AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hei, Jeg er dessverre i den situasjonen at jeg måtte inngå en fratredelsesavtale (Ingen arbeidsplikt i oppsigelsestid) med min arbeidsgiver grunnet nedbemanning. Jeg jobbet i oljebransjen. Heldigvis så er jeg ikke bransjeavhengig, og finner meg derfor en ny jobb ganske fort. Det har vært flere nedbemanninger siden starten av 2014, arbeidsoppgavene til de som mistet jobben ble fordelt på oss som var igjen, og spesielt på meg. I perioder hadde jeg 200% stilling. Dette gjorde at jeg fikk problemer med søvn. Dum nok som jeg var, så brukte jeg alkohol for å klare å sove. Dette har jeg gjort siden 2014. Drikker ca. 1 til 2 flasker vin for å sove. Jeg har likevel vært 100% tilstede på jobb og gjort en formidabel jobb. Når jeg slutter nå, så er det et eksternt selskap som tar over mine arbeidsoppgaver. Jeg har siden januar i 2015 slitt veldig, men har klart å holde det skjult for andre. Nå når jeg går hjemme og ikke trenger å stå opp tidlig, så merker jeg hvor mye bedre form jeg er sammenlignet med når jeg var i jobb. Men trenger likevel alkohol for å sove. Har derfor tenkt å søke hjelp, men spørsmålet er om jeg har de samme rettighetene når jeg blir sykmeldt nå som jeg har signert en fratredelsesavtale. Jeg var da syk før jeg signerte avtalen, men valgte å holde det skjult grunnet at mitt problem er tabubelagt. Fratredelsesavtalen utgår april 2017. Anonymous poster hash: 3755a...302 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Det følger av rettspraksis siden Gulating lagmannsrett i sak 97/498 at retten til sykepenger som arbeidstaker opphører når arbeidsforholdet faktisk har opphørt i mer enn 14 dager. Dersom du har full lønn uten arbeidsplikt ut oppsigelsestiden vil du heller ikke ha inntektstap som følge av sykdom, jf. folketrygdloven § 8-3. Når oppsigelsestiden (og lønnen) er utløpt vil du kunne ha krav på sykepenger etter folketrygdloven § 8-47 og reglene om midlertidig yrkesinaktive. Disse reglene er strengere enn reglene for arbeidstakere, blant annet er det 16 dagers karantene og kun 65 % beregningsgrunnlag (altså kun 65 % av lønn). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Takk for svar! Nå vet jeg ikke hvor lang tid en bruker på å behandler alkoholavhengige. Men la oss si at jeg blir sykmeldt nå og frem til f.eks mai, vil jeg da i mai lønn få 65% av den lønnen jeg hadde? Hva skjer med oppsigelsestiden, vil den løpe som normalt selv om jeg er sykmeldt? Anonymous poster hash: 3755a...302 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Sykdom påvirker ikke oppsigelsestiden din. Dersom oppsigelsestiden din utløper 30. april 2017 vil du få sykepenger fra og med 17. mai, med 65 % av gjennomsnittsinntekten din de siste tre år (oppad begrenset til 6G). Det kan her være en fordel å ikke bli sykemeldt med en gang, men søke dagpenger først, og så påbegynne behandling (og bli sykemeldt dersom dette er nødvendig) under dagpengeløpet. Da slipper du karantenetid, og du får sykepenger beregnet etter dagpengegrunnlaget ditt, jf. folketrygdloven § 8-49. Dette forutsetter selvsagt at sykdommen din ikke er til hinder for å være reell arbeidssøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå