Gå til innhold

Skal vi ha ulv i norsk natur?

72 stemmer

1. 1. Bør vi ha vill ulv i Norge?

• Ja
      56
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Ulv er også en viktig del av økosystemet, så de som taler for å "sable ned" ulver virker ikke til å ha tenkte seg særlig godt om.

Økosystemets skjørhet er en myte. Verden har vært igjennom ekstreme omveltninger tidligere, og noen få ulvestammer fra eller til kommer ikke til å utgjøre noen stor forskjell. Livet på jorden vil bestå, med eller uten ulv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig har vi for stor både hjorte- og elgbestand i store deler av landet som utgjør en langt større fare enn hva ulven noen gang kommer til å gjøre. Jeg vil tippe de fleste bilførere som har fått en slik i fronten ikke hadde hatt noe imot at den hadde blitt mat for ulven isteden.

Når det gjelder disse to jentene på ridetur - om irrasjonell frykt blir et stort problem for mennesker så er det hjelp å få hos lokale psykolog-tjenester.

Og jeg er helt enig. Hjort og elg er en fare for trafikken. Men vi trenger da vitterlig ikke ulv for å bli kvitt elgen! Det er noe som heter elgjakt. 

Lavmål av deg å sykeliggjøre to små jenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge har ingen blitt drept av ulv de siste par hundre årene. Såvidt jeg vet har vi heller ikke hatt dødsfall som følge av kjempeblekksprut, kenguru eller dodo. Forsåvidt av samme grunn, vi har enkelt og greit ikke hatt noen av disse på landjorda de siste par hundre årene. I Alaska ble der drept en mann av ulv så sent som i fjor høst (2016). Der skjer dette innimellom, og Alaska er ikke akkurat tettbefolket. Det samme skjer også i Russland.

Litt fakta: Wolf attacks on humans. Det siste halve århundret har det vel vært noe sånt som 11 dødsfall forårsaket av ulv i Europa og Nord-Amerika kombinert.

Artikkelen skriver også at Sovjetiske myndigheter la lokk på alle publiseringer av rapporter om ulveeangrep, så vi mangler i realiteten data fra en veldig stor andel av ulvens leveområder. Som kuriosa nevner den også at i 1928 angrep ulv i Korea flere mennesker enn bjørn, leopard, tiger og villsvin til sammen. Kanskje man kan lese at ulven faktisk er farligere for mennesker enn disse andre dyrene?

At ulv og andre predatorer er viktige deler av et naturlig økosystem er det ingen tvil om. Problemet er bare at vi her til lands har fryktelig lite naturlig økosystem igjen, som regel er det vi som har gått inn og tatt rollen som stor predator.

Dette er vel egentlig et argumet for å ikke utradere ulven?

Det er ikke et argument for utradering, men det er et argument for å beskatte bestanden. Vi mennesker "trykker" på naturen med aktivitetene våre, og med mindre vi "trykker" jevnt så vil det føre til forstyrrelser i økosystemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Økosystemets skjørhet er en myte. Verden har vært igjennom ekstreme omveltninger tidligere, og noen få ulvestammer fra eller til kommer ikke til å utgjøre noen stor forskjell. Livet på jorden vil bestå, med eller uten ulv. 

Du setter ikke særlig lit til forskning på området altså? :)

Det er et stort problem for de som blir rammet. Ulv går sjelden til angrep på mennesker, men det skjer.

Hunder går også til angrep på mennesker, i mye større grad enn ulver. Skal hunder utryddes? Hva med elger og slikt som en sjelden gang angriper mennesker? Skal alt som kan være farlig for mennesker utraderes fra jordens overflate? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Artikkelen skriver også at Sovjetiske myndigheter la lokk på alle publiseringer av rapporter om ulveeangrep, så vi mangler i realiteten data fra en veldig stor andel av ulvens leveområder. Som kuriosa nevner den også at i 1928 angrep ulv i Korea flere mennesker enn bjørn, leopard, tiger og villsvin til sammen. Kanskje man kan lese at ulven faktisk er farligere for mennesker enn disse andre dyrene?

Ja det stemmer, men nå likner Norge mer på Europa og Nord-Amerika enn Asia; og der kan man telle på to hender hvor mange som er drept av ulv de siste 60 årene. I Norge har ingen mennesker vært tatt av ulv siden 1800-tallet. 

Det er ikke et argument for utradering, men det er et argument for å beskatte bestanden. Vi mennesker "trykker" på naturen med aktivitetene våre, og med mindre vi "trykker" jevnt så vil det føre til forstyrrelser i økosystemet.

Nå er det vel noen tusen ganger flere husdyr her i landet enn rovdyr, så vil vel ikke akkurat si at man "trykker jevn". :)

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at vi har båndtvang i Norge. 

Men likevel blir altså mennesker angrepet av hund.

Fordi folk bryter loven. 

Det  argumentet holder ikke vann.

Det er din mening, og den har du selvfølgelig rett til å ha.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hunder går også til angrep på mennesker, i mye større grad enn ulver. Skal hunder utryddes? 

Nei, det er sesongregulert.

Jeg er for båndtvang 365 dager i året, hvis du var i tvil. Og 366 når det er skuddår.

Lenke til kommentar

Hunder går også til angrep på mennesker, i mye større grad enn ulver. Skal hunder utryddes? 

Jeg er for båndtvang 365 dager i året, hvis du var i tvil. Og 366 når det er skuddår.

Da regner jeg med du bor i en større by?

Lenke til kommentar

Da regner jeg med du bor i en større by?

Ja, det kan du si. 

Hvor stor er forresten en minigrill sammenlignet med en normal engangsgrill?

Lenke til kommentar

VR-katten: hvor mange har blitt drept av ulv de siste 100 årene i Norge? Er det et stort problem at ulv går etter mennesker?

Det er et stort problem for de som blir rammet. Ulv går sjelden til angrep på mennesker, men det skjer. 

Nei, det er ikke et stort problem for de som blir rammet, nettopp fordi ingen blir rammet.

Det eneste de i så fall er rammet av, er en irrasjonell frykt for noe som ikke har drept et menneske her i landet på over 100 år. Ja, det kan skje, men sjansene for at det skjer er så forsvinnende små at det finnes noen hundre tusen andre ting en heller bør fokusere på.

Det er langt mer rasjonelt å være redd for elgen (ikke at det er spesielt givende heller...).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi folk bryter loven. 

Skal man da utrydde/beskatte folk? Folk er jo farlige for folk.

Herremin denne debatten altså, ikke rart at ulvemotstandere sliter med å bli tatt seriøst. :)

Lenke til kommentar

Nettopp! Jeg er fra Hedmarks dype skoger og slipper gladelig hunden min løs i skogen og lar den løpe fritt. Ikke er jeg spesielt redd for at ulven kommer og tar den heller. 

Sikkert ikke nødvendig med båndtvang der. Men i byene er det det.

Lenke til kommentar

Ja, det kan skje, men sjansene for at det skjer er så forsvinnende små at det finnes noen hundre tusen andre ting en heller bør fokusere på.

Jeg er enig i at ulven ikke er blant de største problemene i samfunnet, men noen må løse de små problenene også. Ikke alle kan jobbe med de største. 

Lenke til kommentar

Ja, det kan skje, men sjansene for at det skjer er så forsvinnende små at det finnes noen hundre tusen andre ting en heller bør fokusere på.

Jeg er enig i at ulven ikke er blant de største problemene i samfunnet, men noen må løse de små problenene også. Ikke alle kan jobbe med de største. 

For at et problem skal være verdt å løse, så må det i første omgang kvalifisere til å være et problem.

Om noen er redd for edderkopper, så er ikke problemet at det finnes edderkopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...