Gå til innhold

Montere ADSL-uttak i vegg på egenhånd

Anbefalte innlegg

Har flyttet og pusset opp boligen, så etter planen så kommer det en fra Telenor og skal montere ethernet-uttaket i veggen (kun koble på boksen altså), men det frister å prøve å gjøre det selv.

Men det var bare 5 ledninger som var koblet på fra før av (pleier vel å være 8?). Hvor skal ledningene kobles i såfall?

IMG_1524.jpg

IMG_1525.jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS:

Sikkert dumt spørsmål fra min side men .. Er dette linje inn fra ISP eller er det et internt nettverk?

Hvis det er linje inn (ADSL?) så trenger du vel bare koble 4 og 5 på boksen og så tar du det videre på en Rj45 til ditt utstyr.

Hvis da skjemaet til Megamann2 er riktig så har du:

5 = Blå/Hvit = Din grønne

4 = Blå = Din rød

Du trenger et kroneverktøy for dytte lederne ned i kortet.

Hvis jeg er helt på bærtur her så får dere ha meg unnskyldt. Poenget mitt var at det kun er to ledere som er i bruk på linja inn i huset så lenge man ikke har TLF.

Lenke til kommentar

Blå og rød på 4 og 5. That's it.

Det du har der er en telefonkabel, og i 10 av 9 tilfeller er det kun to ledere i bruk. Par 1 er blå og rød (av bildet er det åpenbart at det er de som har vært i bruk), par 2 er grønn og sort. Den siste lederen er jord elns, brukes ikke.

Du klarer å dytte de innpå knivene med et lite flatt skrujern. Det går lettere hvis du lar de stikke ut litt, og så klipper bort resten etterpå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde blå på 4 og rød på 5, men DSL-lampa på modemet lyser ikke. Vet jo ikke om abonnementet er aktivert ennå fra Telenor sin side heller så.

Det må kobles på andre siden av kobber parret også - hvis det er en ny linje så ville nok montøren ha planlagt å gjøre det samtidig som han var hos deg og koblet det for å minimere reisetid.

Lenke til kommentar

Prøvde blå på 4 og rød på 5, men DSL-lampa på modemet lyser ikke. Vet jo ikke om abonnementet er aktivert ennå fra Telenor sin side heller så.

Det må kobles på andre siden av kobber parret også - hvis det er en ny linje så ville nok montøren ha planlagt å gjøre det samtidig som han var hos deg og koblet det for å minimere reisetid.

Det er altså snakk om eksisterende telefonkabel som forrige eier har brukt til internett.

Fikk brev om at abonnementet aktiveres i morgen, så det er vel grunnen til at det ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Jepp, da kobler montøren linja etter forrige eier til din nye DSLAM-posisjon på sentralen i morgen. Hvis det er så lenge siden at linja ikke går hele veien fra sentralen lenger og/eller han er glad i sysselsetting, kobler han frem ny linje.

Modemet kan bare stå tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...