IHaveADream Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Herom dagen kom jeg i snakk med noen som jobber med familiegjenforening i UDI, og fikk da til stor overraskelse høre at noen fra visse land får behandlet sine søknader i løpet av tre-fire måneder, mens noen fra andre land må vente i 19-20 måneder for førstegangsbehandling, det vil si ekskludert klageomgang dersom det skulle bli avslag. Jeg ble forskrekket av dette! Altså, jeg har jo fått med meg at det er lange køer for familiegjenforening (-innvandring?), og egentlig så er det jo forståelig. Men poenget er at ingen reagerer på urettferdigheten i at noen land får behandlet sine søknader i løpet av tre-fire måneder, mens andre må vente i to år og oppover? Han jeg pratet med forklarte dette med at land som bruker lang saksbehandlingstid er krevende land, og det tar lengre tid med undersøkelse av dokumenter, intervjuer, osv. Men så spurte jeg han at av hensyn til likebehandling og ikke-diskriminering; bør ikke alle havne i samme kø, slik at selv om noen land tar kortere tid å behandles, så bør de uansett havne i samme kø som de som tar lang tid å behandle? Men han hadde ikke noe godt svar på dette, egentlig... Så jeg er egentlig litt forvirret nå... For meg virker dette som diskriminering basert på etnisitet I forhold til EMK og andre konvensjoner/traktater så er jo diskriminering forbudt... En fra f. eks Somalia, Pakistan etc. MÅ vente i 19/20+ måneder på å få sin søknad behandlet selv om de oppfyller alle vilkår, mens en fra Thailand får behandlet innen 3-4 måneder. Hvorfor havner ikke denne Thai-saken i samme kø som Somalia, slik at dersom Thai kommer inn ETTER Somalia, så MÅ Thai avvente behandling av Somalia før Thai får sin søknad behandlet? Altså, det kan hende noen ser noen form for logikk i dette, men det klarer ikke jeg... Jeg ser bare diskriminering og forskjellsbehandling... Kan noen hjelpe meg med å forstå dette? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Så løsningen på problemet ditt er at.. ALLE må vente like lenge, uavhengig av hvor lang behandlingstiden tar? Det høres ikke mye rettferdig ut det heller for å være ærlig. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Er vel ikke verre enn at det tar mye lenger tid for enkelte land å følge opp og verifisere informasjon. Har null og niks med verken rasisme eller forskjellsbehandling. Om en søknad tar 20 måneder på å få verifisert, bør man da sitte og tvinne fingre i all ventetiden fremfor å i mellomtiden behandle en søknad som tar 4 måneder? 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Jeg ble forskrekket av dette! Altså, jeg har jo fått med meg at det er lange køer for familiegjenforening (-innvandring?), og egentlig så er det jo forståelig. Men poenget er at ingen reagerer på urettferdigheten i at noen land får behandlet sine søknader i løpet av tre-fire måneder, mens andre må vente i to år og oppover? Det er på ingen måter forståelig at det tar 19 - 20 måneder å innvilge visum for familiegjenforening. Det skjer bare fordi de ikke ansetter nok folk, og fordi hvis saksbehandlingstiden er høyere så vil flere gi opp. Det er ikke akseptabelt at familier må leve adskilt i nesten 2 år, fordi de må stå i kø. Hvis det handler om penger, øk avgiften. Han jeg pratet med forklarte dette med at land som bruker lang saksbehandlingstid er krevende land, og det tar lengre tid med undersøkelse av dokumenter, intervjuer, osv. Men så spurte jeg han at av hensyn til likebehandling og ikke-diskriminering; bør ikke alle havne i samme kø, slik at selv om noen land tar kortere tid å behandles, så bør de uansett havne i samme kø som de som tar lang tid å behandle? Men han hadde ikke noe godt svar på dette, egentlig... Det er vanskeligere, men hovedårsaken er mangel på saksbehandlere. Det tar ikke 1.5 år å undersøke noen dokumenter og ha et intervju. Løsningen er ikke å lage systemet like elendig for alle andre, men å anvende køtid. Dette er tiden fra du sender inn informasjon til du får svar. Krev at denne skal ikke være høyere enn 2 måneder, og straff dem hvis de bruker lenger tid. Da vil myndighetene sørge for at vi får nok saksbehandlere og saksbehandlingstiden vil falle kraftig. Alternativet til dette er å gjøre det mulig å søke om familiegjenforening på turistvisum. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Krev at denne skal ikke være høyere enn 2 måneder, og straff dem hvis de bruker lenger tid. Da vil myndighetene sørge for at vi får nok saksbehandlere og saksbehandlingstiden vil falle kraftig. Hvordan skal man straffe de om de bruker lengre tid? Gi dagsbøter til Staten? Hvilke lovlige sansksjonsmuligheter har man? Tviler sterkt på at man verken kan straffe eller sette slike krav så lenge det er avhengig av andre land for å få til fristen. Husk at det er jo ikke bare her det skal behandles, men det er avhengig av behandler i utlandet også. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Hvordan skal man straffe de om de bruker lengre tid? Gi dagsbøter til Staten? Hvilke lovlige sansksjonsmuligheter har man? Det man kan gjøre er å straffe UDI, og så øremerke pengene til et godt offentlig formål. Tviler sterkt på at man verken kan straffe eller sette slike krav så lenge det er avhengig av andre land for å få til fristen. Husk at det er jo ikke bare her det skal behandles, men det er avhengig av behandler i utlandet også. Det er ikke noe problem. Har de sendt noe til utlandet som venter på svar så nullstiller klokken, og vil ikke starte igjen før de får svar. Endret 10. januar 2017 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Det er på ingen måter forståelig at det tar 19 - 20 måneder å innvilge visum for familiegjenforening. Det skjer bare fordi de ikke ansetter nok folk, og fordi hvis saksbehandlingstiden er høyere så vil flere gi opp.Det er fullt forståelig om man ser det i hendhold til formålet med å minimisere innvandring til Norge. Desto flere som gir opp desto "bedre" for Norge. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Ok hvilke lovlige muligheter har man til å straffe NAV da? Hva har det å si om klokka "nullstilles" om det tar ett halvt år å få svar fra utlandet? Det tar jo ikke kortere tid om "klokka går" det halve året. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Ok hvilke lovlige muligheter har man til å straffe NAV da? Hva har det å si om klokka "nullstilles" om det tar ett halvt år å få svar fra utlandet? Det tar jo ikke kortere tid om "klokka går" det halve året. Hvert departement har sine egne budsjetter, straffen er at vi tar fra UDI sitt budsjett og øremerker pengene sånn at de ikke havner tilbake i UDI. Så lenge de venter på svar fra utlandet så går ikke klokken. Klokken vil starte fra 0, når de får svar fra utlandet. Da må de behandle dokumentene de har fått og gjøre noe innen 2 måneder. Da sitter ingenting i kø i 8 måneder, og hvis det tar lang tid så er det ikke UDI sin feil. Endret 10. januar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Straffe NAV fordi UDI angivelig ikke jobber godt nok? Merkelig logikk ... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Straffe NAV fordi UDI angivelig ikke jobber godt nok? Merkelig logikk ... Ja, det ble litt feil, jeg har rettet det nå. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 UDI jobber vel heller ikke noe bedre om man reduserer budsjettet deres ... Det blir vel færre ansatte og lengre ventetid da. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) UDI jobber vel heller ikke noe bedre om man reduserer budsjettet deres ... Det blir vel færre ansatte og lengre ventetid da. Jeg antar de er smarte nok til å forstå at man bør gjøre hva som helst for å unngå slike bøter. Bøtene skal være så høye at du taper mer penger på på å betale bøter, enn å redusere saksbehandlingstiden. Begynner de å få problemer, vil de trolig be om mer penger, og hvis de ikke får det, får de forbedre effektiviteten, øke avgiftene eller redusere kravene. Endret 10. januar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Hvert departement har sine egne budsjetter, straffen er at vi tar fra UDI sitt budsjett og øremerker pengene sånn at de ikke havner tilbake i UDI. Så lenge de venter på svar fra utlandet så går ikke klokken. Klokken vil starte fra 0, når de får svar fra utlandet. Da må de behandle dokumentene de har fått og gjøre noe innen 2 måneder. Da sitter ingenting i kø i 8 måneder, og hvis det tar lang tid så er det ikke UDI sin feil. Sett at dette var mulig da, noe det ikke er. Ville UDI jobbet raskere og bedre med mindre penger? Om så burde de jo bare halvert budsjettet med en gang Mindre penger, færre ansatte, lengre behandlingstid. Det er en grunn til at bøter fra staten til departer er symbolske, det hjelper ikke å få mindre penger. Om man kutter så det svir vil de jo bare få mer og mer kutt ettersom de klarer jobben dårligere og dårligere. Til slutt kan de legges ned. Du kan jo se for deg selv, om jeg gir deg en oppgave du må klare på f.eks 5 timer, og klarer du den ikke får du bare 4 timer på samme oppgave neste gang. Klarer du det ikke den gangen heller får du 3 timer, helt til du klarer det på fristen noe som da er umulig. Endret 10. januar 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 UDI kan ikke "tape penger" som en vanlig bedrift. Hvis de får mindre å rutte med kan de reduserer kostnadene - eller overskride budsjettet. Og så kan en politiker eller to banke i bordet og si fy! Og slik går no dagan. Helt til neste budsjettildeling. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Sett at dette var mulig da, noe det ikke er. Du mener det er politisk umulig? Det er det kanskje, men det er dessverre mye som er politisk umulig. Ville UDI jobbet raskere og bedre med mindre penger? Om så burde de jo bare halvert budsjettet med en gang De får ikke mindre penger, fordi bare idioter vil gå over 2 måneder med slike bøter. Da gjør man alt man kan for å holde seg under 2 måneder køtid. Poenget er at bøtene må være så høye at det koster mer å betale bøtene enn å ha høy saksbehandlingstid. Om de bare betaler bøtene, så vil hele UDI gå konkurs. Mindre penger, færre ansatte, lengre behandlingstid. Det er en grunn til at bøter fra staten til departer er symbolske, det hjelper ikke å få mindre penger. Grunnen til at bøter er symbolske er fordi de så lave at det forsatt gir mening å bryte reglen, og de er ikke automatiske og da vet de ikke helt hva som fører til bøtene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 UDI kan ikke "gå konkurs" ... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) UDI kan ikke "tape penger" som en vanlig bedrift. Hvis de får mindre å rutte med kan de reduserer kostnadene - eller overskride budsjettet. Og så kan en politiker eller to banke i bordet og si fy! Og slik går no dagan. Helt til neste budsjettildeling. Hvis de overskrider budsjettet så ligger jobbene deres tynt ann. De må forbedre effektiviteten sånn at køtiden blir lavere enn 2 måneder, eller be om mer penger. Det som er mer sannsynlig er at de ikke gjør jobben sin ordentlig lenger, og lar noen som har ikke rett til familiegjenforening få familiegjenforening. Du kan jo se for deg selv, om jeg gir deg en oppgave du må klare på f.eks 5 timer, og klarer du den ikke får du bare 4 timer på samme oppgave neste gang. Klarer du det ikke den gangen heller får du 3 timer, helt til du klarer det på fristen noe som da er umulig. Det som skjer da er at jeg gjør jobben på 4 timer, men ikke like godt. Da har jeg 5 timer igjen på neste oppgave og jeg sørger for at jeg gjør oppgaven iløpet av 5 timer. Endret 10. januar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 UDI kan ikke "gå konkurs" ... De kan gå tom for penger, da er de konkurs. Organisasjonen blir ikke borte, men da vil trolig ledelsen bli sparket og noen nye kommer inn og rydder opp. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Sett at dette var mulig da, noe det ikke er.Du mener det er politisk umulig? Det er det kanskje, men det er dessverre mye som er politisk umulig. Det er så klart politisk mulig, men TS kan jo ikke straffe IDU på slik du anbefalte han, det er det evte staten som må gjøre. Det eneste han kan er å purre og mase, men selv det hjelper antagelig ikke så lenge det er det andre landet som drøyer. Tviler sterkt på at det er forskjellige køer som gjør det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå