Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Romkamerat stjeler nettet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flyttet sammen med en kamerat for omtrent en uke siden, og vi oppgraderte internettlinja til 50/50.

Vi sitter begge to i 2 etasje mens hjemmesentralen er nede i stua. Jeg fikk veldig tregt nett her oppe, så jeg valgte å bestille meg ett godt nettverks kort fra komplett. 

( https://www.komplett.no/product/872755/datautstyr/nettverksprodukter/nettverkskort/tp-link-archer-t9e-ac1900-pci-express )

Etter montering av denne, har jeg god signal styrke, men fortsatt meget tregt nett, jeg kjører en test og får opp rundt 2-3 MBPS, mens han som sitter i rommet ved siden av med en billig USB nettpinne får alt fra 20-45 MBPS? Det virker som han "stjeler" alt nettet, vi har spilt sammen og jeg kan få skyhøy ping mens han cruiser på lav ping.

Er det noen innstillinger som gjør at han får førsteprioritet? 

Routeren er av typen ZyXEL P-2812, så den skal være god nok.

Har prøvd å google meg frem til dette, men det virker så innviklet... Er det mulig og foreksempel få laget 2 accespoints fra samme routeren så vi sitter på "hvert vår nett"?

Setter stor pris på all hjelp her, begynner å bli frustrerende å betale for høy hastighet, kjøpe nytt nettverks kort og fortsatt lagge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driverene er installerte, når jeg prøver å laste ned disse i linken, og kjører run får jeg bare opp enten å reparere eller avinstallere.. MEN jeg får ikke til å installere det Utility programmet som følger med, virker som det ikke går til windows 10...

Kan det hende det hjelper å kjøpe en annen router å bruke denne istedenfor hjemmesentralen?

Endret av bigpoppa
Lenke til kommentar

Har du sjekket om du har ping til ruteren også?

åpne 2 kommandolinjevindu og ping ruteren og en ekstern adresse samtidig, feks. www.vg.no er relativt stabil med lav ms.

Det finnes også et program som gjør dette for deg og logger, mener det heter pinginfoview.

Om signaltap ikke er grunnen burde du gå videre og se på muligheten for QoS, det vil kreve at ruteren støtter dette.

Lenke til kommentar

Du kan jo se også i denne linken under FAQ http://www.tp-link.com/us/faq-709.html angående ikke oppnådd god nok fart.

Takk takk, etter sjekklisten er problemet der fortsatt men verdt ett forsøk!

Har du sjekket om du har ping til ruteren også?

åpne 2 kommandolinjevindu og ping ruteren og en ekstern adresse samtidig, feks. www.vg.no er relativt stabil med lav ms.

Det finnes også et program som gjør dette for deg og logger, mener det heter pinginfoview.

Om signaltap ikke er grunnen burde du gå videre og se på muligheten for QoS, det vil kreve at ruteren støtter dette.

Pingen min er rundt 8 MS.

Etter en hel dag med feilsøking, telefoner hit og dit og prøving å feiling har jeg funnet ut at hastigheten jeg får varierer fra 3 MBPS til 30 MBPS nedlasting. Har tatt speedtest utallige ganger i dag og resultatene spriker veldig. Her er test fra akkurat nå: 

Ping: 8 MS

Nedlasting: 15.81

Opplasting: 46.75

Komplett mener at det ikke er noe galt med kortet, men har sendt meg ett nytt. De vet heller ikke hva som kan være problemet her.

Det virker som hastigheten går utrolig mye opp og ned uavhengig av hva andre gjør på nettet, for jeg har vært alene i hele dag, men resultatet blir slik forde. 

Har også prøvd meg på noen online games som ikke skal kreve altfor mye linje, og det går fint en stund til pingen blir rundt 200-300 også detter den ned etterhvert virker det som, så foreløpig fungerer det ikke å spille online.

Har prøvd å finne ut QoS, og det virker ikke som Altibox routeren min har dette. 

Siste muligheten min er kanskje en slik PowerLine adapter?

Tror dere fks denne kan løse problemet?

https://www.komplett.no/product/872757/datautstyr/nettverksprodukter/homeplugpowerline/tp-link-tl-pa7020p-kit-powerline-av1000#

Lenke til kommentar

Dette har heller noe med plassing av utstyr enn noe annet.

Kabinettet ditt kan ødelegge for signalet om det står vendt feil vei, eventuelle bærevegger o.l. også.

Powerline vil hjelpe, ja.

Har aldri vært borti noe slikt før, blir det stabilt nok til å game på? Virker den jeg linka til god nok?

Lenke til kommentar

Dette har heller noe med plassing av utstyr enn noe annet.

Kabinettet ditt kan ødelegge for signalet om det står vendt feil vei, eventuelle bærevegger o.l. også.

Powerline vil hjelpe, ja.

Har aldri vært borti noe slikt før, blir det stabilt nok til å game på? Virker den jeg linka til god nok?

Både powerline og wifi er litt yatzi og hvor bra det virker avhenger av lokale forhold. Dette er noe vi ikke kjenner noe til hos deg.

Du kan kjøpe og teste og evt bruke angrerett om det heller ikke er noe god løsning hos deg.

Kabel er det eneste som virker likt for alle uansett lokale forhold =)

Skal ha et fryktelig støyete miljø før signalet på kabelen blir forringet, i et sånnt miljø bør man ikke bo :p

Lenke til kommentar

Har ikke erfaringer med dette kortet, men har utrolig mye dårlige erfaringer med utstyr som bruker Broadcom chipset.

jeg ville vurdert å testet ett annet kort (annen produsent)for å se om det snakket bedre med ruteren, evt en USB.løsning som kan fungere like bra.

Lenke til kommentar

Siden det skjer når du er alene hjemme også, vil jeg nok tro romkameraten din ikke er hovedårsaken her, det er nok trådløs som er problemet.

Det kan være mye som forstyrrer signal, mikrobølgeovn feks. 

Jeg ville monitorert med pinginfoview så du VET at tregheten oppstår innad i huset, og at problemet ikke er feks, kabelen til sentralen eller mellom ruter og modem (selv om trådløs er den sannsynlige synderen her).

Så får du rett og slett finne en bedre løsning, kortet du har kjøpt er også ganske dårlig, vil heller anbefale USB adapter som du kan plassere unna kabinettet som ofte står på gulvet osv. 

Ellers kan du vurdere powerline eller trådløsmottaker med ethernet utgang -> kabel til din PC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...