Gå til innhold

Nå slukkes FM-nettet i Nordland

Anbefalte innlegg

Båndbredden som du også sier hadde ikke vært noe problem om alle de mrd, bruk på DAB/Digital TV heller hadde blitt brukt på 4G/5G.

Penger gjør ikke at fysikken opphører å fungere.

Hvis du skal strømme 52 separate strømmer a 128kbit til hver og en passasjer i en buss med samme krav til sanntid, robusthet, dekning etc så vil det nødvendigvis kreve mer båndbredde/infrastruktur enn å overføre 1 strøm på 128kbit til passasjerene broadcast. Hvis du skal dekke et areal med samme signal så kan man bruke OFDM-teknikker som gjør frekvens(-gjenbruk) mer effektiv enn om du lager et nett for individuelle strømmer. Hvis du lager en ren radio-mottaker for 200MHz som bare strømmer lyd så vil en rekke design-tradeoffs være forskjellig fra en håndholdt datamaskin som driver toveis-kommunikasjon i GHz-bånd.

Kanskje er kravene for sanntid, robusthet og dekning som FM og DAB tilfredsstiller unødig strenge (med 10s buffering og retransmisjon så kan man dimensjonere ned for god nok midlet robusthet, hvis man bare hører på pratmakere så kan man kanskje laste ned podcast før man drar ut). Kanskje er tiden hvor store deler av befolkningen ønsket å lytte til de samme 2-20 lydstrømmene samtidig over. Jeg mistenker dog at (mange av) de som ser mobilnett som en problemfri erstatning for DAB/FM ikke har satt seg inn i problemet. Ikke dermed sagt at min forståelse er feilfri heller.

Hvis man ønsker å lytte til høykvalitet musikk så fatter jeg ikke hvorfor man bruker radio eller streaming i det hele tatt. All radio "maltrakterer" musikken (FM såvel som DAB) med luriumbokser fra Orban. Det aller meste av streaming bruker lossy kompresjon. Hvis man er musikk og lydinteressert, hvorfor bruker man ikke av de utallige GB som moderne mobiltelefoner har til å ta med seg akkurat den musikken man liker i den beste kvaliteten som er tilgjengelig?

Hvis bilen snør inne på vidda og dekning/batteri for mobilen er dårlig så er det greit å kunne få melding om hva som skjer, heller enn å lytte til en 8 timer gammel podcast. Da er det ikke lydkvalitet som er kritisk, men dekning. Ett eller annet "nødnett" er antagelig påkrevd i slike situasjoner, men det kunne i prinsippet godt ha skjedd i regi av mobil-verdenen, så lenge nødvendig/standardisert utstyr var lett tilgjengelig i bil.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

Jeg synes det er svært fornuftig å bråke såpass mye at politikerne blir skremt av valgspøkelset. Når det forvalter nordmenns og nordkvinners skattepenger på et så ufornuftig vis.

De burde beholdt FM. Lagt ned DAB, og lagt til rette for radiostreaming over internett. Folk innordner seg selv hvordan de får ned internett på farten. Noen vil kanskje gå for mobil datatrafikk på mobilnettet, mens andre rikinger tar det over satelittelefon, eller noe helt annet som plutselig kommer og overrasker alle. Tiden er ikke statisk, den i stadig endring.

Lenke til kommentar

kunne trykket svar på hver eneste kommentar nedigjennom her å sagt, dere overser alle tilsynelatende at nrk \ staten trer dab ned over hue på oss med tvang.

Du blir også tvunget til å kjøre på høyresiden av veien (hvis du kjører bil), å bruke 220V elektriske apparater (hvis du bruker elektriske apparater), å bruke en digital tv-mottaker (hvis du ønsker å se bakkesendt tv).

Norge har stor grad av offentlig kollektivisme. Heldigvis er denne i stor grad rasjonell og fornuftig.

Vi blir tvingt til å gå over på dab , HVA FAEN ?

Ingen tvinger deg til å gå over på DAB. Hvis du ønsker å lytte til statlige radiosendinger som vi (fellesskapet) finansierer så må du gå over til DAB. Hvis ikke så kan du fint plystre for deg selv, lytte til lokalradio på FM eller bruke mobiltelefonen din til å strømme.

-k

*PLYSTRE SÅ HØYT JEG BARE KAN* :) ok så blir jeg ikke tvingt,, hvis jeg ikke vil være en del "dere" (felleskapet som finansierer) ! Så det du sier er jeg har lyse utsikter som pirat ? FINT ! Har hatt en pirat stående på hylla min i maaange år ! Kan bli Pirat Fm Radio Pappa #1 ! Lage pirat sendinger som forteller å teite jeg syns dere i det 'fellesskapet som finansierer) er på pirat radioen min ! har du fullt navn å adresse så jeg kan ta deg med i sendingen personlig ? Jeg kan være morsom OG slem samtisdig akkurat som staten med sin dab tvang ! At jeg blir tvingt til å holde meg til høyre er noe som alltid har vert, som ikke staten tvinger meg til plutselig, må ikke kjøpe ny bil om jeg hadde ønsket å kjøre på venstre siden engang ! Samme med 220 volt, alle apperatene jeg har ER faktisk 220 volt, har alltid vert det så lenge jeg kan huske,, og,, hadde staten dog ønsket og tvinge meg opp på 330 volt,, skal du høre meg protestere da og sikkkert. Har andre tekniske grunner ang. privat liv vern som ikke er omtalt i diskusjonen om dab i heletatt ennå til grunne for å kjempe for fm nettet men, den tid den sorg.

At Norge i stor grad har "offentlig kollektivisme" er vel desverre mye muligens sannt,, vi er som kveg. At den i STOR grad er rasjonel og fornuftig vil det være uenighet i , tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg burde vel legge til:

Nrk burde også legges ned både på radio og TV. Dersom da noen kommersielle krefter står klar til å ta over, eller at Nrk selv makter å drive kommersiellt, så får de beholde konsesjonen til å drive videre kommersiellt med reklamefinansiering eller hvordan de nå velger å finansiere det svindyre kalaset sitt. Så kan "sportsidiotene" betale for å se sport, slik som i alt annet av media som de abonnerer på. Eller hvordan de nå velger å betale for det svindyre sportsopplegget de må kjøpe av andre.

Lovforskriften om TV-mottaker fjernes, og den flyttes ikke over i en ny forskrift som går over over skatteseddelen. Da blir Norge en friere nasjon hvor man har større valgfrihet på "kanaltilbudet".

Lenke til kommentar

...At jeg blir tvingt til å holde meg til høyre er noe som alltid har vert, som ikke staten tvinger meg til plutselig, må ikke kjøpe ny bil om jeg hadde ønsket å kjøre på venstre siden engang ! Samme med 220 volt, alle apperatene jeg har ER faktisk 220 volt, har alltid vert det så lenge jeg kan huske,, og,, hadde staten dog ønsket og tvinge meg opp på 330 volt,, skal du høre meg protestere da og sikkkert.

Staten har "tvunget" deg til å bytte til blyfri bensin. Har langt på vei tvunget deg til å kjøpe bil som bruker mindre fossilt drivstoff. Å slutte å røyke på bar. Har tvunget deg til å bytte tv/kjøpe mottaker om du ønsker å benytte deg av bakkenett. Å bruke dårligere malinger og løsemidler, dårligere loddetinn. EU/Kina har "tvunget" deg til å bytte ut den gode gamle Nokia-laderen.

Samfunnet har "tvunget" deg til å kjøpe et elektronisk apparat for å betale regninger (jeg måtte nylig oppsøke en fysisk bank - det anbefales ikke), til å omstille deg hvis du var skomaker/syerske/...

Hvis du vil slippe å forholde deg til andre mennesker så tror jeg at du må flytte på fjellet i et tilstrekkelig tynt befolket/uregulert land og jakte/fiske/dyrke og samle det du trenger selv. I og for seg en spennende tanke, men jeg tror at jeg foretrekker fordelene ved å leve i et fellesskap, selv om det noen ganger kan gå litt for langt.

At Norge i stor grad har "offentlig kollektivisme" er vel desverre mye muligens sannt,, vi er som kveg. At den i STOR grad er rasjonel og fornuftig vil det være uenighet i , tror jeg.

Uenighet er sunt. At noen irriterer seg så til de grader over FM->DAB i forhold til andre (og i mine øyne langt viktigere) samfunnsspørsmål er for meg en stor gåte.

Er det verre å måtte bruke 5.000,- på å kjøpe nye radioer, enn å måtte betale 10.000,- mer i skatt eller å få offentlige tjenester redusert med (noe som tilsvarer) 10.000,-? Jeg mistenker "ja", ut ifra DAB-motstandere i vennekretsen. Det betyr i så fall (i mine øyne) at det bra at staten oppfører seg som barnehageonkel.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

Problemet er at det er brukerne som betaler for nye radioer, og NRK som betaler for FM nettet, innsparing og kostnad er ikke på samme sted.

Problemet er at folk blir tvunget til å betale for Nrk. Da betaler man indirekte for FM-nettet, DAB-nettet, Bakkenettet for TV ..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

Du overser fordelen av å frigjøre FM båndet til annet bruk.

FM-båndet vil ikke bli frigjort til annen bruk, det er reservert til FM i hele verden, og kan ikke brukes til noe annet bare i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årlige driftskostnader med FM nettet er 200-250 mill.

I tillegg, dersom FM skulle bli beholdt over tid ville det også vera behov for ein total fonyelse av sendenettet. Det ville kosta eindel millardar.

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

Greit, 100 år for å ta igjen kostnaden. Om 100 år så er jeg sikker på at det finnes et bedre alternativ enn DAB.

Hadde de driti i DAB og brukt pengene på 4/5g utvikling og subsidiert prisene for datatrafikk hadde det vært en langt bedre løsning

Mange som må bytte telefon for å kunne streame 4g ...koster endel de og. Dessuten er det en enorm forskjell på kapasiteten det krever i nettet om "alle" skal lytte alle sted på alle kanaler. Multicast sier noen, men det vil likevel beslaglegge en vesentlig del av båndbredden på hver enkelt sender når hele programtilbudet skal sendes ut på multicast.

Nja, mobiltelefoner kjøper og bytter folk ut uansett før eller siden. Det er alltids stas å ha det nyeste nye for veldig mange. Da kan man velge seg en mobiltelefon som har nødvendig støtte for radiostreaming. Det går vel an å streame radio over en nettleser som alle smarttelefoner likevel har? Eller installere en app for det? Det er vel ikke slik at telefonene må støtte visse protokoller annet enn TCP/IP som alle smarttelefoner likevel støtter.

Ergo så har folk flest allerede en smart telefon som ligger til rette for det. Dersom pengene går til å finansiere mobilnettets utbygging, så vil jo folk kunne få enda rimeligere datatrafikk, ved at myndighetene stiller krav tilbake til utbygger om at forbruker skal ha bittelitt rimeligere datatrafikk som en "gjenbetaling".

Lenke til kommentar

Problemet er at folk blir tvunget til å betale for Nrk. Da betaler man indirekte for FM-nettet, DAB-nettet, Bakkenettet for TV ..

Premisset for DAB-nettet var at det i stor grad skulle være reklamefinansiert.

Dvs ikke betalt av meg som aldri lytter til kommersielle radio-kanaler.

Forøvrig har jeg sans for argumentet ditt: i et (ganske) kollektivistisk land som Norge så er det i stor grad "vi" som betaler for tjenestene som "vi" får. Dvs et stort potensiale ved å rasjonalisere totalen av innbetaling opp mot totalen av tjenester.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Blir det premisset fulgt da, knutinh?

EDIT:

knutinh la til noe. Slik så det ut før han redigerte:

Premisset for DAB-nettet var at det i stor grad skulle være reklamefinansiert.

Dvs ikke betalt av meg som aldri lytter til kommersielle radio-kanaler.

-k

Endret av G
Lenke til kommentar

...At jeg blir tvingt til å holde meg til høyre er noe som alltid har vert, som ikke staten tvinger meg til plutselig, må ikke kjøpe ny bil om jeg hadde ønsket å kjøre på venstre siden engang ! Samme med 220 volt, alle apperatene jeg har ER faktisk 220 volt, har alltid vert det så lenge jeg kan huske,, og,, hadde staten dog ønsket og tvinge meg opp på 330 volt,, skal du høre meg protestere da og sikkkert.

Staten har "tvunget" deg til å bytte til blyfri bensin. Har langt på vei tvunget deg til å kjøpe bil som bruker mindre fossilt drivstoff. Å slutte å røyke på bar. Har tvunget deg til å bytte tv/kjøpe mottaker om du ønsker å benytte deg av bakkenett. Å bruke dårligere malinger og løsemidler, dårligere loddetinn. EU/Kina har "tvunget" deg til å bytte ut den gode gamle Nokia-laderen.

Samfunnet har "tvunget" deg til å kjøpe et elektronisk apparat for å betale regninger (jeg måtte nylig oppsøke en fysisk bank - det anbefales ikke), til å omstille deg hvis du var skomaker/syerske/...

Hvis du vil slippe å forholde deg til andre mennesker så tror jeg at du må flytte på fjellet i et tilstrekkelig tynt befolket/uregulert land og jakte/fiske/dyrke og samle det du trenger selv. I og for seg en spennende tanke, men jeg tror at jeg foretrekker fordelene ved å leve i et fellesskap, selv om det noen ganger kan gå litt for langt.

Uenighet er sunt. At noen sutrer så til de grader over FM->DAB i forhold til andre (og i mine øyne langt viktigere) samfunnsspørsmål er for meg en stor gåte.

Er det verre å måtte bruke 5.000,- på å kjøpe nye radioer, enn å måtte betale 10.000,- mer i skatt eller å få offentlige tjenester redusert med (noe som tilsvarer) 10.000,-? Jeg mistenker "ja", ut ifra DAB-motstandere i vennekretsen. Det betyr i så fall (i mine øyne) at det bra at staten oppfører seg som barnehageonkel.

-k

Ah, du referer til meg som barnehage elev, ok. Vi kunne sikkert diskutert blyfri bensin men , ikke det vi diskuterer her. Joda vi har mange andre viktige spørsmål også, men igjen nå, diskuterer vi om vi vil ha dab eller ikke. Å jo riktig at det er verre å måtte bruke 10.000 enn 5000 kroner, men når jeg ikke har noen av di har staten gjort en stor feil når di tvinger meg til å betale dette. Som sagt, har en pirat på hylla,, har du en adresse med fin tv og radio ? .,., du skal få beholde dab radioen din :p:P:P Litt mer seriøst så, trodde du virkelig noen går med på å betale 10000 mer i skatt for dab radioen din ? 88 prosent av folket er imot dab syns jeg å høre ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, du referer til meg som barnehage elev, ok.

Les posten min nøyere. I den grad du føler deg truffet av beskrivelsen jeg gir av venner som er DAB-motstandere...

Vi kunne sikkert diskutert blyfri bensin men , ikke det vi diskuterer her.

Du gav uttrykk for at du generelt var imot "tvang" fra staten. Hvis det ikke er korrekt, og du bare er imot tvang når det gjelder radio så lurer jeg litt på hvorfor.

men igjen nå, diskuterer vi om vi vil ha dab eller ikke.

Hva vil "vil" er ikke så interessant som argumentene for og imot.

Å jo riktig at det er verre å måtte bruke 10.000 enn 5000 kroner, ...

Litt mer seriøst så, trodde du virkelig noen går med på å betale 10000 mer i skatt for dab radioen din ?

De fleste av oss betaler skatt, de fleste betaler NRK-avgift. For hvert år det offentlige må drifte to radio-nett (ett gammelt og slitent, ett nytt som trenger bedre dekning) helt unødvendig så vil det koste oss på ett eller annet vis. I form av mer skatt, mer NRK-avgift, dårligere innhold på NRK eller f.eks. dårligere helsevesen.

Premisset for DAB var at reklamefinansiering (ved økt kanal-kapasitet) og teknologisk framskritt (som reduserte behovet for sendere med 75% og effekten for hver enkelt sender) skulle gjøre DAB til en billigere pakke for "folket" enn en oppgradering av FM. Kanskje er dette premisset feil. Kanskje har det endret seg. Kanskje ble det framsatt av noen med skjult agenda. Da må man i så fall presentere argumenter for sitt syn, heller enn å sutre over at Sølvsuperen ikke funker lengre.

88 prosent av folket er imot dab syns jeg å høre ?

Og halvparten av amerikanerne stemte på Trump, og en halvpart av amerikanerne tror av verden er 6000 år gammel. Bare fordi mange tror noe gjør det ikke fornuftig. Dessverre for oss som er demokrater.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Båndbredden som du også sier hadde ikke vært noe problem om alle de mrd, bruk på DAB/Digital TV heller hadde blitt brukt på 4G/5G.

Penger gjør ikke at fysikken opphører å fungere.

Hvis du skal strømme 52 separate strømmer a 128kbit til hver og en passasjer i en buss med samme krav til sanntid, robusthet, dekning etc så vil det ...

http://www.cse.wustl.edu/~jain/cis788-97/ftp/ip_multicast/

Og annet enn selve rettigheter, hva hindrer en buss, et tog, et fly mf. å benytte:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stream_recorder

For så å siden spille det av som en stream lokalt via WiFi til passasjerene?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

NRK ønsker ikke monopol, de ønsker mangfold.

He he, dagens morsomste.

På hvilken måte mener du at NRK motarbeider mangfoldet? De har ingenting å tape på mangfold i mediemarkedet.

Nemlig. De eneste gangene jeg hører på radio, er når den er på når kona ikke har slått av radioen i bilen. Da spiller de gammel musikk og kjører klein reklame. Aner ikke hva NRK sender, men det kan umulig være verre.
Lenke til kommentar

Lurer på hva det koster staten veivesen å bytte alle FM radio skilt til DAB+ radioer i alle tuneller i hele norge.

Blir sikkert penger av det.

Med DAB så er dekninga den same for alle kanalar i tunnellar, så det er ikkje behov for skilt som fortel kva kanal som er dekka. På sikt ein besparelse.

DAB it tunnellane blir installert samtidig som nytt nødnett, så kostnadane er begrensa, og fordelen er at alle kanalane er tilgjenglige, ikkje bare P1 som idag.

Når man sjekker listen (oppdatert april 2016) over tunneler med nødnett så ser man at 94% av disse tunnelene allerede har fått nødnett, det er kun 19 tunneler som fortsatt venter på nødnett (2017-2019): 

http://www.dinkom.no/Global/Dokumenter/2016-04-29_Tunnelliste.pdf

De fleste med DAB-radio vet at nesten ingen tunneler har fått DAB-dekning ennå, det er fordi det er få leverandører og manko på DAB-utstyr på verdensmarkedet. "Statens vegvesen ber i denne utbyggingen om store leveranser i et marked med få og små leverandører.": 

http://www.vegvesen.no/fag/teknologi/Tunneler/radio-i-norske-riksvegtunneler

Verdensmarkedet for DAB er ikke stort. Storbritannia alene står for 60% av alle DAB-radioer som er solgt i Europa (UK har <10% av innbyggerne i Europa), og sikkert nærmere halvparten av verdensmarkedet...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Gjelder selvsagt ikke i bil eller i gresgrendte strøk, men kabel-TV-selskaper vil vel fortsatt tilby analog FM radio via kabel også etter slukking av FM senderene og i ganske lang tid?

Så de gamle større radioapparatene kan fortsatt benyttes i Norge, men ikke av alle.

Lenke til kommentar

Lurer på hva det koster staten veivesen å bytte alle FM radio skilt til DAB+ radioer i alle tuneller i hele norge.

Blir sikkert penger av det.

Med DAB så er dekninga den same for alle kanalar i tunnellar, så det er ikkje behov for skilt som fortel kva kanal som er dekka. På sikt ein besparelse.

DAB it tunnellane blir installert samtidig som nytt nødnett, så kostnadane er begrensa, og fordelen er at alle kanalane er tilgjenglige, ikkje bare P1 som idag.

Når man sjekker lisen over tunneler så ser man at nesten 94% allerede har fått nødnett, det er kun 19 tunneler som venter på nødnett (2017-2019): 

http://www.dinkom.no/Global/Dokumenter/2016-04-29_Tunnelliste.pdf

De fleste med DAB-radio vet at nesten ingen tunneler har fått DAB, det er fordi det er få leverandører og manko på DAB-utstyr på verdensmarkedet. "Statens vegvesen ber i denne utbyggingen om store leveranser i et marked med få og små leverandører."

http://www.vegvesen.no/fag/teknologi/Tunneler/radio-i-norske-riksvegtunneler

<p>Verdensmarkedet for DAB er ikke stort. Storbritannia alene står for 60% av alle DAB-radioer som er solgt i Europa (UK har

Du finn lista over tunnelar som skal ha/få DAB her: http://vegnett.no/2016/02/radiorevolusjonen-er-noen-maneder-unna/

Denne er frå februar 2016.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...