Leon83 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Har flyttet og pusset opp boligen, så etter planen så kommer det en fra Telenor og skal montere ethernet-uttaket i veggen (kun koble på boksen altså), men det frister å prøve å gjøre det selv. Men det var bare 5 ledninger som var koblet på fra før av (pleier vel å være 8?). Hvor skal ledningene kobles i såfall? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Du kobler det opp med: t-568b Sikkert bare telefonkabel du har i veggen. http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml Prøv noe slik, men da får du nok bare 100 mbit i så fall, hadde kjøpt nye kabeler i så fall. Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2017 Ok, takk for svar. Men er rød = oransje og kobberfarget = brun? Og hva med den svarte? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Kablene du viser er kobberpar til POTS og ikke eterhent og skal ikke kobles som LHM1 sier. Dette er kobber til analog telefon / ISDN / xDSL. Jeg tror du kan koble det som bildet under viser bare at du har blå i stede for gul leder på par2. Jeg er ikke 100% sikker på dette, men test https://levitonmadeeasy.files.wordpress.com/2009/05/x1-diagram.jpg?w=900&h=430 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 TS: Sikkert dumt spørsmål fra min side men .. Er dette linje inn fra ISP eller er det et internt nettverk? Hvis det er linje inn (ADSL?) så trenger du vel bare koble 4 og 5 på boksen og så tar du det videre på en Rj45 til ditt utstyr. Hvis da skjemaet til Megamann2 er riktig så har du: 5 = Blå/Hvit = Din grønne 4 = Blå = Din rød Du trenger et kroneverktøy for dytte lederne ned i kortet. Hvis jeg er helt på bærtur her så får dere ha meg unnskyldt. Poenget mitt var at det kun er to ledere som er i bruk på linja inn i huset så lenge man ikke har TLF. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Blå og rød på 4 og 5. That's it. Det du har der er en telefonkabel, og i 10 av 9 tilfeller er det kun to ledere i bruk. Par 1 er blå og rød (av bildet er det åpenbart at det er de som har vært i bruk), par 2 er grønn og sort. Den siste lederen er jord elns, brukes ikke. Du klarer å dytte de innpå knivene med et lite flatt skrujern. Det går lettere hvis du lar de stikke ut litt, og så klipper bort resten etterpå. 2 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Prøvde blå på 4 og rød på 5, men DSL-lampa på modemet lyser ikke. Vet jo ikke om abonnementet er aktivert ennå fra Telenor sin side heller så. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Prøvde blå på 4 og rød på 5, men DSL-lampa på modemet lyser ikke. Vet jo ikke om abonnementet er aktivert ennå fra Telenor sin side heller så. Det må kobles på andre siden av kobber parret også - hvis det er en ny linje så ville nok montøren ha planlagt å gjøre det samtidig som han var hos deg og koblet det for å minimere reisetid. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Har endret emnetittel fra "ethernet" til "ADSL", det ble litt forvirrende slik det var. Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2017 Prøvde blå på 4 og rød på 5, men DSL-lampa på modemet lyser ikke. Vet jo ikke om abonnementet er aktivert ennå fra Telenor sin side heller så. Det må kobles på andre siden av kobber parret også - hvis det er en ny linje så ville nok montøren ha planlagt å gjøre det samtidig som han var hos deg og koblet det for å minimere reisetid. Det er altså snakk om eksisterende telefonkabel som forrige eier har brukt til internett. Fikk brev om at abonnementet aktiveres i morgen, så det er vel grunnen til at det ikke fungerte. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Jepp, da kobler montøren linja etter forrige eier til din nye DSLAM-posisjon på sentralen i morgen. Hvis det er så lenge siden at linja ikke går hele veien fra sentralen lenger og/eller han er glad i sysselsetting, kobler han frem ny linje. Modemet kan bare stå tilkoblet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå