steinrawr Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Hei. Hva slags fester bruker dere for å få mobiltelefonene deres opp på dashbordet i bilen? Legg gjerne ved bilder. Jeg har bluetooth-tilkobling og kan håndtere samtaler helt fint gjennom dashbordet på mobilen, men savner å ha telefonen synlig for å følge kart ol, styre radio og generelt betjene den uten å måtte ta den opp fra midtkonsollen. Så nå skal jeg finne en måte å få satt den opp, og med det starter jakten på riktig dings. Jeg og kjærringa har hhv. samsung GS7 og Iphone 5s, og skulle helst funnet noe som passer begge. Edit: mulig denne skulle ligget under "bil". Endret 11. januar 2017 av steinrawr Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg har den ikke festet. Jeg både tar samtaler og sender meldinger mens jeg kjører. Har ennå ikke fått bot. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Eg bruker Brodit festene. Man får både universalholder og modellspesifike holder der. Festene som skal monteres i bilen er laget til din bilmodell og gir da en god og trygg montering i akkurat din bilmodell. Så greit å være obs på at Brodit festene kommer i to deler. Det ene er holderen til mobilen din, og det andre er feste til bilen. Man må altså kjøpe begge deler. Feste til bilen kjøpes til forskjellige steder i bilen. I tillegg får man både aktiv og passiv holder(med eller uten lading). Og ofte kommer de aktive enten med USB, sigarettplugg eller med åpne ender. Man står altså veldig fritt til å velge det som passer dere 1 Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har en universalholder som klemmes fast i f.eks ventilen og som kan justeres i bredden etter hva slags mobil. Kostet 15 kr på ebay, har fungerte helt fint i 4-5 år. Hadde tidligere med sugekopp i frontruten men det kan ikke anbefales da den kan løsne og tar også vekk noe av synsfeltet. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Brodit vil jeg anbefale også, de har det meste når det kommer til slike fester og du setter sammen det du selv vil ha https://www.thandel.no/thandel/default.asp Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 I arb.bilen så har jeg en universal holder som er festet til lufteventilen og klemmes fast rundt sidene til mobilen, er rett ved siden av rattet og gjør det enkelt sammen med bluetooth tilkoblingen i bilen å benytte den til samtaler. Mener ikke å kapre tråden din TS, men når dette først er et tema, så har jeg et lite tilleggsspørsmål. Om det blir for off-topic så kan denne delen av innlegget enten modereres eller flyttes av moderator om ønskelig. I privatbilen min så er ikke mobilen festet i det hele tatt, da alt betjenes fra rattet og/eller infotainment systemet i bilen, så der trenger jeg ikke å ha fysisk tilgang til selve mobilen for å betjene den i det hele tatt. Kan både lese, svare og sende sms også via dette systemet, men det er ikke noe jeg gjør når jeg kjører bil. Kreves det likevel at i dette tilfellet at mobilen skal være festet i bilen? Jeg ble for litt siden (i romjulen) stoppet i rutine/teknisk kontroll og avsluttet da en samtale fra knappene på rattet uten at Statens Vegvesen sin betjent/kontrollør sa noe som helst om det, og han så at jeg la på fra rattet. Eller han sa at det er bra du benytter handsfree slik du skal, men selve mobilen nevnte han ikke noe om og den lå forøvrig i innerlomma på jakka og var heller ikke synlig, og ikke tenkte jeg på å spørre om det heller........ Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Min går akkuratt imellom rattet og toppen av kanten der speedometeret er, da ser jeg kart, farten min rpm osv når jeg først ser ned. Telefonen sitter perfekt der uten noen "holder" Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Kreves det likevel at i dette tilfellet at mobilen skal være festet i bilen? Forskriften (som ikke er revidert etter Bluetooth og integrasjon i/betjening via bilradio/navigasjon ble oppfunnet...) sier i og for seg at selve telefonen skal være fastmontert i førerens synsfelt (husker ikke ordlyden nøyaktig), så det er i prinsippet ikke innenfor å ha mobilen i lomma og betjene den via touch-screen på bilradio, eller rattfjernkontroll, men det er neppe noen som har blitt bøtelagt for det noensinne. Politi og Vegvesen kan vise skjønn og sunn fornuft også... 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Kreves det likevel at i dette tilfellet at mobilen skal være festet i bilen? Forskriften (som ikke er revidert etter Bluetooth og integrasjon i/betjening via bilradio/navigasjon ble oppfunnet...) sier i og for seg at selve telefonen skal være fastmontert i førerens synsfelt (husker ikke ordlyden nøyaktig), så det er i prinsippet ikke innenfor å ha mobilen i lomma og betjene den via touch-screen på bilradio, eller rattfjernkontroll, men det er neppe noen som har blitt bøtelagt for det noensinne. Politi og Vegvesen kan vise skjønn og sunn fornuft også... Det var i grunnen slik jeg trodde at det var i utgangspunktet, men var usikker pga at jeg ikke behøver å røre mobilen i det hele tatt for å ha tilgang til mobilens funksjoner. Joda de kan jo bruke skjønn og sunn fornuft, men lover er jo likevel til å følges. Så da tar jeg en tur innom å kjøper en holder til neste gang jeg er ute å kjører. Takk for hjelp og oppklaring Inge Rognmo EDIT: Fant en revidert utgave fra 2013 om bruk av mobil i bil. Kan starte, gjennomføre og avslutte en samtale under kjøring, med mobilen enten håndfri eller plassert i en holder. Så kanskje det er greit uten holderen i min privat likevel da.......? https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-03-11-265 EDIT 2: Bare til informasjon. Ringte politiet (02800) og spurte om dette, og en meget hyggelig betjent sa at det ikke var nødvendig med en holder, så lenge en kan betjene den håndfritt. Slik gjorde han det også selv. Dette med holder er for at mobilen ikke skal betjenes med den i hånda, men i flere av dagens nye(re) biler så gjør en jo ikke det når den er tilkoblet f.eks. via bluetooth og bilens infotainment system, slik som i mitt tilfelle. Håper det var nyttig og oppklarende for flere enn bare meg. Endret 11. januar 2017 av fotonisse 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Jøss, der var det jo faktisk revidert engang i nyere tid (2013), uten at jeg hadde fått det med meg. (de har tatt inn "når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder".) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Det vil også være et definisjonsspørsmål hva som faktisk er telefonen i denne sammenheng. Hvis man eksempelvis bruker SAP (Sim Access Protocol) vil i realiteten bilens infotainmentsystem gjerne være telefonen mens telefonen din bare låner ut sim-kortet sitt til bilens infotainmentsystem. I praksis vil man nok anse telefonen i lomma, passasjersetet, koppholderen eller hvor den nå er som irrelevant så lenge man faktisk ikke benytter den men bilens infotainment. For egen del har jeg mobilen liggende på dashbordet når jeg kjører, all betjening av telefon foregår gjennom bilens innebygde infotainment. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Midtkonsollen funker bra for meg da alt kommer på skjermen i bilen, men stort sett så tar jeg den ikke opp fra lomma Tror jeg selv vurderte Brodit en gang, men ikke for mobil Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Bruker en holder som er spesielt laget til min bilmodell. Magnetisk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1745636&p=23540659 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå