Cain_85 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Hei!Trenger noen velmenende tips til valg av minnebrikker i 2-3 tusenkroners klassen (Setter performance over størrelse så har siktet meg inn på 16Gb men takker ikke nei til 32 om det er bargain på et brikkkesett) På ønskelisten liggerKaby i7 7700K (Speccet for 2133 /2400 Mhz )&ASUS Z270 ROG Code hovedkort (speccet for 2133Mhz minne men opp til 4133 OC)+GTX 1070 Fra gamle dager da du låste opp CPU'er med å tegne tilbake gater som var brent over, så har jeg med meg en hangup på Latency, men tidene endrer seg og jeg trenger derfor litt hjelp. Mitt første innstinkt var at disse minnebrikkene 3200 Mhz + CL 14 var veldig attråverdige https://www.prisguide.no/produkt/g-skill-tridentz-ddr4-3200mhz-cl14-16gb-2x8gb-252275 Pris 1576 virker også veldig hyggelig Videre om høyere hastighet er viktigere så kan jo 2 x denne vurderes 4000Mhz + CL 19https://www.prisguide.no/produkt/g-skill-tridentz-ddr4-4000mhz-cl19-8gb-2x4gb-252292Totalt Pris 2816 (Innenfor budsjett) Men dette er jo stock-hastighetene til disse brikkene og jeg vet ikke hva jeg kan forvente med å presse førstnevnte brikkesett opp i hastighet med høyere timings/latency.Videre kan det hende det er en mellomting mellom disse to valgene som bør vurderes?Alle innspill mottas med takk PS!Jeg MÅ ikke hive ut 1300 kroner for marginalt bedre brikkesett så noe vurdering rundt Pris/ytelse settes pris på. Endret 11. januar 2017 av Cain_85 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Selv ville jeg vurdert: CORSAIR 16GB RAMKit 2x8GB DDR43200MHz R Hvis jeg skulle kjøpt AMD Ryzen eller i7 7700k i dag. Tror ikke du merker noe særlig forskjell på raskere brikker idag. Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Selv ville jeg vurdert: CORSAIR 16GB RAMKit 2x8GB DDR43200MHz R Hvis jeg skulle kjøpt AMD Ryzen eller i7 7700k i dag. Tror ikke du merker noe særlig forskjell på raskere brikker idag. Hvorfor foretrekker du disse 3200 Mhz CL 16 brikkene er det pga. merket Corsair eller fordi det er et gunstig prispunkt å spare 300 kroner å gå fra CL 14 til CL 16? Apropos, så ser jeg at du har Sandy bridge i7 @ 3,8 GHz, 1600 Mhz Minne og GTX Titan SLI. Digital foundry hadde en video nettopp om hvordan raskere minne kan gi bedre resultat (forutsatt at CPU /minne er flaskehals mot GTX Titan i SLI) ( i dette tilfellet en i5 SandyBridge (som jeg har) ) Kan være interessant for deg, og er litt av grunnen til at jeg er usikker på hvor jeg bør legge meg. Endret 11. januar 2017 av Cain_85 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Finnes noe som prøve å bevise 4 ghz ram er mye raskere. Men mistenker hovedkortet som også avgjør om det støtter raskere brikker. Da i hovedsak er vel ikke like rask mot cpuen. Selv bryr jeg meg ikke så veldig å få 5-10 FPS bedre. Men hvis du er villig å betale en tusenlapp eller to ekstra må du gjerne prøve. Antar det blir større problem med GTX 1080 og overklokket cpu. Da er nok ram viktigere. Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg ser poenget ditt. Samtidig så er det uvant at "Levetiden" på Hovedkort/CPU/Minne komboen har vokst såpass.Tidligere hadde jeg for vane å bytte disse annethvert år, men nå sitter jeg med 5 år gammelt utstyr og er fortsatt usikker på om det er verdt å oppgradere nå.Det betyr at oppsettet kommer til å se en oppgradering i GPU (som jeg fortsatt bytter hvert andre eller tredje år) og da er det kjedelig om flaskehalsen ligger i CPU/Hovedkort/Minne fra starten av. Med andre ord er jeg fornøyd så fremt valget av minne gjør at GPU (GTX 1070) i all hovedsak er flaskehalsen for bedre ytelse. Kan godt hende disse Corsair-brikkene du anbefaler gjør jobben der. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Samme her, vil vente på AMD Ryzen før jeg tar endelig valg hva jeg gjør, håper på AMD men er den for dårlig på gaming så kan det være jeg går for en i3 kabylake eller noe slik. Problemer med 4 Ghz rambrikker er det er litt lite ram 8 GB er egentlig mistekravet i gaming i dag. Det finnes 16 GB per brikker på det råeste man kan få. Men i dag må man velge mellom ytelse i spill eller tungt bruk f.eks videoredigering eller multitasking. Det er jo litt problemet hos meg. Derfor ville jeg valgt de brikkene eller 32 GB den vurderingen tar jeg når jeg bestiller hva som blir mest lønnsomt. Uansett gjør ikke noe med litt raskere brikker. Er jo samme problemet med SLI\Crossfire man får ikke alltid glede av det men fint når man får dratt nytte av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå