Gå til innhold

Viste USA-valget at kvinner er smartere enn menn politisk?

VRK18

Anbefalte innlegg

Slik ville valgresultatet blitt om kun kvinner hadde stemmerett:

silver-electionupdate-womenvoted.png

Slik ville valgresultatet blitt om kun menn hadde stemmerett:

silver-electionupdate-menvoted.png

Kan vi konkludere med at kvinner er smartere enn menn siden så mange menn stemte på Trump? Eller kan vi konkludere med det motsatte?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger jo helt av hvem man mener er den beste kandidaten. Her på berget er det vel fler som ønsket Hillary, uten at det betyr at befolkningen her i landet er smartere ift amerikansk valgkamp enn amerikanerne selv - det faller på sin egen urimelighet.

Og at kvinner stemmer på kvinner, menn på menn er intet nytt. Svarte stemmer på svarte, ref Obama. Nothing to see here.

• Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Kan vi konkludere med at kvinner er smartere enn menn siden så mange menn stemte på Trump? Eller kan vi konkludere med det motsatte?

Nei. Selv om man tar det for gitt at ett valg var objektivt bedre enn det andre så ville ikke en avstemning være tilstrekkelig for å gi en solid konklusjon den ene eller den andre veien. Spesielt ikke når så mange andre faktorer (media, følelser, sosialt miljø, kultur, ideologi, osv.) spilte inn i veldig stor grad.

Hvorfor er Hillary kandidaten for de smarte?

Tja, si det. Men det er tydelig at Clinton var kandidaten med bredest støtte blant de med høy utdanning. Nå er selvfølgelig ikke utdanningsnivået nøyaktig det samme som intelligens, men jeg tror det er en viss korrelasjon. (Selv om sammenhengen mellom utdanning og selvdisiplin visstnok er høyere.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den støttes av 100% av de tidligere presidentvalgene, hvertfall om vi holder oss til de to store partiene alt i praksis handler om.

Javel? På hvilken måte mener du det støttes av 100% av de tidligere valgene? Det har jo ikke vært kvinnelige kandidater før, så for at det skal støttes av 100%, så må demokratene alltid ha fått vesentlig mindre stemmer hos kvinner enn i dag. Det kan være, har du tall på dette? Hadde vært interessant å se.

AtW

Lenke til kommentar

Den støttes av 100% av de tidligere presidentvalgene, hvertfall om vi holder oss til de to store partiene alt i praksis handler om.

Javel? På hvilken måte mener du det støttes av 100% av de tidligere valgene? Det har jo ikke vært kvinnelige kandidater før, så for at det skal støttes av 100%, så må demokratene alltid ha fått vesentlig mindre stemmer hos kvinner enn i dag. Det kan være, har du tall på dette? Hadde vært interessant å se.

AtW

Du har din tolkning av utsagnet mitt, og det skal du få lov til. Jeg siktet til at kvinner relativt sett støtter den kvinnelige kandidaten i større grad enn gjennomsnittet av de som stemmer, akkurat som svarte i større grad støtter en svart kandidat enn det den gjennomsnittlige velgeren ville gjort. Det syns jo også veldig godt i figurene OP har postet, når valget er såpass jevnt.

...og jeg gidder ikke dokumentere noe jeg aldri har påstått.

Lenke til kommentar

Du har din tolkning av utsagnet mitt, og det skal du få lov til. Jeg siktet til at kvinner relativt sett støtter den kvinnelige kandidaten i større grad enn gjennomsnittet av de som stemmer, akkurat som svarte i større grad støtter en svart kandidat enn det den gjennomsnittlige velgeren ville gjort. Det syns jo også veldig godt i figurene OP har postet, når valget er såpass jevnt.

Men... fler svarte menn stemte vel på Hillary enn Trump? Og Trump er jo definitivt mørkest i fjeset, dog oransje.

Er det ikke et ordtak som heter at "kvinne er kvinne verst"? Jeg tror slett ikke kvinner stemmer på kvinner bare fordi hun er en kvinne.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

AtW

Ok, du sikter til at kvinner alltid støtter den kvinnlige kandidaten mer, fordi det støttes av 100% av de tidligere presidentvalgene med de to store partiene. Hvilke tidligere presidentvalg er det da du sikter til, der republikanerene eller demokratene har hatt en kvinne som sin kandidat?

AtW

Lenke til kommentar

Mener at Trump er et bedre valg enn Hillary Clinton, selv om har enkelte svakheter. Han har en politikk som vil hjelpe Amerikanere flest, Clinon ville ført en politikk som var negativ for nasjonen.

Hvordan vil politikken hans hjelpe amerikanere flest? Han vil jo fjerne beskyttelse både mot overgrep, misbruk av arbeidskraft, hjelp til de som blir syke, osv.

Lenke til kommentar

AtW

Ok, du sikter til at kvinner alltid støtter den kvinnlige kandidaten mer, fordi det støttes av 100% av de tidligere presidentvalgene med de to store partiene. Hvilke tidligere presidentvalg er det da du sikter til, der republikanerene eller demokratene har hatt en kvinne som sin kandidat?

AtW

Alltid? Ikke nødvendigvis. Her er hvertfall noe dokumentasjon som tyder på at "gender voting" er en reell faktor: https://ropercenter.cornell.edu/public-perspective/ppscan/72/72010.pdf

Dessuten kan jeg utmerket godt bruke det ene valget som dokumentasjon på at påstanden stemmer - den dokumentasjonen ligger i førstepost.

Lenke til kommentar

Så når du sa støttes av 100% av de tidligere presidentvalgene, så var det bare noe du sa, eller hadde du noe faktisk info her?

Du kan bruke det som dokumentasjon, men alene er det relativt svak dokumentasjon.

Men takk for lenken, den gir som du sier et inntrykk av at kvinner stemmer på kvinner (og menn stemmer på menn), men det virker til å være en relativt liten effekt, ikke så stor at den forklerer tallene i førstepost ihvertfall.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...