Gå til innhold

makro som lagrer fil som og skriver ut

Anbefalte innlegg

hei

jeg har et excel ark som brukes av mange som ikke er vant til å bruke så mye excel og da blir fort mye feil.

dette excel arket er et ark som brukes til å lage fraktbrev. dette arket brukers kun når vårt vanlige program er nede.

det jeg ønsker er følgende:

når bruker er ferdig med å fylle inn informasjonen de skal i de cellene som de får lov til (resten er låst), så skal brukeren trykke på en "knapp" nederst på arket og da skal filen lagres i en mappe på skrivebordet som heter "manuelle fraktbrev". navnet på filen skal være det som står i celle D9 (for dette endrer vi for hvert brev). 

samtidig ønsker jeg at det skal skrivet ut 4 eksemplarer av dette arket på det som er satt som standard skriver på pcen. hvis det er mulig å få dette inn på en "knapp" på excel da. 

har funnet enkelte tråder på dette før, men der er problemet at den alltid lagrer på den mappen som siste ble lagret på. jeg trenger at det lagres på et sted hver gang uansett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lagres det noe i en database? - Hvis ikke er vel det enkleste å bare lagre regnearket som en mal, slik at brukeren tvinges til å lagre ett annet sted?

dette arket brukes kun i de tilfelle vårt vanlige system ikke fungerer. det kan gå lang tid mellom hver gang og det er ofte folk fra andre avdelinger her og jobber også. problemet med alle disse er at enkelte klarer pc fint og enkelte tror at når jeg sier skrivebord så mener jeg skrivebordet pcen står på. 

disse frakbrevene som vi skriver blir skrevet ut et helt annet sted på bygget. det hender fra tid til annen at den avdelingen ringer å sier at de ikke har fått et fraktbrev. vanligvis kan vi bare søke opp i det vanlige programmet, men når vi skriver et manuelt fraktbrev så blir ikke disse lagret og vi har ikke noe å søke etter og må derfpr skrive hele på nytt.  Vi har prøvd å lagre, men disse blir lagret over alt på pcen. så derfor ønsker jeg å legge inn en makro som lagrer brevet på et spesifikt sted hver gang uten at de som bruker det trenger å tenke på det og da har vi mulighet til å søke i gamle fraktbrev

Lenke til kommentar

lette litt i gamle poster og kom over en makro som harald har lagt ut tidliger. gjorde noen endringer og det funket: 

Sub Button1_Click()
Dim StrPath As String
Dim strName As String
Dim intNum As Integer
StrPath = "C:\Users\alhenn2\Desktop\fraktbrev test" & "\"
strName = Cells(9, 5) & "-"
On Error Resume Next
intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1)
On Error GoTo 0
intNum = intNum + (1)
strName = strName & intNum & ".xls"
ThisWorkbook.SaveAs StrPath & strName
MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name

ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=4

End Sub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...