Redaksjonen. Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Tre operatører, tre ulike tilnærminger til elektrisk bussdrift.Skal teste tre ulike elbuss-teknologier i Oslo Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) "Elbuss-teknologier" "14 bioetanolbusser, 20 dieselhybrider, 99 biogassbusser og fem hydrogenbusser." Flott. Gjennom erfaringkan man ta beslutninger. - Selvom det kun er to elektrisk drevne , batteri og Hydrogen. - Og litt underlig at artikkelen kun handler om batteri-elektriske. Endret 11. januar 2017 av Fri diskusjon og kunnskap 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Ebusco har jo allerede bevist at de duger. Da er det meningsløst å ikke snakke seriøst om hvordan en løser potensielle leveranseproblemer. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 "Elbuss-teknologier" "14 bioetanolbusser, 20 dieselhybrider, 99 biogassbusser og fem hydrogenbusser." Flott. Gjennom erfaringkan man ta beslutninger. - Selvom det kun er to elektrisk drevne , batteri og Hydrogen. - Og litt underlig at artikkelen kun handler om batteri-elektriske. Det er flott at vi endelig starter overgangen til eksosfrie busser. Jeg skjønner ikke at det skulle være et problem at TU lager en artikkel på at vi nå får 6 batteribusser i testkjøring og så 100 batteribusser om 3 år. Dette er jo noe som virkelig monner og som i tillegg kan bedre økonomien i bussdrift. Og mange andre byer kan lære av erfaringene her slik at de selv kan gå direkte på den beste løsningen. 3 Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 "Elbuss-teknologier" "14 bioetanolbusser, 20 dieselhybrider, 99 biogassbusser og fem hydrogenbusser." Flott. Gjennom erfaringkan man ta beslutninger. - Selvom det kun er to elektrisk drevne , batteri og Hydrogen. - Og litt underlig at artikkelen kun handler om batteri-elektriske. Batterielektriske fordi det er det nye nå. Det var en stor artikkel om de hydrogendrevne i TU for noen få dager siden... http://www.tu.no/artikler/bruker-39-millioner-kroner-slik-at-hydrogenbussene-kan-kjore-tre-ar-til/366419 Og den som leser artikkelen ser at det er 3 (eller kanskje snarere 2,5) forskjellige måter å håndtere ladingen på. Det påståes vel forresten ingen steder i artikkelen at bioetanol, dieselhybrid og biogass er elektriske busser. Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg elsker elbiler, elbåter og elbusser. Men jeg stiller meg svært skeptisk og spørrende til bruk av kinesiske BYD. BYD har vist seg å være helt horrible på sikkerhet og kineserne har desverre ingen kultur for å lage kvalitetskjøretøy enda, verken til bedrift eller privat bruk. Ville aldri stolt på at de batteriene ikke er gjort snarveier med som gjør at de en dag plutselig kan stå i fulle flammer, slik BYD bilene dems lokalt i kina har gjort direkte som følge av omtrent fraværende sikkerhetsløsninger. Nå sier jeg ikke at elbiler eller elbusser er mer brannfarlige en bensin og disel, men at jeg ikke har noen som helst tro på at kinesiske produsenter er veien å gå, selv om prisen er aldri så mye lavere. Går man ut med skikkelig anbudsprosess og vektlegger kvalitet får man det man betaler for. Det kan jeg aldri tro har skjedd her. Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg elsker elbiler, elbåter og elbusser. Men jeg stiller meg svært skeptisk og spørrende til bruk av kinesiske BYD. BYD har vist seg å være helt horrible på sikkerhet og kineserne har desverre ingen kultur for å lage kvalitetskjøretøy enda, verken til bedrift eller privat bruk. Ville aldri stolt på at de batteriene ikke er gjort snarveier med som gjør at de en dag plutselig kan stå i fulle flammer, slik BYD bilene dems lokalt i kina har gjort direkte som følge av omtrent fraværende sikkerhetsløsninger. Nå sier jeg ikke at elbiler eller elbusser er mer brannfarlige en bensin og disel, men at jeg ikke har noen som helst tro på at kinesiske produsenter er veien å gå, selv om prisen er aldri så mye lavere. Går man ut med skikkelig anbudsprosess og vektlegger kvalitet får man det man betaler for. Det kan jeg aldri tro har skjedd her. Håper jeg ikke kom frem som fordomsfull mot kinesere. Jeg burde brukt ordet Kina istedet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Og hvorfor er ikke disse vurdert? https://electrek.co/2017/01/12/seattle-all-electric-buses-proterra/ Heller dem enn BYD. Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Glem hydrogenbusser bruk batteri i stedet, 4 Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Flott at Oslo får tilbake sine elektriske busser. Oslo hadde elektriske busser (trolleybusser) fra 1940 til 1968, men siden har det kun vært fosilt bussdrivstoff. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Flott at Oslo får tilbake sine elektriske busser. Oslo hadde elektriske busser (trolleybusser) fra 1940 til 1968, men siden har det kun vært fosilt bussdrivstoff. Du har IKKE lyst på trolleybuss! Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Du har IKKE lyst på trolleybuss! Teknologien har gått videre! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Du har IKKE lyst på trolleybuss!Teknologien har gått videre!Kan du forklare det for Gottfried Heinzerling? http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/snuoperasjonen-som-kan-gi-mer-diesel-1.684901 Fyren er en fjott og skandale og fortjener å få gjennomgå for sin inkompetanse. http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/moi-nilsen-ber-heinzerling-trekke-seg-1.685062 Lenke til kommentar
Y3PXTEUQ Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Energi- og virkningsgradsmessig er det ingen løsninger som kan måle seg mot trolleybusser, de er dessuten vesentlig lettere enn alle andre busstyper. Hvorfor er de ikke med i vurderingen? Har man allerede de nødvendige erfaringen? Forløperen til Unibuss (A/S Oslo Sporveier) har ca. 1200 bussårs erfaring med drift av elektriske trolleybusser. Pr. i dag er det ca. 360 trolleybussystemer i drift i verden, med ca. 40 000 kjøretøy, og nye systemer planlegges og bygges over hele verden. Ref; .http://www.nb.no/nbsok/nb/75fe309ba3744866bf9df07f3a746252?index=1#0 side 6. Her står det også mye om denne driftsformen i Norge. Da hele det velfungerende trolleybussnettet ble klippet ned i Oslo på rekordtid i 1967/68, var argumentet at forurensningen fra dieselbussene utgjorde et så lite tilskudd til den totale forurensningen at det ikke hadde noen betydning. Det ser ikke ut til å være tilfellet nå til tross for at dagen dieselbusser har langt mindre helseskadelig utslipp enn dem som ble brukt i 1960-årene. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Du, du refererte nettopp til en 21 år gammel bok for å dokumentere at "nye systemer planlegges over hele verden". Der er folk med bussertifikat som er yngre enn den kilden der... Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 "Elbuss-teknologier" "14 bioetanolbusser, 20 dieselhybrider, 99 biogassbusser og fem hydrogenbusser." Flott. Gjennom erfaringkan man ta beslutninger. - Selvom det kun er to elektrisk drevne , batteri og Hydrogen. - Og litt underlig at artikkelen kun handler om batteri-elektriske. Det er fordi det er det beste alternativet. Energiforbruket pr mol er ca 1/7 del vs Hydrogen. Dessuten er erfaringene med Hydrogenbussene mildt sagt dårlige. Du får busser i markedet som kan kjøre 500Km i normal trafikk. Da kan de også erstatte busser utenbys på lange distanser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå