Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Valg av megler ved salg etter samlivsbrudd?

Potestas

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mye frem og tilbake er det nå blitt klart at jeg og min tidligere samboer ikke blir enige om en avtale om at den ene parten kjøper den andre ut.

Ble da idag bare informert om at salgsprossen var satt igang hos en megler uten at jeg har vært involvert med nevnt megler. Er dette noe hun kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Én sameier alene har ingen rett til å gjennomføre salg av sameieobjektet - dersom sameieobjektet skal selges på annen måte enn etter sameigelova § 15 (tvangssalg) må det skje ved enighet fra samtlige sameiere.

Men det gjelder selve salget. En sameier alene kan fint engasjere megler, avholde visning, mv på egen hånd - men vedkommende kan ikke selge noe annet enn sin egen andel. Og vedkommende er naturligvis alene ansvarlig for å dekke de utgifter som påløper med mindre noe annet er eller blir avtalt.

Her bør du kontakte rettslig bistand selv. Hvis hun er representert ved advokat bør du ha juridisk bistand på din side også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er ganske mange ting som skal ordnes i forbindelse med en eiendomsoverdragelse (jeg er midt oppe i det om dagen), så det enkleste er å la en megler gjøre jobben. Hvis ikke, kan det bli mye plunder og heft. Megleren tvinger deg ikke til å gjøre noe som helst, megleren utfører det praktiske, på oppdrag fra dere begge. Du kan sikkert diskutere valg av akkurat den megleren. Men - er det noen vits i det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er helt enig i at vi skal bruke en megler. Er bare selve valget av megleren som irriterer meg da jeg tidligere spesifiserte ganske tydelig at av de 3 vi hadde hatt på besøk så er dette den megleren jeg likte minst.

Høres ut som et naturlig valg fra din samboers side, som sikkert ønsker å plage deg mest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...