perpyro Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) På lørdag døde dynamoen i bilen og jeg fikk tak i en ny i dag. Etter montering og oppstart så ligger ladespenningen på 14,89 før den senker seg til 14,6V. Er 14,6V litt vel høy ladespenning eller har jeg ingenting å bekymre meg for. Bilen er en Chevrolet Caprice med 87 karroseri og elanlegg og 89 model 350Cid motor med tilbehør fra en pickup av noe slag. Jeg har slitt litt med at jeg må lade batteriet innimellom vinterstid men har regnet med at skylda var mye småkjøring men ettersom den gamle døde så er det vel en grunn for dette. Den gamle dynamoen var en Delco Remy CS130 og den nye en kinaprodusert n7861-7 Endret 10. januar 2017 av perpyro Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 14,4 har vært rimelig standard lenge, før det ble "vanlig" med temperaturfølere og temperaturkompensert ladespenning. 14,6 er neppe noe å bekymre seg for. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Om du spanderer litt tid på Wiki, her og her står det litt om det. Gammel bil med nytt batteri = For lav ladespenning. Gammel bil med nytt batteri + høyere ladespenning = Lyspærer og elektronikk får for høy spenning. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2017 En ting som bekymrer er om lyspærene vil begynne å gå ofte nå. Har skifta ei frontlyspære i løpet av de 7 årene jeg har hatt den. Har en Citroen Jumpy 2013 modell som firmabil og den spiser lyspærer til lunch. Trenger jeg å bekymre meg for ECUen eller vil den klare seg bra? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Ladespenningen høres ut til å være korrekt, ikke for høy. Min forrige bil spiste også lyspærer, men kun nærlyspærene (H7). Andre pærer holdt leeeenge, så jeg oppfattet dette til å være med et problem med pæretypen enn med spenningen. Prøvde mange merker, noen holdt bedre enn andre, og høy pris = høy kvalitet i mitt tilfelle. Edit: Her er en graf som viser optimal ladespenning avhengig av batteritemperatur: https://www.solar-electric.com/media/wysiwyg/charge-voltage.gif Endret 10. januar 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
toreae Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Nærlysene er de lysene som brukes mest/har høyest forbruk, så det er vel naturlig at de ryker raskest. Mener det var en varebil som fikk ettermontert noe for å senke spenning. Elektronikk i så moderne bil at den har ECU vil jeg ikke vært redd for, men hvem vet? Den grafen @zanta, er den for gamle batterier? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Det der er det jeg kaller glimrende ladespenning og det kan se ut som dynamoen til en viss grad temeraturkompenserer. Helt topp 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2017 Elektronikk i så moderne bil at den har ECU vil jeg ikke vært redd for, men hvem vet? Nå er ECUen fra 1989 så helt moderne er den vel ikke, men med tanke på alderen og hvordan ting blei bygget på 80 tallet bør den være robust nok. Det der er det jeg kaller glimrende ladespenning og det kan se ut som dynamoen til en viss grad temeraturkompenserer. Helt topp Høres flott ut. Ser ut som dynamoen har senket ladespenningen ytterligere etterhvert som temperaturen i motorrommet øker da ser ting ut til å fungere som før. Har ikke målt direkte men spenningsmåleren i dachbordet har sunket ytterligere fra der den låg ved kald motor som jeg målte til 14,61V. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Høres ut som dynamoen oppfører seg helt eksemplarisk. Trykke på litt spenning rett etter oppstart og ekstra mye om det er kaldt, for så å backe av litt, det er helt perfekt. Jeg har sett nyere biler som har ladet rett over 15V rett etter oppstart ved lave temperaturer. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 I kulde er 14,6 helt fint. Ved 20 grader derimot bør den ikke over ca 14,35 V Dette forutsetter dog at bilen din har godt gammeldags blybatteri, har den AGM-batteri skal ladespenningen ned litt.. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Fant litt mer info her. Har laget en liten tabell av det. Vil dog ikke gå god for den, mangler bl.a. temperatur og det er forskjeller fra produsent til produsent. Jeg vil anta at det er mest lead-calsium batterier i biler i dag, mens det før (år 2000?) var mest lead-antimony. AGM ("fritidsbatteri") og gel tror jeg i denne sammenhengen er å oppfatte som lead-antimony. alternator charging bulk charge float voltage Lead-antimony 13,9V 14,3V 13,2V Lead-calcium 14,8V 15,2V 14,2V Hybrid antimony/calcium 14,4V 14,8V 13,7V Lead-silver-calsium 14,8V 15,2V 14,2V Pure Lead: er ikke mekanisk sterkt nok - brukes ikke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2017 Den har et 3 år gammelt blybatteri type AC-Delco med sidepoler så da skal ikke det vaære noe problem. Skal måle spenningen en dag med varmt motorrom. Ettersom dynamoen ligger forran øverst under panseret ligger den i varmluftstrømmen fra radiatoren så den levert et varmt liv så målinger med varm dynamo vinterstid er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå