Gå til innhold

Slik kan fremtidige veier i Norge bli: Likere, mørkere – og kanskje rimeligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt greit å fjerne gatebelysningen på motorvei. Under den forutsetning at de to løpene i hver sin retning blir fysisk skilt fra hverandre med god avstand, eller i minimum med en siktsperre, type voll. Jeg skal IKKE sitte stirre inn i en endeløs rekke med billys fra motgående kjøreretning.

 

Altså IKKE slik E6 mot Lillehammer er utformet. (Der har de i tillegg fjernet den påkrevde veiskulderen, så denne veien oppfyller ikke tekniske krav til klasse A motorvei.) Disse follow-me-home lysene langs den veien er ikke problemet i seg selv - også disse kunne vært fjernet såfremt frontlyktene fra motgående trafikk ble skjermet bort. 

 

En annen sak er å tillate mer svinger også på motorvei. Vi vet jo fra før at norsk veistandard legger inn meningsløse svinger, eller mer korrekt bygger hele veien som en buktende slange, av såkalte trafikksikkerhetshensyn. Dette prinsipp vil i så tilfelle bli videreført også på motorvei. Nå vil de dertil tillate seg ennå krappere svinger helt uten dosering. Nei... bare nei.

 

Ser også at de tre gjenblivende veistandardene alle insisterer på varianter av midtdeler - altså fysisk hinder mot forbikjøring. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Å kjøre på vei uten gatebelysning er betydelig mer anstrengende enn det er å kjøre på en vei som har det. Det er mulig at man ikke har registrert mer ulykker på disse veiene. Men det er ikke dermed sagt at ulykken skjer mens man anstrenger seg. Den største risikoen for å sovne bak ratter skjer når du er avslappet og føler deg trygg. For eksempel når du etter å ha nistirret på en mørklagt vei i en time kommer inn på en strekning som har belysning og føler at du endelig kan slappe av.

 

Nattsynet svekkes med alderen og gjør at det vil oppleves forskjellig for en 20 åring og en 50 åring å kjøre på strekninger uten belysning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Helt vanlig i andre land med veier uten belysning. Bilene har jo lys på uansett. Fint om vi kan spare i hvert fall litt nå som det sløses så mange penger på veibygging. Ser vi litt inn i framtiden med førerløse biler blir det nokså bakstreversk å tviholde på gamle måter å bygge på. Typisk nok er NAF en slik bakstreversk og fastgrodd organisasjon. NAF heier dessuten alltid på det minst miljøvennlige alternativet.

Lenke til kommentar

Det burde i det minste være krav om grå asfalt der det ikke er belysning. Svart asfalt blir som et speil når den er våt slik at alt du ser er lysene på motgående trafikk og refleksen av lysene i veien. Grå asfalt har ikke den effekten så da ser man veien og omgivelsene mye bedre.

 

Da jeg begynte å kjøre for 30 år siden tok de seg råd til å legge grå asfalt på de mest trafikkerte veiene, men nå er visst Norge blitt så fattig at vi ikke har råd til det lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel en stund til det er standard på norske veier, men "selektiv lysstråle" (fks BMW Selective Beam) er vel på vei inn i de nyeste bilene så man kan jo tenke seg at man i fremtiden blir blendet i mindre grad av motgående trafikk - tanken er vel at man kan kjøre med fullt lys hele tiden.

Lenke til kommentar

"Sagedal understreker at Norge er et land med lang mørketid og krevende kjøreforhold store deler av året. "

 

Da må vel vi andre få understreke at i store deler av Europa er det køl mørkt hver eneste kveld hele året. Her hjemme er det riktignok mørkt på vinteren, men til gjengjeld overhodet ikke skikkelig mørkt, tvert imot lyst, den andre halvdelen av året. Så heelt urimelig blir det neppe å sammenligne oss med andre land.

 

Men jeg må si meg enig i at det bør skjermes for lys fra motgående trafikk. Det er utrolig slitsomt. Jobbet på Vinterbri på midten av 90-tallet før det kom lys på Mosseveien fra Oslo. Det var noe herk på vinterstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke lys på en typisk tofelts landevei i dag. Om veien oppgraderes til firefelts vei med viltgjerder og midtdeler, så kommer ikke jeg til å være den som skriker høyest akkurat. Jeg skjønner at folk vil ha i pose og sekk, men en må i praksis velge mellom en kortere strekning vei med full komfort eller en lengre strekning med noen kompromisser. Hvis du teller antall lyktestolper du passerer på en motorvei, så skjønner du de enorme ressursene en må bruke på dette og ikke minst den "sløste" energien som går med til driften av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En annen sak er å tillate mer svinger også på motorvei. Vi vet jo fra før at norsk veistandard legger inn meningsløse svinger, eller mer korrekt bygger hele veien som en buktende slange, av såkalte trafikksikkerhetshensyn. Dette prinsipp vil i så tilfelle bli videreført også på motorvei. Nå vil de dertil tillate seg ennå krappere svinger helt uten dosering. Nei... bare nei.

 

 

Vet vi det? Nå kan ikke jeg alle standardene utenat, men har aldri sett noe krav om en viss mengde svinger?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det største problemet med manglande lys er ved tett snø om vinteren. Når lyset kjem ovanifrå vert sikta mykje betre enn når du er blenda av ditt eige fjernlys som vert reflektert av snøen som fell. Heldigvis har vi ikkje slikt vêr ofte, men oftare enn i dei fleste andre land som ikkje har lys på motorvegane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

En annen sak er å tillate mer svinger også på motorvei. Vi vet jo fra før at norsk veistandard legger inn meningsløse svinger, eller mer korrekt bygger hele veien som en buktende slange, av såkalte trafikksikkerhetshensyn. Dette prinsipp vil i så tilfelle bli videreført også på motorvei. Nå vil de dertil tillate seg ennå krappere svinger helt uten dosering. Nei... bare nei.

 

 

Vet vi det? Nå kan ikke jeg alle standardene utenat, men har aldri sett noe krav om en viss mengde svinger?

 

AtW

 

 

Interninstruks. Bare se på Knappetunellen som åpnet i 2015, full i svinger.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøre et transportmiddel på en motorvei uten veilys bør man parkere kjøretøyet og bruke en form for transport hvor andre kjører og man selv er passasjer.

 

Man kan kjøre et transportmiddel uten lys på veien. Men norske, høstmørke, regnvåte veier, er noe helt annet enn veier i land, der mørket ikke er der når morgenrushet starter, og ettermiddagsrushet fortsatt går, og ofte i sludd og regn.

 

Alt går over en viss tid, men trøtte og slitne øyne pga anstregnelser man kunne vært foruten kommer fortere på. Det meste er greit, fram til man runder 25-30 år. Da svekkes nattsynet.

 

Å kjøre i stummende mørke, med konstant strøm av lys fra møtende biler, og ikke én og annen, som på vanlige landeveier er ikke det samme som nettopp det!! og særlig ikke på griseføre og saltslaps..

 

Blåruss og "supermennesker" som knapt har sluppet puppen og ikke har blitt tørre bak øra bestemmer hva som skal funke, for alle aldre på alle plan nå for tiden ,enten det gjelder jobb eller transportsektor!!

 

 

PØØØØHHH!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt vanlig i andre land med veier uten belysning. Bilene har jo lys på uansett. Fint om vi kan spare i hvert fall litt nå som det sløses så mange penger på veibygging. Ser vi litt inn i framtiden med førerløse biler blir det nokså bakstreversk å tviholde på gamle måter å bygge på. Typisk nok er NAF en slik bakstreversk og fastgrodd organisasjon. NAF heier dessuten alltid på det minst miljøvennlige alternativet.

 

Og i hvilke andre land er det mørkt, når rushtiden starter og når den slutter, med snø, sludd og regnmørk asfalt??? Russland??

Lenke til kommentar

"Sagedal understreker at Norge er et land med lang mørketid og krevende kjøreforhold store deler av året. "

 

Da må vel vi andre få understreke at i store deler av Europa er det køl mørkt hver eneste kveld hele året. Her hjemme er det riktignok mørkt på vinteren, men til gjengjeld overhodet ikke skikkelig mørkt, tvert imot lyst, den andre halvdelen av året. Så heelt urimelig blir det neppe å sammenligne oss med andre land.

 

Men jeg må si meg enig i at det bør skjermes for lys fra motgående trafikk. Det er utrolig slitsomt. Jobbet på Vinterbri på midten av 90-tallet før det kom lys på Mosseveien fra Oslo. Det var noe herk på vinterstid.

 

Og NÅR er det mørkt på veien lenger sør?? Her i landet starter rushet i mørke, og slutter i mørke!! Og det på en tid av året, som det ofte er griseføre med salt og slaps.. det er det f,eks lite av i Spania.

Å kjøre alene, på natta når det har blitt mørkt, og på tørre sommerveier, kan man gjerne gjøre uten lys.

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

Lenke til kommentar

 

 

Blåruss og "supermennesker" som knapt har sluppet puppen og ikke har blitt tørre bak øra bestemmer hva som skal funke, for alle aldre på alle plan nå for tiden ,enten det gjelder jobb eller transportsektor!!

 

 

PØØØØHHH!!!!

 

 

Det er hverken hovedsaklig unge eller hovedsaklig "blåruss" som prosjekterer vei.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det peses og mases på å ha bra viskere, god frontrute, bra dekk osv..hvorfor skal sikkerheten være noe bilistene står for alene, når vi tross alt betaler tifold det som går til vei..minst!!??

 

 

Nei, det betales ikke "minst tifold", samfunnets kostnader med biltrafikk er høyere enn det som betales inn (ihvertfall av bilavgifter)

 

AtW

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg enig i Sagedals vurdering. Hennes vurdering kan jo indikere at hun i motsetning til byråkratene i VD har førerkort for bil, og også selv har opplevd disse aktuelle kjøreforhold manglende belysning medfører.

I mørketiden har vi store deler av døgnet "mørklagt", våt, gjerne saltet vei, som "sluker lyset". Selvfølgelig, en betydelig redusert trafikksikkerhetsrisiko med korrekt gate/veibelysning.....

Men her som alltid,,,, sannheten, kompetansen, fornuften sitter hos byråkratene og kun der, uvisst hvorfor det er slik. Alle oss andre er jo kun en gjeng med idioter fordi vi ikke tilhører et offentlig "supperåd".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...