Gå til innhold

Slik kan fremtidige veier i Norge bli: Likere, mørkere – og kanskje rimeligere


Anbefalte innlegg

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

 

Utvilsomt et poeng der Bernt. Jeg skal være mann nok til å innrømme at jeg var litt kjapp på avtrekkeren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må jeg si meg enig i Sagedals vurdering. Hennes vurdering kan jo indikere at hun i motsetning til byråkratene i VD har førerkort for bil, og også selv har opplevd disse aktuelle kjøreforhold manglende belysning medfører.

I mørketiden har vi store deler av døgnet "mørklagt", våt, gjerne saltet vei, som "sluker lyset". Selvfølgelig, en betydelig redusert trafikksikkerhetsrisiko med korrekt gate/veibelysning.....

Men her som alltid,,,, sannheten, kompetansen, fornuften sitter hos byråkratene og kun der, uvisst hvorfor det er slik. Alle oss andre er jo kun en gjeng med idioter fordi vi ikke tilhører et offentlig "supperåd".

 

Mulig det er for de "alle oss andre" har et utrolig lite nyansert syn, som så godt illustrert av din post og mange andre i tråden?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

 

Anbefaler en tur til mellom-Europa. Akkurat nå er det mørkt i omtrent hele rushen. På sommeren blir det ikke mørkt før etter, men til gjengeld blir det MØRKT. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

 

Anbefaler en tur til mellom-Europa. Akkurat nå er det mørkt i omtrent hele rushen. På sommeren blir det ikke mørkt før etter, men til gjengeld blir det MØRKT. 

Da må det ha skjedd noe rart..eller jobber folk normal dagtid, fra før klokka 06 og etter 18 i mellomeuropa??
Lenke til kommentar

 

 

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

 

Anbefaler en tur til mellom-Europa. Akkurat nå er det mørkt i omtrent hele rushen. På sommeren blir det ikke mørkt før etter, men til gjengeld blir det MØRKT. 

http://suncurves.com/nb/

 

Se litt på den. I dag var sola oppe halvsyv i Berlin. Her var den oppe halvti. Det er litt lyst før den tid , så tviler på at rushtrafikken i Tyskland går i stummende mørke, hverken morgen eller kveld, og ei helelr i salt-og snøslaps!! Om noen kjører til jobb eller hjem utenfor disse tidspunktene, så er det ikke stor trafikk.

 

Å møte en og annen bil er noe annet enn en konstant strøm av blendende lys, på en ellers mørklagt vei.

Kjørte i min tid gamle E-18 mellom Sandefjord og Larvik .Ikke ett eneste lys, og i høstmørke og regn. Det var ingen god opplevelse. Men å kjøre den samme strekningen, på tørt sommerføre og møte en bil eller tre, var noe helt annet.

 

Ja, det er mye som går an, og man kan sikkert kjøre på helt mørklagte veier. Men det er ikke optimalt. Hva om noen har fått en stopp, og står på siden??

 

Vi betaler i bøtter og spann for veier og infrastruktur. Så når det kjipes inn, fordi Nye Veier skal sope inn mer avkastning til aksjonærer og honorarer til styremedlemmer, så reagerer mange på dette forslaget

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

Anbefaler en tur til mellom-Europa. Akkurat nå er det mørkt i omtrent hele rushen. På sommeren blir det ikke mørkt før etter, men til gjengeld blir det MØRKT.

http://suncurves.com/nb/

 

Se litt på den. I dag var sola oppe halvsyv i Berlin. Her var den oppe halvti. Det er litt lyst før den tid , så tviler på at rushtrafikken i Tyskland går i stummende mørke, hverken morgen eller kveld, og ei helelr i salt-og snøslaps!! Om noen kjører til jobb eller hjem utenfor disse tidspunktene, så er det ikke stor trafikk.

 

Å møte en og annen bil er noe annet enn en konstant strøm av blendende lys, på en ellers mørklagt vei.

Kjørte i min tid gamle E-18 mellom Sandefjord og Larvik .Ikke ett eneste lys, og i høstmørke og regn. Det var ingen god opplevelse. Men å kjøre den samme strekningen, på tørt sommerføre og møte en bil eller tre, var noe helt annet.

 

Ja, det er mye som går an, og man kan sikkert kjøre på helt mørklagte veier. Men det er ikke optimalt. Hva om noen har fått en stopp, og står på siden??

 

Vi betaler i bøtter og spann for veier og infrastruktur. Så når det kjipes inn, fordi Nye Veier skal sope inn mer avkastning til aksjonærer og honorarer til styremedlemmer, så reagerer mange på dette forslaget

Hvor bor du?
Lenke til kommentar

Det er vel en stund til det er standard på norske veier, men "selektiv lysstråle" (fks BMW Selective Beam) er vel på vei inn i de nyeste bilene så man kan jo tenke seg at man i fremtiden blir blendet i mindre grad av motgående trafikk - tanken er vel at man kan kjøre med fullt lys hele tiden.

 

Jeg har slike lys. De fungerer ganske bra. Spesielt:

1. Det å kunne møte trafikk kontinuerlig og likevel få lyst opp eget felt godt.

2. Det å kunne ligge bak en annen bil med fjernlysene på og få godt opplyst mot sidene og en svart dødsone mot den andre bilen fungerer veldig godt.

3. Jeg opplever at systemet holder godt på fjernlys før/etter passering uten at jeg blir blinket på (noe som ville indikere at fjernlysene var for aggressive).

 

Det har svakheter.

A) Systemet skrur seg ikke på i tussmørke - når man ville ha hatt litt nytte av ekstra lys. Presumptivt fordi ambient lys er så sterkt at det er vanskelig for sensoren å detektere lysene til andre biler.

B) Hvis du møter en trailer på en bakketopp så vil automatikken for fjernlysene typisk blende sjåføren før de (lavt monterte) lysene på traileren blir synlige. Når sjåføren blir blendet så skrur han naturligvis på lysorgelet på taken som blender meg og samtidig fører til at automatikken blender ned mine egne lys.

 

Utløsende årsak til at jeg bestilte slike (kostbare) lys var nettopp at motorveien jeg kjører mye på av en merkelig grunn er uten belysning. Jeg setter egen og andres sikkerhet høyt. Merkelig at de som krever inn bilavgifter vurderer dette annerledes.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøre et transportmiddel på en motorvei uten veilys bør man parkere kjøretøyet og bruke en form for transport hvor andre kjører og man selv er passasjer.

Kan man ikke delta i en diskusjon uten å se ut som en dust så bør man avstå fra å delta.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Det er vel en stund til det er standard på norske veier, men "selektiv lysstråle" (fks BMW Selective Beam) er vel på vei inn i de nyeste bilene så man kan jo tenke seg at man i fremtiden blir blendet i mindre grad av motgående trafikk - tanken er vel at man kan kjøre med fullt lys hele tiden.

Jeg har slike lys. De fungerer ganske bra. Spesielt:

1. Det å kunne møte trafikk kontinuerlig og likevel få lyst opp eget felt godt.

2. Det å kunne ligge bak en annen bil med fjernlysene på og få godt opplyst mot sidene og en svart dødsone mot den andre bilen fungerer veldig godt.

3. Jeg opplever at systemet holder godt på fjernlys før/etter passering uten at jeg blir blinket på (noe som ville indikere at fjernlysene var for aggressive).

 

Det har svakheter.

A) Systemet skrur seg ikke på i tussmørke - når man ville ha hatt litt nytte av ekstra lys. Presumptivt fordi ambient lys er så sterkt at det er vanskelig for sensoren å detektere lysene til andre biler.

B) Hvis du møter en trailer på en bakketopp så vil automatikken for fjernlysene typisk blende sjåføren før de (lavt monterte) lysene på traileren blir synlige. Når sjåføren blir blendet så skrur han naturligvis på lysorgelet på taken som blender meg og samtidig fører til at automatikken blender ned mine egne lys.

 

Utløsende årsak til at jeg bestilte slike (kostbare) lys var nettopp at motorveien jeg kjører mye på av en merkelig grunn er uten belysning. Jeg setter egen og andres sikkerhet høyt. Merkelig at de som krever inn bilavgifter vurderer dette annerledes.

 

-k

 

Interessant det du deler her. Jeg har Volvo sin versjon av dette, da ikke adaptiv. Den bare blender ned og opp igjen avhengig av om den detekterer andre biler/lyskilder. Jeg sluttet ganske tidlig å bruke funksjonen da den bare var irriterende. Blendet ned alt for tidlig (spesielt i svinger) og var treig med å få på lysene igjen. Det var flere ganger den ikke blendet ned også. I det hele en ubrukelig funksjon slik den fremstår nå. Selvfølgelig er dette et par nivåer under det du har, men likevel interessant å høre at de fortsatt ikke er helt utviklet.

Lenke til kommentar

 

 

Utløsende årsak til at jeg bestilte slike (kostbare) lys var nettopp at motorveien jeg kjører mye på av en merkelig grunn er uten belysning. Jeg setter egen og andres sikkerhet høyt. Merkelig at de som krever inn bilavgifter vurderer dette annerledes.

 

-k

 

 

Å bruke mange penger på lys er ikke ensbetydene med mest sikkerhet for pengene, så jeg vet ikke helt hvor du får tanken om at staten er lite opptatt av sikkerhet på veien fra.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

Anbefaler en tur til mellom-Europa. Akkurat nå er det mørkt i omtrent hele rushen. På sommeren blir det ikke mørkt før etter, men til gjengeld blir det MØRKT.

http://suncurves.com/nb/

 

Se litt på den. I dag var sola oppe halvsyv i Berlin. Her var den oppe halvti. Det er litt lyst før den tid , så tviler på at rushtrafikken i Tyskland går i stummende mørke, hverken morgen eller kveld, og ei helelr i salt-og snøslaps!! Om noen kjører til jobb eller hjem utenfor disse tidspunktene, så er det ikke stor trafikk.

 

Å møte en og annen bil er noe annet enn en konstant strøm av blendende lys, på en ellers mørklagt vei.

Kjørte i min tid gamle E-18 mellom Sandefjord og Larvik .Ikke ett eneste lys, og i høstmørke og regn. Det var ingen god opplevelse. Men å kjøre den samme strekningen, på tørt sommerføre og møte en bil eller tre, var noe helt annet.

 

Ja, det er mye som går an, og man kan sikkert kjøre på helt mørklagte veier. Men det er ikke optimalt. Hva om noen har fått en stopp, og står på siden??

 

Vi betaler i bøtter og spann for veier og infrastruktur. Så når det kjipes inn, fordi Nye Veier skal sope inn mer avkastning til aksjonærer og honorarer til styremedlemmer, så reagerer mange på dette forslaget

Hvor bor du?

I et land, som har mørke, regn og sludd, oftere enn tørr og lys sommer. I tillegg til saltsørpe, istedenfor lyse vinterveier.

Lenke til kommentar

"Sagedal understreker at Norge er et land med lang mørketid og krevende kjøreforhold store deler av året. "

 

Da må vel vi andre få understreke at i store deler av Europa er det køl mørkt hver eneste kveld hele året. Her hjemme er det riktignok mørkt på vinteren, men til gjengjeld overhodet ikke skikkelig mørkt, tvert imot lyst, den andre halvdelen av året. Så heelt urimelig blir det neppe å sammenligne oss med andre land.

 

Men jeg må si meg enig i at det bør skjermes for lys fra motgående trafikk. Det er utrolig slitsomt. Jobbet på Vinterbri på midten av 90-tallet før det kom lys på Mosseveien fra Oslo. Det var noe herk på vinterstid.

 

Mosseveien ble ikke oppgradert , før Jens ble redd for å kjøre der. til og fra hytta på Hvaler.

Lenke til kommentar

Helt vanlig i andre land med veier uten belysning. Bilene har jo lys på uansett. Fint om vi kan spare i hvert fall litt nå som det sløses så mange penger på veibygging. Ser vi litt inn i framtiden med førerløse biler blir det nokså bakstreversk å tviholde på gamle måter å bygge på. Typisk nok er NAF en slik bakstreversk og fastgrodd organisasjon. NAF heier dessuten alltid på det minst miljøvennlige alternativet.

 

Nei, NAF har begynt å heie på syklister :-)

 

Men vi behøver ikke lys på veiene..ikke bilene heller?? bare å kjøre litt mer forsiktig. Men litt rart å høre det, når 90% av folk som snakker i debatter om billys, har så vanskelig for å se en bil foran seg, selv midt på dagen, uten tente baklykter f,eks.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Man kan ikke bruke «mykere kurvatur» en. Det vi allerede bruker i dag. Her blir retorikken brukt motsatt, dette blir ikke mykere for trafikantene, men mykere gir lommeboka for utbygger med enda bråere svinger og opp og ned for å slippe å skjære veien gjennom terrenget.

 

Hvorfor skal absolutt lage elendige drittveier her i Norge? Alfor mange svinger, alfor lite pukk i veilegmet (E28 mor Sverige) som gjør at veien blir ødelagt av telehiv etter ett par år. Vannlekkasjer og branner i Drøbak tunellen pga for sterk stigning og fotoboks i bunnen (?!??), Takras i Hanekleiv tunellen, elendig grunnarbeid ved Skjeggestadbrua. Nye veier som allerede er underdimmensjonert på ferdigtidspunktet. etc etc etc . Vi kan fortsette i evigheter. Alt som bygges har ett eller annet elendig ved seg. «Den evige byggeplassen» ved Minnesund. E6 mot Sverige. Svingete dom f%#en..

Og nå skal belysningen også bort..

Spark hele gjengen å sett bort BÅDE PLANLEGGING OG UTFØRELSE TIL TYSKERNE...

TA DERE SAMMEN!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Utløsende årsak til at jeg bestilte slike (kostbare) lys var nettopp at motorveien jeg kjører mye på av en merkelig grunn er uten belysning. Jeg setter egen og andres sikkerhet høyt. Merkelig at de som krever inn bilavgifter vurderer dette annerledes.

 

-k

 

 

Å bruke mange penger på lys er ikke ensbetydene med mest sikkerhet for pengene, så jeg vet ikke helt hvor du får tanken om at staten er lite opptatt av sikkerhet på veien fra.

 

AtW

 

 

Det er vanskelig å finne et svar med to streker under som viser hva staten bør og ikke bør bruke penger på. Henvisningene er å regne som argumenter for at Staten burde vurdere veibelysning på tungt trafikkerte motorveier.
 
Det later til at det er en tydelig kobling mellom lysnivå, veibelysning og sannsynligheten for ulykker:
"the number of fatalities per vehicle‐miles driven is significantly higher at night than during the day.7 Moreover, it has been shown that the number of night‐time crashes generally declines following the installation of overhead lighting,10 and when days are longer, as in the summer months.11,12"
 
"The data show that overall, injury severity is almost three times higher on roads with no lighting. This difference is most obvious on unlit motorways probably due to higher speeds. Figure 2B​ reinforces this point, by showing a remarkable consistency in the difference in injury severity between well lit and unlit roads, for years 1995 to 2004."
 
Denne faktoren på ca 3x finnes både i datasettet for UK og Hellas.
 
"Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan for 2002–2011 "en visjon om et transportsystem som ikke fører til tap av liv eller varig skade" – Nullvisjonen. Nullvisjonen er ytterligere vektlagt både i Nasjonal transportplan for 2006–2015 og 2010–2019, samt i de årlige statsbudsjetter."
 
"Fv 33 Skreifjella – Totenvika... Kun 54 % av bompengene skal gå til å dekke byggekostnader!"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...