Gå til innhold

Er tungtvann etsende?

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Det er et firma som kjører en TV reklame der de gir bort ampuller som inneholder noe av tungtvannet som ble produsert på Rjukan. Ampullene er merket med fareseddel nr 8, etsende. Hvorfor det, 'a?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så samme reklame og sjekket ut linken (gratistungtvann.no). Innholdet i ampullene er ikke rent tungtvann, men en blanding av tungtvann, vann og kalilut (KOH, kaliumhydroksid). Luten ble visst brukt for å fremstille tungtvannet i produksjonen. Tyskerne holdt på å frakte det til videre foredling når skipet ble senket. SINTEF har testet innholdet, og det er visst bare 1,7% rent tungtvann, resten er en blanding av kalilut/KOH (8,4% w/w) og vann. Det er med andre ord KOH som gjør det etsende, ikke tungtvannet i seg selv.

Se http://www.gratistungtvann.no/assets/Analyse-Fat-26-D2O-KOH.pdf for å lese SINTEF sine resultater. Det er mer info om tungtvannet de gir bort på http://www.gratistungtvann.no/sporsmal-og-svar/

Jeg ser ikke helt hva som er haken med det, men samtidig har jeg vanskelig for å tro at de gir det bort gratis helt uten videre. No such thing as free lunch og alt det der. 

Endret av Blodappelsin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deuterium har atomvekt omtrent lik 2u, mens vanlig hydrogen har u. Dermed vil vann med begge hydrogenatomene byttet ut med deuterium ha atomvekt 16u + 2*2u = 20u, mens vanlig vann har 16u + 2*u = 18u. 20/18 = 1.11, så 11% tyngre er riktig.

Her har jeg forutsatt at partikkeltettheten i vanlig vann og tungtvann er den samme, og jeg kan ikke se noen grunn til at den skal avvike nok til å gi noen vesentlig korreksjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan jo se hvordan det gikk da de lagde isbiter av tungtvann

Veldig coolt eksperiment. Jeg tror årsaken til at tungtvannisbitene begynte å stige når de smeltet var at vannet i resten av glasset da fikk større innhold av tungtvann. Dermed økte oppdriften.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo se hvordan det gikk da de lagde isbiter av tungtvann

Veldig coolt eksperiment. Jeg tror årsaken til at tungtvannisbitene begynte å stige når de smeltet var at vannet i resten av glasset da fikk større innhold av tungtvann. Dermed økte oppdriften.

Det høres plausibelt ut, men det gjorde også hypotesen på videoen. Her må det flere forsøk til. Noen som har litt tungtvann?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...