Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Reklamere på utenlands visa/kredittkort kjøp

Axefjord

Anbefalte innlegg

Visa/kredittkortselskap er mulig å reklamere mot i norge, i tilfelle brukersted (selger) ikke godtar reklamasjonen, er gått konkurs eller lignende. Jeg er litt usikker på hvilken lov dette går under, men det er en del artikler på nettet om dette.

Jeg sjekket vilkårene til bank norwegian kortet mitt, og jeg finner ingen distinksjoner gjort mtp kjøp gjort i norge vs utlandet. Jeg finner ikke noen slik informasjon på noe annet sted heller.

Så da lurte jeg på om noen har kunnskap eller erfaringer med å reklamere mot kredittkortselskapet sitt, ved kjøp gjort i utlandet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven)§ 54 b:

Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren [...]

Men hvis en i utgangspunktet ikke har reklamasjonskrav mot selgere i utlandet (siden forbrukerkjøpsloven kun gjelder selgere som henvender seg spesifikt til det norske markedet), så vil en kanskje heller ikke har krav mot kredittgiver?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven)§ 54 b:[/size]

Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren [...][/size]

Men hvis en i utgangspunktet ikke har reklamasjonskrav mot selgere i utlandet (siden forbrukerkjøpsloven kun gjelder selgere som henvender seg spesifikt til det norske markedet), så vil en kanskje heller ikke har krav mot kredittgiver?

Det stemmer, men den forutsetningen er ikke helt treffende. At ikke forbrukerkjøpsloven gjelder mot utlandet, betyr åpenbart ikke at du ikke har noe krav. Du må bare bygge kravet ditt på et annet grunnlag, i praksis avtalen med selger og lovgivningen i landet hvor selgeren hører hjemme.
Lenke til kommentar

Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven)§ 54 b:[/size]

Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren [...][/size]

Det stemmer, men den forutsetningen er ikke helt treffende. At ikke forbrukerkjøpsloven gjelder mot utlandet, betyr åpenbart ikke at du ikke har noe krav. Du må bare bygge kravet ditt på et annet grunnlag, i praksis avtalen med selger og lovgivningen i landet hvor selgeren hører hjemme.

Enig.

Og takk til Herr Brun, som alltids er behjelpelig her på forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...