Harald Brombach (digi.no) Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Microsoft rydder opp i personvernet i Windows 10 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Relevant ads : The number of ads you will see wont change, but they may be less relevant to you. LOL@micro$nuffers.. ms har fått sydd inn reklame i selve operativ systemet nå ? Gud så glad jeg er jeg har lagt ms på hylla for leeenge siden. "Vi er Micro$nuffers, vi skal spionere på deg gjennom pcen din,, OG reklamere til deg samtidig for at du skal få lov å skrive et word dokument ! " Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Bedrifter som bruker Enterprise-utgaven av Windows 10, kan enkelt skru av hele datainnsamlingen, men selv med Creators Update ser det ikke ut til at Microsoft vil tilby en tilsvarende enkel framgangsmåte til andre brukere. Altså rydder man ikke opp. Kravet i fra franske personvernmyndigheter og kritikken i fra brukerne dreier seg ikke om at man ønsker å bedre kunne styre flyten av enkelte punkter for datainnsamling, men er en klar og tydelig oppfordring til at det ikke skal gjøres noen datainnsamling utover hva som er strengt nødvendig for at systemet skal kunne fungere. Et meget godt eksempel er nettopp det at bedrifter på enterpriseutgaven og vanlige brukere har to vidt forskjellige rammer å forholde seg til, mens vanlige brukere kan sette til «basic» så kan bedrifter redusere datainnsamlingen ytterligere. Dette skillet mener CNIL validerer kritikken om at Microsoft samler inn mer data enn hva som er nødvendig og dette er et skille som bør fjernes slik at også vanlige brukere møtes med de samme fordelene. Personvern er ikke noe man skal måtte betale ekstra for eller hvor man skal måtte tilhøre en bestemt kategori for å ha krav på, det er noe som bør komme som standard og gjelde alle. Å kunne sette til «basic» og et Google-lignende dashbord hvor man kan behandle noen av de dataene som allerede er blitt samlet inn er ikke et svar på kritikken. Datainnsamling var også kun ett av flere krav i fra CNIL, brevet kan leses i sin helhet her (pdf) eller oppsummert her. Endret 11. januar 2017 av timeshift 5 Lenke til kommentar
Cosmo7 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Relevant ads : The number of ads you will see wont change, but they may be less relevant to you. LOL@micro$nuffers.. ms har fått sydd inn reklame i selve operativ systemet nå ? Gud så glad jeg er jeg har lagt ms på hylla for leeenge siden. "Vi er Micro$nuffers, vi skal spionere på deg gjennom pcen din,, OG reklamere til deg samtidig for at du skal få lov å skrive et word dokument ! " Det er jo snakk om reklamene i Apper da, vet du, sånn som i gratis-appene man finner på Android og iOS også. Kommer ikke til å være noe reklame i OSet. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Fikk et gjensyn med Windows i fjor. Når et operativsystem jeg har BETALT for driver å spammer meg via notifications med reklame for Office? Greit at enkelte laptop-produsenter legger ved adware, men når Microsoft selv gjør det har det nådd en grense. Jeg er glad jeg ikke bruker produkter derifra til daglig for å si det sånn... 2 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Relevant ads : The number of ads you will see wont change, but they may be less relevant to you. LOL@micro$nuffers.. ms har fått sydd inn reklame i selve operativ systemet nå ? Gud så glad jeg er jeg har lagt ms på hylla for leeenge siden. "Vi er Micro$nuffers, vi skal spionere på deg gjennom pcen din,, OG reklamere til deg samtidig for at du skal få lov å skrive et word dokument ! " Det er jo snakk om reklamene i Apper da, vet du, sånn som i gratis-appene man finner på Android og iOS også. Kommer ikke til å være noe reklame i OSet. Ikke? Google påstår at det er reklame på startmenyen i Win10. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 (endret) Det er i aller høyeste grad reklame i startemenyen i Win10, iallfall frem til man rydder opp. Endret 15. januar 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå