Quietman Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Driver og jobber med å få maskina mi stillegående, og skal derfor investere i nye kjølere og vifter. Maskina er ikke overklokket på noen som helst måte. Håper noen kan svare på følgende spørsmål: Alpha PAL 8045 vs. Thermalright SLK 947U Skal kjøle en Athlon XP2100+ som er underklokka til 1250MHz. Har lest andre steder på dette forumet at mange anbefaler SLK947U. Denne er laget i kun kobber, et materiale som er veldig bra på å ta til seg varme men som ikke er så lett å kjøle ned igjen. PAL8045 har kjerne av kobber, men har aluminium rundt. Aluminium er bedre på å kvitte seg med varme. SLK947U har fordelen at den kan kjøres med 92mm, mens Alpha'n krever 80mm vifte. Hvilken skal man velge for å få maks kjøling? Zalman ZM-NB32J vs. Zalman ZM-NB47J Har et Abit KT7A (VIA Apollo KT133A chipset) hovedkort, og regner med passiv kjøling av North Bridge er fullt mulig. Orginalt brukes det en bitteliten kjøler, med en liten vifte på. Vil ZM-NB32J være nok til å gjøre jobben, eller bør jeg gå for den noe større ZM-NB47J? Smartcooler vs. Papst Når det gjelder vifter, er det jo mye å velge i. Har tidligere hatt Papst vifter, og de har jeg vært fornøyd med. Jeg ser likevel at Smartcooler er noe mer fleksible hva gjelder spenningsområde. Noen som har erfaring med disse viftene? Seriekobling vs. 5V og 7V trikset Noen forteller om hvordan man kan seriekoble to 12V vifter, slik at begge får 6V. Andre forklarer hvordan man kan kjøre en vifte på enten 5V eller 7V ved å koble om i en molex kontakt. Noen advarer også mot å bruke 7V metoden, fordi det kan være skadelig for strømforsyninga. Hvilken av metodene er best? Er takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
Josten Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Er ganske sikker på at thermalright er bedre enn alpha. Ut ifra diverse tester jeg har sett osv. Tror jeg ville brukt de 15kr ekstra på den litt større ribba. 7v funker fint hos meg. Vet ikke hva som er best da, men tror begge deler funker fint. Endret 1. desember 2003 av Josten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå