd.

Noen av stillet hæl skadene var nok 3 mm dype.

Får du de ikke helt vekk så kan du finne ut av hvilken lakk som er brukt og fylle i litt av den. Så går du på en Bilrekvisita forretning og kjøper en lakk høvel (Drøy hundrings) og bruker den for og fjerne overskytende lakk(google bruken av lakk høvelen).

Når du skal fylle opp eventuelt bulk med lakk, smører du på først et tynt lag, og så tar du og fyller i resten med lakk som har ligget litt til lufting så den ikke er så tynt flytende.

Er du redd for gulvet der du leier, dekk det med tepper, i vært fall om du skal ha en skikkelig fest.

Er enig at når en leier ut bør en ta høyde for minimum "normal" slitasje.

Stort hakk i et gulv synes jeg ikke kommer under det, det er vel og regne som en skade.

Det ideelle er jo og spørre huseier om det er greit og prøve dette, det med strykejernet og kluten får kun Treverket til og utvide seg tilbake mot opprinnelig fasong. Så om det ikke blir perfekt så får du i hvert fall redusert størrelsen på skaden.

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...