Gå til innhold

Oslo lufthavn Gardermoen en av Europas verste flyplasser?


Anbefalte innlegg

Jeg må si meg enig med det mange sier om flyplassen. Forvirrende og kaotisk flyplass med dårlige setemuligheter og svært dyr mat. Sikkerhetsmannskapet er sure og frekke, men det er de i Bergen også. Gardermoen er også bygget slik som norske veier; svingete og mer dårlig skilting og oppmerking. Istedenfor å gå rett frem fra man kommer av flyet til hovedinngangen så må man gå fra ene siden til den andre og kanskje også ned en etasje eller to. Og mens man går der er det dårlig skiltet og nesten ingen plasser man kan sette seg. På mange utenlandske flyplasser er det seterader langs veggen hele veien fra ene enden til den andre. Gardermoen har noen få seter og de er nesten alltid opptatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter kremt.

Jeg har reist en del i de senere årene og syns OSL gjør det bra sammenlignet med diverse andre flyplasser i verden.

Etter ombyggingen syns jeg det har blitt enda bedre.

Merk at jeg starter eller stopper min reise på OSL, så hvordan transitt fungerer har jeg liten erfaring med.

Den verste flyplassen jeg har vært innom er forøvrig Newark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stakkars deg, virkelig synd på deg.

Deler ikke din oppfatning i hele tatt etter ca 60-70 ganger innom OSL hvert år de siste par årene.

De fleste flyplasser er lett å finne frem på, det finner man ut etter man har vært litt rundt omkring.

Dette tror jeg blir som med trafikken, de som kjører minst er de som klager mest på vei, føre, trafikk osv.

De som reiser minst er også de minst drevne og går i alle noob fellene som finnes.

 

Det er ikke synd i meg da jeg heldigvis bare har vært på Gardermoen tre ganger og ellers holder meg langt borte fra den plassen så lenge jeg kan. Og jeg ser på sammenligningen din som omvendt. De som kjører mest på samme vei uten å få innblikk på hvordan det er andre plasser vil aldri vite hvor dårlig det virkelig er. Reis litt i andre land og se hvor mye bedre flyplassene er og du vil kanskje skjønne at mange får dårlig inntrykk av Oslo lufthavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ankomsthall og avgangshall er i hver sin etasje er tilnærmet standard; av alle flyplassene i Norge jeg har vært innom, så er det vel bare på lille Bardufoss det ikke er tilfelle. At ankomsthallen er nederst av de to virker også å være rimelig standard. (er i alle fall slik på Langnes, Værnes, Sola, Gardermoen, Bodø, om jeg husker rett.) I stedet for at du kommer rett inn fra gangbroa og til underetasjen, så er Gardermoen konstruert med en mezzanin oppunder taket (altså over avgangshallen, som du kan se ned på gjennom glassveggene), som så leder til en trapp/rulletrapp/heis hvor du må to etasjer (med mindre du er transittpassasjer, da er det bare en...) ned.

Lenke til kommentar

Gardermoen er ok, ikke spesielt bra, et godt stykke fra en av europas verste. Det er riktig at det er få seter der, og tilgjengeligheten på vann er ikke så god.Security er dog sjelden spesielt treg, og prisene er relativt sett til norske priser mindre drøye enn i mange andre land., man slipper også ofte å gå veldig langt. På nedsiden igjen er de treg med bagasje.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg synes at Gardermoen er en kompakt og flott flyplass sammenlignet med andre i samme størrelsesklasse. Akkurat nå er den kanskje litt "svingete" her og der, i forbindelse med ombyggingen tas mer og mer i bruk av den nye piren og terminaldelen, men jeg tror nok at når alt åpner i april, blir den like oversiktlig og praktisk som den alltid har vært. Jeg har sjelden problemer med å finne ledige stoler/sitteplasser, og prisnivået for maten er som for andre flyplasser i store byer. Dersom du synes at securitypersonellet på Gardermoen er sure og frekke, kan du ikke ha reist mye i andre land. Min erfaring er at bagasjen kommer mye raskere på beltet enn på andre store lufthavner.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

Stakkars deg, virkelig synd på deg.

Deler ikke din oppfatning i hele tatt etter ca 60-70 ganger innom OSL hvert år de siste par årene.

De fleste flyplasser er lett å finne frem på, det finner man ut etter man har vært litt rundt omkring.

Dette tror jeg blir som med trafikken, de som kjører minst er de som klager mest på vei, føre, trafikk osv.

De som reiser minst er også de minst drevne og går i alle noob fellene som finnes.

 

Det er ikke synd i meg da jeg heldigvis bare har vært på Gardermoen tre ganger og ellers holder meg langt borte fra den plassen så lenge jeg kan. Og jeg ser på sammenligningen din som omvendt. De som kjører mest på samme vei uten å få innblikk på hvordan det er andre plasser vil aldri vite hvor dårlig det virkelig er. Reis litt i andre land og se hvor mye bedre flyplassene er og du vil kanskje skjønne at mange får dårlig inntrykk av Oslo lufthavn.

 

Hvis man har vært 60-70 ganger via OSL i året, så må man jo nødvendigvis ha sett noen andre flyplasser også, med mindre man kun reiser mellom OSL og en annen plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke tatt fly mange gangene, men selv om jeg er "noob" så finner jeg frem med en gang. Gardemoen er ikke spesiellt ille, de er rimelig lette å finne frem i alle sammen.

 

Klage på dyr mat er barnslig. For det første så lever vi i et dyrt land, for det andre så er det dyrere på flyplasser generellt. Spis før du drar da vettu ;)

 

Sitteplasser er det dårlig'ish med, men jeg har bare brukt sitteplasser i vente på å komme på fly og det var ikke noe problem å finne et sted å hvile stumpen.

 

Surt personale? Sikkert riktig det, men det er mange som oppfatter personale som "surt" hvis de ikke smiler fra øre til øre og prøver å slikke dem i stumpen. Har hatt med massevis av servicepersonale å gjøre som kan virke sure siden de ikke er "helt der", men de har stort sett alltid gitt meg svar på det jeg har spurt om, altså de har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar

Er dette en side der det er om å gjøre å disse flyplassene når man har hatt dårlige opplevelser? De fleste jeg trykket meg inn på viste nesten bare negative reviews med mindre anmelderen var fra samme land..

 

Mine tanker om det som gikk igjen i reviews:

 

- Mat er dyrt og med lange køer med mindre man velger restaurantalternativet som er enda dyrere: Dette henger nok sammen med prisnivået i Norge da jeg aldri har vært på en flyplass og fått følelsen at mat/drikke er billig.

 

- Lange køer til det meste ellers, spesielt når man skal utenfor EU: Tja, jeg har fortsatt til gode å oppleve det jeg ikke synes er lang ventetid på noen flyplass jeg har besøkt.

 

- Uoversiktlig: Vet ikke om det er fordi jeg kan norsk(mener at alle skilt i OSL er på engelsk også) men synes det er ganske greit å komme seg frem til de forskjellige områdene. Også deilig å slippe ta ekstra transport mellom terminaler som er vanlig andre steder. Spesielt i USA fikk jeg lide på dette og oppleve det å måtte gå gjennom sikkerhetskontroll flere ganger fordi en i gruppen krysset en dårlig markert linje som da betydde man ikke kunne gå tilbake.

 

Alt i alt synes jeg den er på nivå med andre flyplasser og har selv ikke opplevd å måtte mellomlande i Oslo. Mitt ønske skulle vært flere spisesteder av typen fast-food å velge mellom. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synest ikkje Gardermoen er så ille alt i alt.

 

Eg er enig i at maten er dyr, men det gjeld vell norske flyplassar generelt? Prisnivået er vell omtrent likt som på dei andre norske flyplassane?

 

Mitt største ankepunkt mot Gardermoen er sikkerheitskontrollen som er unødvendig treig. Mykje av grunnen til at alt går så treigt er at du må nesten heilt opptil metalldetektoren før du kjem til korgene der du kan pakke ut toalettskaer og PC frå baggen, samt tømme lommene for metall.

Hadde dei siste 10 meterane av køa gått langs benken så kunne passasjerane ha ordna med å ta av seg klokker og jakker og slikt medan dei går i køa.

Slik som det er nå så stopper køa heilt opp når ein eller anne treiging stopper opp for å åpne koffereten for å presse toalettsakene nedi ein plastpose, eller liknande, og det er heller ikkje mulig å passere for passasjerar som har forberedt seg på sikkerheitskontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OSL har nesten aldri noe kø å snakke om, og hvordan det skal gå til å gå seg bort der skjønner jeg ikke. Det er kun en terminal så man slipper å måtte tenke på tidkrevende terminalbytter og flytoget gir rask og effektiv adgang til flyplassen fra oslo/lillestrøm.

 

På OSL kan jeg fint være på gaten 10 minutter etter jeg gikk inn døra.

 

Det er rikelig med eksempler på mye verre flyplasser f.eks LHR utenom T5 (Og selv T5 har mye kø), FRA (lite kø, men rikelige muligheter til å gå i ring. Du får ikke gate før rett før flyet går), CDG Terminalbyttehel****.

 

Jeg synes OSL er på høyde med helt ok til direkte gode flyplasser som MUC, DFW* eller AMS

 

*) Selv om DFW som andre internasjonale flyplasser i USA må få trekk for immigrasjonsprosessen, men det er ikke flyplassens feil samt det har blitt mye bedre de siste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sitteplassar ja, kven er det som har ansvaret for valg av sitteløysningar på flyplassar og liknande?

"Alle" veit vell at nordmenn aldri sitter saman med ukjente folk, så då er det dumt å basere seg på benkar slik at anna kvar sete blir holdt ledig for å ikkje kome for tett på framande folk.

Tilsvarande på spiseplassane, kor mange 2, 4 eller 6 mannsbord blir vell ikkje okkupert av ein enslig reisande?

Lenke til kommentar

Veldig I-lands problem denne tråden her.

Fascinerende i grunn hva folk henger seg opp i også, reiser man rundt omkring så husker man jo omtrent ikke hvordan flyplassene var siden man er der bare for en kortest mulig stund fordi man skal videre.

Som regel skal det være veldig ille før man husker det, eller man har hatt en dårlig dag, uflaks, kommet til dårlig tidspunkt osv.

Innsjekk så var jeg stort sett på fast track og der er de godt bemannet og hyggelige alltid, helt topp det. Kanskje er det holdningen din?

Vanskelig å si. Alle har en dårlig opplevelse iblant, men å skylde det rett på flyplassen gir ikke alltlid mening. Tror mange er uenig med deg siden OSL er den flyplassen som vokser raskest i skandinavia, veldig god vekst siste året, plassen går rett og slett så det suser.

Særlig utenlandsruter er inntektsbringende, taxfree drar inn enorme penger per år. Ikke så rart siden de kjøper varene rett fra Tyskland og ganger prisen med 3 før de selger øl, sprit osv. Taxfree er egentlig for det meste en scam, fatter ikke de som kjøper alt de klarer på taxfree, mye av det er ikke særlig billig i forhold til vanlige butikker. Kun særs avgiftsbelagte ting som alkohol og nikotinvarer er mye billigere, og de bør man vel kanskje unngå storforbruk av uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...