Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny toyota rav 4 hybrid vs Audi 2013 hybrid


qed

Anbefalte innlegg

Så. Tiden er inne for ny bil, og madammen og jeg er i heftig diskusjon om hva som er riktig valg for oss.

 

Vi har ikke mulighet for lading, så ladbar hybrid alla outlander utgår. Like fullt ser vi nytten av hybrid da det som regel blir mye køkjøring i Oslo på de vante tidspunkter i rush osv. Barnet skal ha plass i baksetet, bilen må komme seg opp de vanlige bakkene til hytta på fjellet, og utvendig mål kan ikke være så store at man ikke får parkert i garasjehuset bak den forbanna søylen som alltid er i veien. For eksempel Tesla er for stort.

 

Jeg har selvfølgelig funnet en deilig q5 hybrid med full S-line innvendig og utvendig. Alt av utstyr er på plass og man er omgitt av skinn, aluminium og en følelse av kvalitet på alle områder.

 

Madammen stusser, og skjønner ikke hvorfor man ikke heller kjøper en ny Rav 4. Jeg forsøker forklare henne at den har sjarm som Trump og utseendet til et esel.

 

Begge bilene ligger ute for ca 450.000.

 

Noen tekniske fakta:

 

Audi q5 har gått typisk mellom 30 og 60 tusen. Jeg anser det som lite. Det er snakk om facelift-versjon, typisk 2013modell med to år gjenstående garanti. Audi Q5 kommer topp 5 ut av alle biler i tyske bruktbilundersøkelser både mellom 0-50.000 og mellom 50.000-100.000. Mye bedre enn for eksempel bmw x3. Men, Audi forfølges like fullt av et rykte om at ting blir dyrt etter kjørte 100.000 når man besøker verkstedet. Det er også et faktum at mesteparten av teknologien for eksempel innen sikkerhet er fra 2009. Derfor stopper listen fort etter ryggekamera og filskiftevarsler/blindsonevarsler pluss led/xenonlys med automatisk justering fra faceliftoppgraderingen. Motoren er den velkjente 180hesters TFSI pluss batteripakke, noe som gir 245 hester og 0-100 på 7.2 sek fra en 8trinns girkasse. Moro for ungan (Meg) !

 

Rav 4 på den andre siden vil komme med 5 års garanti. De har bruktbilrykte som er meget positivt, og kan skilte med moderne sikkerhetsutstyr som fotgjengervarsler, bremsehjelp, radarteknologi og 360graders kamera. Like fullt, bortsett fra litt skinn på dashbord og seter er til og med toppmodellen executive blottet for følelse av luksus. Knappene er av plastikk, girspak ser ut som den er hentet ut av en traktor, og utseendet.. vel, det kan i min bok bare elskes av en mor. 197 hester er ok, men trinnløs cvt-kasse innbyr ikke til noe stor kjøreglede.

 

Så. Helt ærlig. I kampen mellom fornuft og følelser. Hva hadde dere valgt? Kjør debatt!

Endret av qed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja har prøvd den. Den glir fint fram i storbyen, men man kjenner veldig fort at det ikke er noe luksus noe sted, det er funksjon foran form. Spørsmålet er om kosten ved en brukt Audi ikke er verdt økt følelse av kvalitet.

Lenke til kommentar

Den RAV4-hybriden jeg hadde for en dag fra forhandler var veldig dårlig på veistøy. Nok til at jeg slo fra meg alle tanker om å kjøpe en slik. Ellers var setene gode med litt kort sittepute og interiøret typisk Toyota; greit nok, men litt knirk og lyder.

Motoren og CVT-giret fungerte overraskende greit, men det er slett ikke for alle å venne seg på det. Lysene var veldig gode på den jeg hadde til låns.

 

Jeg ville heller hatt en Audi uten å ha prøvd en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så mye engasjement her som jeg hadde håpet, hehe. Var å prøvde audien i helgen, veldig pen utvendig med facelift og deilig luksusfølelse innvendig, men definitivt preg av at teknologien egentlig er fra 2009.. Ble ikke noe mer sikker.

Lenke til kommentar

Ja. Den er fin, har vært å prøvd den men det er litt lite plass i bakseter og bagasjerom (400L), samt at jeg ikke har mulighet for lading. Mao ville jeg bare kjørt rundt med en tom batteripakke som tok opp vekt, evnt brukt bensin på å lade det opp. Hybridløsningen veier jo tross alt 160kg mer. Jeg er bitter som f på at de ikke kjørte samme system i Gran Tourer-versjonen av 2serien. Hadde kjøpt den på flekken.

Endret av qed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...