Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pc ber om ny ip ved nedlasting [DHCP renew]

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte nettopp min internetthastighet og måtte dermed også oppgradere til ny router. Valget falt på D-Link DIR-850L, som skal være en gigabitrouter. Slet litt med å få den til å fungere med en gang, men tror jeg fikk det til. Nettverket mitt bruker kabler. Det eneste trådløse på mitt nettverk er min telefon.

Relatert (eller urelatert for alt jeg vet) så begynte jeg å få korte brudd i internettilkoblingen når det ble noe trafikk i nettverket, som f.eks oppdatering/installering av spill fra Steam og når det blir streamet fra Twitch.

Sjekket loggen til routeren og fant der ut at noe sannsynligvis ikke er helt rett. For hver gang det blir problemer med tilkoblingen så viser det seg at enten router eller min pc ber om å få ny ip-adresse via dhcp. Hver eneste gang. Jeg har også en laptop som jeg koblet til med, men blir ikke frakoblet om jeg laster ned noe på den. Dette vil jo si at det er et eller annet på min stasjonære som ikke fungerer rett. En eller annen innstilling som er feil et sted? Hva kan forårsake dette?

Vedlagt er en snippet av hvordan loggen i routeren ser ut når det blir frakoblet. Jeg har dusinvis identiske som dette i loggen.

På forhånd takk! 1f603.png

post-206315-0-74957100-1484051664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC-en din gjorde ikke dette før? Ha vært borti at lignende problemer ble forårsaket av en windowsoppdatering som borket nettverkdriveren.

Ellers så kan problemet ligget i at du har en D-Link.

Når jeg hadde den forrige routeren så skjedde ikke dette i det hele tatt. Mulig at Windows Update har gjort noe med nettverksdriveren. Er det noe mulighet å få endret på det i såfall? Reinstallere nettverksdriveren kanskje?

Er ikke D-Link routere bra da? 

Lenke til kommentar

Oppdater nettverkdrivere for å være sikker.

D-Link er kjent for å ikke være bra :)

Uffda, det var jeg ikke klar over.

Jeg prøver driveroppdatering først så får vi se om det ordner seg. Tusen takk for svar! :D (PS Mulig jeg kommer tilbake etterpå om det ikke blir bedre :p )

Lenke til kommentar

Sjekk også om det har kommet ny firmware for routeren din.

Dette er også noe du jevnlig bør gjøre, da det stadig oppdages sikkerhetsfeil i firmwaren.

Ref: http://www.digi.no/artikler/d-link-beskyldes-for-elendig-sikkerhet/367260

Det har jeg allerede sjekket om, fordi out of the box så var denne routeren ubrukelig. Oppdaterte fra FW v 1.05 til 1.14WW, som ihvertfall fikk routeren på nett i det minste.

Reinstallering av nettverksdrivere hjalp dessverre ikke, så da er jeg litt i villrede om hva jeg skal gjøre.

Hvis jeg må levere tilbake denne routeren og gå til innkjøp av (enda) en ny en, hvilken type/modell ville dere gått for? Den må da koste mindre enn 1000,- kroner.

Lenke til kommentar

Okay, så det er ASUS det skal gå i? Skal se litt i mine lokale butikker først og se hva som finnes.

Det jeg lurer på er, hvis problemet er routeren hadde det ikke vært samme frakoblingsproblemer til begge pc'ene? Den bærbare som også var tilkoblet med kabel har jo ingen problemer med å laste ned. 

Kan det være noen innstillinger på min stasjonære som jeg på en eller annen måte har endret som kan være grunnen til problemene?

Fortsatt takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken type nett har du (xDSL, COAX eller fiber), og hvilken leverandør? Har du satt enten leverandørens utstyr i brige mode, eller din nye router i AP mode?

OT: Jeg har brukt D-link i flere år selv, flere ulike modeller, og har hatt mindre problemer med D-link enn med ASUS. Sikkert flaks/uflaks, som man kan ha med alt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg har standard Internett fra Canal Digital Kabel / Telenor, altså Internett via kabel. Jeg vet ikke hva bridge mode betyr, ei heller AP. Jeg fikk hjelp av en på Twitter som hjalp meg med litt feilsøking og lignende, og fant ut at feilen måtte være med routeren. Jeg koblet pc'en direkte i modemet og lastet ned en ganske stor fil (~6.6gb) uten at det ble avbrudd i det hele tatt. Routeren er pakket ned, men ikke levert tilbake enda, så hvis du har noen gode idéer så lytter jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ettersom du har CD, har du kabelmodem, og da må din router stå som en router, ikke aksesspunkt. Dersom du har oppdatert routeren din, nullstilt den til fabrikkinnstillinger og satt den opp på nytt, og det fortsatt ikke virker, må det være feil på routeren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...