guest123 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg er igang med en GLU 5-10 utdanning men har på veien funnet ut at jeg ønsker å undervise på VGS istedenfor ungdomsskolen. Er litt usikker på hvordan jeg best kan få den kompetansen som ønskes på VGS. Jeg vurderer å ta en master i fagdidaktikk, men masterne her er jo rettet mot 5-10 kl og ser ikke at det skal hjelpe noe voldsomt utenom at jeg får betegnelsen lektor? Derfor vurderer jeg å ta en bachelor i tillegg i et skolerelevant fag(får noe innpass fra tidligere fag så kan ta den på 2 år) og så en master innen dette faget (da i tillegg til en 4årig GLU utdannelse, så en veldig lang vei å gå). PPU er jo innbakt i GLU utdannelsen- jeg trenger ikke noe mer PPU rettet mot eldre elever? Er det noen enklere veier å gå? Noen som har en GLU utdannelse som jobber på VGS? Føler jeg har nesten gitt fra meg sjansen til å undervise på VGS da jeg valgte GLU-løpet. Blir veldig takknemmelig hvis noen har noen gode tips her Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Det er gode spørsmål du retter. Normalt har det blitt krevd en bachelor (eller 180 studiepoeng), hvorav 60 av poengene må være i emner som gir undervisningskompetanse i skolen, for å gå opp til praktisk-pedagogisk utdanning. Det er vanskelig å gi deg konkrete råd, ettersom du ikke oppgir hvor langt du er kommet i utdannelsen som du holder på med.Du er nok tjent med å konsultere deg med opptakskontor for praktisk-pedagogisk utdanning der du tenker å studere. For jeg tviler på at du får undervisningskompetanse i videregående skole med fagdidaktikken som er myntet på grunnskolelærerutdanningen.Du spør etter enkle veier, og det fins noen smutthull. Snart blir det krav om master for å ta PPU, men det er to fag der denne graden ikke kreves for å undervise: Kunst og idrettsfag. Jeg ser for meg at du kan ta 60 poeng i enten praktisk kunst eller praktisk idrettsfag, og få innpasset fagfordypning som du har fra din grunnskolelærerutdanning. Om du har 60 poeng i f. eks norsk, 60 poeng i diverse greier, 60 poeng i kunst/idrett, så har du i teorien nok poeng til å gå videre til PPU.Det spørs om det er så nødvendig med annen utdanning; kanskje trengs det bare litt videreutdanning etter GLU. Ikke gi opp denne tråden med en gang, for her kan det komme en del glupe svar. Likevel, jeg påpeker igjen at det er lurt å konsolidere med de som driver med opptak for PPU, eller din egen studieveileder ved fakultetet ditt. Endret 13. januar 2017 av Slettet+921324 Lenke til kommentar
guest123 Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 Du er nok tjent med å konsultere deg med opptakskontor for praktisk-pedagogisk utdanning der du tenker å studere. For jeg tviler på at du får undervisningskompetanse i videregående skole med fagdidaktikken som er myntet på grunnskolelærerutdanningen. Oi den her har jeg ikke tenkt på en gang, tatt det som en selvfølge at jeg har nok pedagogikk fra GLU slik at det ikke er noe problem å undervise på vgs av den årsak. Noen andre som kan noe om dette? Jeg har ikke tenkt på å ta PPU jeg har tenkt at jeg i tillegg til å ta GLU utdanninga også ta en ekstra bachelor + master da jeg tror jeg er nødt til det for å undervise på vgs. 60 studiepoeng er sikkert nok i historie, samfunnsfag ol men tror ikke det er nok for realfag..? Noen andre som vet? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Du er nok tjent med å konsultere deg med opptakskontor for praktisk-pedagogisk utdanning der du tenker å studere. For jeg tviler på at du får undervisningskompetanse i videregående skole med fagdidaktikken som er myntet på grunnskolelærerutdanningen.Jo, det gjør man. Kravene for ansettelse i videregående sier følgende, ref. § 14-4: § 14-4.Krav for tilsetjing og undervisning i den vidaregåande skolen Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i studieførebuande fag i den vidaregåande skolen, må fylle eitt av desse krava: a) universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 240 studiepoeng, inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning b) faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning c) lærarutdanning, jf. § 14-2 og § 14-3, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg. § 14-1.Krav til pedagogisk kompetanse for tilsetjing Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå