Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sex og samliv - Presentasjon

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk! 

Trenger en smule hjelp til et sex & samliv presentasjon jeg har på skolen nå, hvor jeg har valgt temaet Sex i forskjellige kulturer og religioner. Stoffet mitt er egentlig ganske klappet og klart, trenger bare hjelp til et par små ting. Vi skal ha en etisk og religion del og naturfaglig del inne i presentasjonen. Eneste jeg har kommet på som en naturfaglig del som jeg kan koble inn mot den etiske delen er sex med mindreårige og eventuelt graviditet (hva skjer med den gravide og fosteret osv...). Har dere noen tips om annen naturfaglig del der?

Dessuten føler jeg at mye av stoffet mitt innebærer omtrent bare en religion del og lite kulturelt. Er jo selvfølgelig klart at religion & kultur har mye til sammen (ihvertfall i f.eks Midtøsten) men når jeg bare snakker om hvordan de forskjellige religionene har sine tolkninger innenfor sex føler jeg avsporer endel fra temaet mitt. Hvilket kulturelt stoff kan jeg ha med? Den reflekterende delen har jeg ganske god kontroll på, og kommer bare til å komme flytende underveis så det er nok det minste jeg bekymrer meg for, men har snevret inn et stort tema til noe ganske lite på feil måte føler jeg..Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du snevrer inn på neo nfelt kan du formulere det slik " innenfor dette felte finner man blandt annet mye stoff om x,x,x,x,x(opprammsing av forskjellige ting) men jeg avgrense oppgave min til akkurat dette (begunn så hvorfor du avgrenser til akkurat det).  

Dermed viser du at du vet om at feltet er stort men at du fokuserer på en del av det.  

Hva med å ha noe om homofile og at det er ulik kultur for hvor akseptabelt det er.  

Er voldtekt og misbruk aktuelt å si noe om? 

I noen kulturer blir det jo også mer og mer aksept for åpne forhold og et mer vulgært sexliv

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kulturelt kan man jo se på forskjellene mellom katolsk, protestantisk og mer liberal kristen seksualmoral, kanskje tilogmed noen mer konservative retninger. Eventuelt tilsvarende innen islam om det er aktuelt. Ellers er det fryktelig enkelt å argumentere for at de aller fleste forskjellene i "dagligliv" innad i religioner handler om kulturforskjeller. Eventuelt hvordan religiøse tolkninger har formet kultur.

Om du vil ha kontraster anbefaler jeg å trekke inn østlige religioner/kulturer, de har tradisjon for et litt mindre tilkneppet syn på seksuelt samkvem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...