BirgerCaC Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Hei! Finnes det noen jurister/advokater her? Hvordan opplevde dere jus-studiene? Er høyt snitt for å komme inn, sammenlignet med andre studier har jeg inntrykk av. Er det mye vanskelig stoff, og må man jobbe mye for å tilnærme seg den teoretiske biten? Er det et hektisk studium med lesing fra dag til natt, eller er det egentlig et greit studium? Noen advokater her? Isåfall. Hvordan var veien fra nyutdannet jurist til å få autorisasjon som advokat? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Hvordan jusstudiene fortoner seg avhenger av hva slags motivasjon man har når man går inn i studiene. Er motivasjonen penger og status vil jeg tro at man fort vil kjede seg i senk. Er man interessert i lov og rett vil jusstudiene kunnes oppleves som interessant og en god del enklere. Det skader heller ikke våre idealist, uten at det er noe krav. Noen må jobbe mer med studiene enn andre. Sånn er det også på jussen. Noen har klisterhjerne og talent for jus, andre har det ikke og må derfor jobbe mer. Det er viktig å finne en god studiemetode. Etter min mening er det litt vel mange cafelatte-studenter som sitter på universitetet hele dagen uten å få noen ting gjort. Stoffet du skal lære deg er spredt for alle vinder. Lærebøkene viser deg veien, men kunnskapen må du hente selv ut av forarbeider, lovtekster og rettspraksis (selv om juridisk litteratur i seg selv kan være en rettskilde bl.a.). Jus er heller ikke bare et lesefag. Skrivebiten er vel så viktig. Skal du bli god må du skrive praktikumsoppgaver. Mange praktikumsoppgaver. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå