AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hei! Har planer om å kjøpe meg bil. Har akkurat nok penger til å kjøpe en bil, men da ryker også alt av sparepenger. Er det bedre å ta opp et lpm via banken? Og får jeg evt det når jeg allerede har penger nok til å kjøpe? Sitter også med boliglån som jeg fikk i aug. Er i full jobb. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 33ba5...85e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 *lån Anonymous poster hash: 33ba5...85e Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hva med å kjøpe en billigere bil du har råd til? Bil koster myye mer enn bare innkjøpssummen. Årsavgift, forsikring, drivstoff, service osv. Bare ett sett nye dekk koster fort 7-12 tusen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Om ALLE sparepengene forsvinner ville jeg valgt det lånet som gir lavest rente. Det er omtrent ingen forskjell på renter på bankinnskudd og billån om man velger gunstig. Grunnen er at du må ha penger til uforutsette utgifter og ikke minst reparasjoner av bilen. Om du likevel setter av en pen sum til sparing hver mnd. vil jo dette være buffer nok, og man kan vurdere å bruke sparepengene likevel. Jeg ville vurdert flexilån hos feks. Skandiabanken så slipper man dette med sparekonto og nye lån hver gang man skal kjøpe bil, hytte, pusse opp osv. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 TS her. Har tenkt til å kjøpe en elbil for å slippe diverse utgifter. Ønsker å bruke en såpass høy sum istedenfor å kjøpe billigbil til 20 000 som ryker fort. Vurderer også å bruke halve summen av sparepengene og lån resten for å, som det skrives her, ha penger til uforutsette utgifter. Anonymous poster hash: 33ba5...85e Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Kan få guntstige lån om en stiller med høy egenkapital, men siden du allerede har boliglån så er det lite fordeler med enda et lån (skattefordeler) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har du råd til det? Bil er ett stort pengesluk, å jo dyrere den er jo mer taper du jo... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har du råd til det? Bil er ett stort pengesluk, å jo dyrere den er jo mer taper du jo... Er vel ikke så mye utgifter med el-bil? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Prøv og ha i sparing minst tilsvarende 2 månedslønninger, ut over det ville jeg tatt så lavt lån som mulig(men for all del kjøp ny bil hvis du skal ha elbil). Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har du råd så låner du. Trist å bruke alle penga sine, og ikke ha noe til rådighet. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har du råd til det? Bil er ett stort pengesluk, å jo dyrere den er jo mer taper du jo... Er vel ikke så mye utgifter med el-bil? Nei, men man har jo verditap. Så man må(bør) jo ha råd til det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Verditap er ingen utgift Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Verditap er ingen utgift Nei, men det er en kostnad. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Bare hvis du budsjetterer med penger fra salg av bil, noe som jeg synes er ganske tullete. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Hvis du ikke budsjetterer med penger fra salg av bil hele kjøpesummen en kostnad. Det er nok den mest fornuftige måten å se på det på for de fleste. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Jepp, eiekostnad, ikke noe verditap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg vet ikke om elbil er lønnsomt pga. enormt verditap. Hvem kjøper en 8 år gammel elbil uten garanti på batteri? Lurt å avskrive hele bilen og ikke regne med å få solgt den i regnestykket. Man å alltid ha worst case scenariet på plass før man bestemmer seg. Enkelte komponenter er svært dyre på elbil, om man skal være uheldig. Ser man får billån ned i 1,95% hos forhandlere, og enkelte banker tilbyr 2% på sparerenten. Om jeg først skal låne ville jeg da lånt hele beløpet og beholdt sparekontoen som den er. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Her er det mange "variabler", har du noen måte å investere disse pengene på? Da kan det svare seg å ta opp lån. Om ikke bør du vurdere å bruke en del av pengene på bilen, for å få gunstigere lån på finansieringen og ha igjen noen penger som en buffer. Jeg for min del får angst av tanken om å ikke ha en buffer. Kan gi ett eksempel på dette med å betale inn en del, jeg fikk dette tilbudet når jeg kjøpte bil i desember: 100% finnasiering, 2,69% rente 65% finnansiering, 1,69% rente Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg vet ikke om elbil er lønnsomt pga. enormt verditap. Hvem kjøper en 8 år gammel elbil uten garanti på batteri? Lurt å avskrive hele bilen og ikke regne med å få solgt den i regnestykket. Man å alltid ha worst case scenariet på plass før man bestemmer seg. Enkelte komponenter er svært dyre på elbil, om man skal være uheldig. Ser man får billån ned i 1,95% hos forhandlere, og enkelte banker tilbyr 2% på sparerenten. Om jeg først skal låne ville jeg da lånt hele beløpet og beholdt sparekontoen som den er. Det er ingen som vet hvilken bil som vill ha stort eller lite verditap, det eneste en kan se på er trenden. Meg bekjent har ikke elbiler enromt verditap ift fossilene, noen har til og med latterlig lavt verditap(tesla) de siste årene. En annen vinkling er, hvem kjøper fossilbiler om 8 år når mange av de store bilene vill nekte deg å kjøre der, avgiftene er skyhøye osv. Enkelte komponenter på fossilbilene er svært dyre og trenger mer vedlikehold. Bare service og skifte av bakbremser på min tidligere bmw kostet 16 000, det er neste 4 år med service for elbilen jeg kjører i dag. I tillegg har en mye lengre levetid på bremsene så lenge en bruker de i blant for å unngå rust. Så har en de enorme besparelsene ved å bruke bilen. Det skal godt gjøres å havne dårligere økonomisk ved å kjøpe en elbil enn ved tilsvarende priset fossil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Du bør uansett ha ein buffer med tilgjengelig kapital. Både med tanke på utgifter som høyrer til bilen, men også for å ha litt ekstra med penger tilgjengelig i tilfelle andre plutselige utgifter. Det skal ikkje så mykje til før du punkterer og må ha nytt dekk og felg, eller at vaskemaskina i leilgheita ryker, eller at du plutselig må hive deg på eit fly pga ei familekrise. Det å satse på å sitte igjen med ny bil og 0 kroner på konto er ikkje så veldig lurt. For eksempel så kan det være ei løysning å ta opp eit lite lån, slik at du bruker litt av sparepengane samt lånet for å betale for bilen, då har du litt pengar ståande igjen på konto. Litt avhengig av kor mykje du skal bruke på bil, og kor stort lån som er aktuelt å ta opp så kan du betale ned lånet alt ved neste lønning eller etter eit par lønningar. Ein alternativ måte er å ordne det slik at du har tilgjengelig kreditt, f.eks. via eit kredittkort. Då vil du ha muligheit til å betale plutselige utgifter som kan oppstå, men uten at du treng å ta opp eit lån på forhånd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå