Gå til innhold

Da finansieringsplan A og B røk, fridde det norske vindkraftselskapet Kitemill til folket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så de små prototypene på Youngstorget før jul og den på 5kW virket som en ypperlig måte å skaffe strøm på for noen som ferdes utenfor allfarvei. :)

 

Sleng en sånn på planet på din elektriske pickup, så kan du dra på langvarige turer i skauen uten å tenke på diesel. Og det gjør det faktisk mulig å bli helelektrisk tømmerhugger. :)

 

Dessuten skulle jeg tro at forsvaret, samt alle som driver med ekspedisjoner godt kunne tenke seg et lite kraftverk på planet som ikke trenger et forsyningsapparat som løper etter deg med drivstoff(må fortsatt ha reservedeler da)

 

 

Eller hvorfor ikke som hytteaggregat? Solceller funker ikke så godt på hytter til vinterbruk i Norge, denne kan gi et supplement når solen ikke skinner.

Lenke til kommentar

Sleng en sånn på planet på din elektriske pickup, så kan du dra på langvarige turer i skauen uten å tenke på diesel. Og det gjør det faktisk mulig å bli helelektrisk tømmerhugger. :)

Heilt til ambulansehelikopteret flyg forbi for å hente ein turgåar med hjarteinfarkt. Då vert det ei heilelektrisk drapsmaskin.

 

Slike må for all del aldri komme i drift i område som ikkje er tydeleg merka som permanente fareområde på alle flykart!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skumle greier, ikke bare for helikotertrafikk, men også for fugler. Relativt umusikalsk å gjøre forsøk med en slik innretning på Norges viktigste trekklokalitet for fugler - som om ikke trekkfuglfaunaen vår har nok å stri med av tekniske ferdselshindre over alt. Fint med grønn energiproduskjon men man må også ta hensyn til øvrige skapninger rundt oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan tenke seg mange måter å løse det på, semi-permanente soner med økt minimum flyhøyde er en, sendere/reflektorer i glideren er en annen.

 

Det er ikkje påbod om radio eller andre instrument i klasse G-luftrom. Det kan like godt vere ein paraglider som treff lina og styrtar i døden. Dei skal sjølvsagt vere OBS på fareområde, men vi kan ikkje øydeleggje for fri ferdsel ved å opprette semi-permanente fareområde over alt der det er skogsdrift.

 

Inresol lagar stirling-generatorar som går på flis eller pellets. Ein slik portabel stirling-generator kan levere 5 kW kontinuerleg. Han er liten og enkel, og får plass i frunken. Flis skulle det vere mogeleg å skaffe i skogen. Han er ikkje farleg for liv og helse, og hindrar ikkje annan ferdsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig forsøk, respekterer det. Ser ikke helt poenget, det finnes vanlige vindturbiner som kan gjøre det samme, uten de store faremomentene dette konseptet har. Tenker på kræsj med fly, helikoptre og ikke minst, når noe uforutsett skjer og maskinen faller ukontrollert til bakken. Fritt for ikke å stå i nærheten da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan tenke seg mange måter å løse det på, semi-permanente soner med økt minimum flyhøyde er en, sendere/reflektorer i glideren er en annen.

 

Det er ikkje påbod om radio eller andre instrument i klasse G-luftrom. Det kan like godt vere ein paraglider som treff lina og styrtar i døden. Dei skal sjølvsagt vere OBS på fareområde, men vi kan ikkje øydeleggje for fri ferdsel ved å opprette semi-permanente fareområde over alt der det er skogsdrift.

 

Inresol lagar stirling-generatorar som går på flis eller pellets. Ein slik portabel stirling-generator kan levere 5 kW kontinuerleg. Han er liten og enkel, og får plass i frunken. Flis skulle det vere mogeleg å skaffe i skogen. Han er ikkje farleg for liv og helse, og hindrar ikkje annan ferdsel.

Men paraglidere er vel like ansvarlig for å sjekke området de skal holde på i for luftfartshindere? En sånn installasjon vil jo måtte merkes på kartene.

Lenke til kommentar

Men paraglidere er vel like ansvarlig for å sjekke området de skal holde på i for luftfartshindere? En sånn installasjon vil jo måtte merkes på kartene.

 

Tråden starta med denne kommentaren:

Sleng en sånn på planet på din elektriske pickup, så kan du dra på langvarige turer i skauen uten å tenke på diesel. Og det gjør det faktisk mulig å bli helelektrisk tømmerhugger. :)

Ikkje ein veldig fast installasjon, med andre ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva da med eksisterende vindmøller? Er ikke de en fare for 'fri ferdsel' i lufta? De største turbinene begynner å få anselig høyde nå, er vi oppe i 250 meter til øvre ende av rotoren?

 

Det er faste installasjonar som er godt merka på kart og med lys. I dagslys er dei lette å få auge på. Ein kabel ser du ikkje før det er for seint. Vanlege høgspentkablar er problematiske nok. Spesielt fjordspenn har ført til mange dødsulukker, sjølv om dei er fast montert og godt merka på alle kart.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes da også prototyper* på bølgekraftverk som følger nesten samme prinsipp, en 'flyter' i overflaten som er forankret via kabel til en generator på bunn. De deler da følgelig fordelen av å ha plassert de tyngste/dyreste delene der hvor det er mindre sjans for at noe fælt skjer med dem..

 

 

 

*eller kanskje det var skisser til en prototyp..

Lenke til kommentar

Skumle greier, ikke bare for helikotertrafikk, men også for fugler. Relativt umusikalsk å gjøre forsøk med en slik innretning på Norges viktigste trekklokalitet for fugler - som om ikke trekkfuglfaunaen vår har nok å stri med av tekniske ferdselshindre over alt. Fint med grønn energiproduskjon men man må også ta hensyn til øvrige skapninger rundt oss.

Disse er tenkt som alternativ til vanlige vindmøller, som jo er beryktet som fugledrepere. Uten at jeg har studert det inngående så vil jeg anta at vindmøllebladene beveger seg for fort til at fuglene forstår risikoen. Disse gliderne vil nok bevege seg med lavere hastighet og muligens også på en måte som fuglene har bedre forutsetninger for å forholde seg til. Vil anta at Kitemill allerede har dannet seg en mening om hvor hyppig fugler kolliderer med gliderne.
Lenke til kommentar

Man kan tenke seg mange måter å løse det på, semi-permanente soner med økt minimum flyhøyde er en, sendere/reflektorer i glideren er en annen.

 

Man kan ikke flytte flyforbudssoner rundt om akkurat der det passer deg for hver dag. Og masse fly har ikke noe mottaker for noe slike sendere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse er tenkt som alternativ til vanlige vindmøller, som jo er beryktet som fugledrepere. Uten at jeg har studert det inngående så vil jeg anta at vindmøllebladene beveger seg for fort til at fuglene forstår risikoen. Disse gliderne vil nok bevege seg med lavere hastighet og muligens også på en måte som fuglene har bedre forutsetninger for å forholde seg til. Vil anta at Kitemill allerede har dannet seg en mening om hvor hyppig fugler kolliderer med gliderne.

 

Kiten ser dei nok, men kabelen er det verre med. Kiten flyttar seg i ein spiral, og kabelen med. Dermed er ikkje kabelen berre vanskeleg å få auge på, han kan komme i høg fart i blindsona og skifte retning.
Lenke til kommentar

Tror verken kabel eller kite beveger seg særlig fort men fugler har jo problemer med kabler som ikke beveger seg også. Jeg merker selv at det kan være vanskelig å bedømme avstand til tvinnede vaiere, de er for uniforme i utseendet til at jeg klarer å fokusere på riktig punkt. Kanskje alle kabler og luftstrekk må lages med 'mikromerking'? Små uregelmessige markeringer for å hjelpe med avstandsbedømmelsen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...