Gå til innhold

Nå er Volkswagens nye elbil-plattform klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En bilplattform er en grunnleggende bildesign som gjør det enkelt å utvikle og produsere nye biler, siden nye modeller ikke må utvikles fra bunnen av."

 

Man skulle tro ( ihvertfall ønske) at bilprodusenter  sammen kunne konstruere en plattform, eller to, som kunne benyttes av flere bilmodeller.

Da gjerne med muligheter til felles festeanordninger for feks. seter (?)  og annet,  slik at deler  kunne kjøres i større serier og byttes  uten at hele bilen trengte å skrotes ( "fordi askebegeret er fullt").

En slik forlengelse av bilens levetid vil antagelig ha større miljøpåvirkning enn fokuset kun på CO2- utslipp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De er flinke til å få mye presseomtale underveis, men det er jo veldig lenge til de har et produkt... Det er ikke veldig imponerende?

 

 

Spesielt med tanke på at det lovede produkt for alle praktiske formål er identisk med hva de tilbyr allerede i dag. Sagt på en annen måte - MEB er fortsatt en plattform for B- og C-segment småbil uten lasteplass. Alternativt formet som en høyreist SUV som heller ikke fyller dette åpenbare hullet i markedet av elbilmodeller. De vil bare ikke. Kjenner jeg blir mektig irritert. Det ville tatt VW to måneder å ferdigstille e-Golf som stasjonsvogn. Litt kabelkonfeksjon, det er alt. 

 

Forskjellen på denne MEB plattformen fra eksisterende MQB plattform for e-Golf, er i praksis at de tar bort panseret og slenger motoren på bakakslingen. Alternativt på begge akslinger. Dette sparer plass, men har sine klare skyggesider - servicevennligheten ryker ut vinduet. Igjen. Bagasjeplassen blir ytterligere redusert. Og kollisjonssikkerhet (deformasjonssoner) blir atter et tema.

 

På gamle Volvo hundreogflerogførr var der danseplass under panseret, og man kunne fikse hva det skulle være på en halvtime. Samme på min e-Golf, da elmotoren bare er en liten klump nederst i et motorrom tiltenkt en rekkefirer. Mens man i eksempelvis en Golf GTE hybrid ikke får ned ei skoskje engang, mellom motoren(e) og torpedovegg/hjulbuer. Riktignok krever elektromotorer generelt lite service, men skulle så likevel skje så må man på en MEB ta ned hele bakstillingen for å få fikset den minste sak. Sukk. Det er også interessant at VW har presentert to helt forskjellige understell, begge som MEB platform: 

 

7.jpg

meb-1.jpg

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyheter om eksisterende bilprodusenters elbil "satsingen" kokt ned til en setning:

"Planer", "prototyper", "kan tenkes", "i salg etter 2020", "planlagt for 2022", "kan tenkes at den vil bygges", "planlegger fem elektrifiserte biler

innen 2025" , "at det er gode muligheter for at de kan komme til å sette den i produksjon" og "...resten av konsernets merker kan begynne å

utvikle egne biler.."

 

Tesla demonstrerte sin første nestegenerasjons elbil i 2006 og LEVERTE sine første biler i februar 2008. De fulgte opp med andregenerasjons plattform og ny bil i 2012. De har allerede startet leveransen av 3. generasjon batteri og drivlinjeplattform.

Hvorfor er ikke media tøffere mot en hel bransje som blir fullstendig akterutseilt av en grynderbedrift i california? Jeg mener, de ligger jo minst 6­ til 11 år i etterkant i en

teknologi som utvikles med stormskritt slik det er nå.

Alt de har er lovnader om at de skal kanskje komme med noe om noen år som sikkert blir greit, men du får ikke vite hva det skal koste.

Det er ett unntak i kritikken min, og det er Opels Apmera-e (GM Bolt), de kan dere godt omtale i varme ordlag, forde de tilsynelatende fortjener det. Bilen er ikke for meg, men jeg gleder meg over at dere faktisk gjør det de andre snakker om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange modeller som lages er så sin sak, pr. i dag er vi da også begrenset på hvor mange elbiler som kan lages totalt sett.

 

Å produsere biler er i mindre grad en teknologiøvelse enn det er en logistikkøvelse. Og så langt jeg er kjent med er tilgang til batterier og hvilke muligheter som finnes for å rampe opp batteriproduksjon begrensende på hvor mye PHEV/BEV biler som kan praktisk produseres.

 

Det er forståelig nok lite motiverende for en større bilprodusent å utvikle en helt ny 'folkemodell' for så å ikke kunne produsere noen fler biler totalt sett siden leveranse av batterier til denne modellen kannibaliserte batterier til tidligere modeller.

 

Jeg vil tro dette er en hovedgrunn til at elbiler stort sett er modeller som ligger litt i periferien av de store selgerne. (I.e. bybiler/handlevogner og luksusbiler)

 

Utfordringene med å skalere opp batteriproduksjon er ikke bare å bygge nye batterifabrikker heller, man på sikre seg leveranseavtaler for råstoffer som i sin tur kan medføre at ny utvinningskapasitet må skaleres opp. I tilegg har man problematikken rundt matrialer som kobolt som har etiske utfordringer knyttet til seg.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...