AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Om en facebookprofil publiserer en mengde youtube videoer på tidslinjen sin, som er musikk og annet som ulike artister fremfører, er ikke det brudd på regler om opphavsrett, tilhørende 3. person etc? Tenkte å rapportere en slik facebookside, der en person systematisk publiserer andres åndsverker som den naturligste ting av verden. Og da snakker vi om formidable mengder, ikke bare noen få.Men av de valgene som kommer opp for rapportering, kan man bare rapportere noe man selv har opphavrett til. Etter det jeg ser, kan man ikke rapportere slike lovbrudd generelt som gjelder andres rettigheter?Hvordan gjør man det? Anonymous poster hash: 32b68...e5d Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Er det ikke et "Annet"-valg med videre begrunnelse der? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Er det ikke et "Annet"-valg med videre begrunnelse der? Jo, men da er det bare at man kan blokkere og skjule innholdet for deg selv på forskjellige måter. Det jeg ønsker, er å rapportere at han legger ut videoene. Anonymous poster hash: 32b68...e5d Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Er det ikke et "Annet"-valg med videre begrunnelse der? Jo, men da er det bare at man kan blokkere og skjule innholdet for deg selv på forskjellige måter. Det jeg ønsker, er å rapportere at han legger ut videoene. Anonymous poster hash: 32b68...e5d Prøv å bruk "Jeg mener den ikke hører hjemme på Facebook". Det skal alltid begrunnes Endret 9. januar 2017 av Nettels Lenke til kommentar
0004 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Fra hans egen kanal på youtube? Hvis ikke, er du ute etter hevn på en person du kjenner fordi du misliker at han deler sine musikale preferanser på sin fb profil? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Det er akkurat den jeg valgte, og som ender opp med det jeg sa. Nettopp derfor jeg spør om dette.Du får altså valget om "dine" egne rettigheter, eller "noe annet" og da disse blokkerings alternativene jeg nevnte. Anonymous poster hash: 32b68...e5d Lenke til kommentar
sungun Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Har denne personen lastet opp beskyttet materiale på youtube? Eller laster han opp andres youtube-videoer på facebook? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Har denne personen lastet opp beskyttet materiale på youtube? Eller laster han opp andres youtube-videoer på facebook? Han legger ut videoer som forskjellige private har lastet opp på youtube, som ligger ute der offentlig. Men trodde ikke det dermed betyr at det er tillatt å publisere dem videre? Store deler av det som ligger på youtube har vel i bunn å grunn ikke tillatelse til å være der? Antar at det er de enorme mengdene som gjør at mange bare har gitt opp å rapportere noe særlig der. Det var jo ganske mye rapporting i begynnelsen, da antallet videoer på youtube ikke var så enormt. Pluss at youtube, i likhet med facebook, ser ut til å ha vanskeliggjort slik rapportering på samme måte som facebook. Du får de samme amputerte valgene der også, såvidt jeg kan se. Anonymous poster hash: 32b68...e5d Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Da må jeg strengt tatt si at du er dårlig til å trykke deg frem på facebook. Vær forresten obs på at svært mange artister nå laster opp store deler av sin katalog til youtube. Sikker på at han ikke deler lovlig innhold? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Da må jeg strengt tatt si at du er dårlig til å trykke deg frem på facebook. Javel det kan være, hvor har jeg misset det jeg ser etter? Vær forresten obs på at svært mange artister nå laster opp store deler av sin katalog til youtube. Sikker på at han ikke deler lovlig innhold? Har sjekket. Det er kun snakk om private, har tatt seg til rette med å laste opp andres verker. Anonymous poster hash: 32b68...e5d Lenke til kommentar
0004 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Jeg forstår ikke helt. Det er vel vanlig å dele musikk på fb, og det er gjerne ikke den beste kvaliteten, så om jeg blir tipset om noe interessant, så er det god reklame ved at jeg dermed forsøker å finne artisten enten på Spotify eller gjennom Apple Store, MS Store, alt ettersom, for å finne mer. Du har i alle fall god tid og få bekymringer. Det skal du ha. 3 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Om en facebookprofil publiserer en mengde youtube videoer på tidslinjen sin, som er musikk og annet som ulike artister fremfører, er ikke det brudd på regler om opphavsrett, tilhørende 3. person etc? Jeg antar at norsk rett vil/bør ligge tett opp til EU-retten på dette området. Hovedspørsmålet er da om personen gjør verkene "tilgjengelig for almenheten" uten opphavsmannens tillatelse, jf. åvl § 2 første ledd. Hvis verkene er lagt ut på nettet/YouTube med opphavsmannens tillatelse vil de allerede være "tilgjengelig for almenheten", og det er dermed lov å legge ut lenker. Se Svensson-saken i EU-domstolen ( C‑466/12 ). Hvis verket ligger på nettet/YouTube uten opphavsmannens tillatelse blir det mer komplisert, takket være EU-domstolens tullball diskuterbare begrunnelse i GS Media-saken ( C‑160/15 ). Det vil typisk være forbudt å lenke til verk man vet, eller "burde" vite, er ulovlig lagt ut. Begrunnelsen trekker blant annet et skille basert på om lenken er lagt ut med tanke på å oppnå fortjeneste eller ikke. Etter min mening vil YouTube-lenker på Facebook fra privatpersoner som utgangspunkt antas å være lovlige. Hvis opphavsmannen kontakter personen og opplyser om at verket er lagt ut uten tillatelse blir det annerledes - da kan man ikke lenger hevde at man "ikke visste". Kort sagt, det er tvilsomt om det foregår noe ulovlig her. (Og etter min mening er dette uansett ikke noe du bør blande deg opp i. Jeg tviler på om Facebook har ressurser til å foreta noen detaljert etterforskning og juridisk analyse av alle påståtte brudd på åndsverkloven. Det letteste og billigste er å stenge kontoen eller forby personen å legge ut lenker. Så resultatet av din angivervirksomhet kan bli at folk slutter med lovlige og positive aktiviteter.) Endret 9. januar 2017 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Youtube sørger veldig effektivt for at det som bryter opphavsrett blir fjernet. Det er ingen ting i veien for å dele youtube videoer på facebook, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor du bryr deg.. Endret 9. januar 2017 av sungun 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Hvorfor i all verden skal du bry deg egentlig? Hvis masse folk har nytte av den facebook-sida, hvorfor skal DU være den som er dust og rapporterer og kanskje får gruppa stengt? Youtube-videoer er ikke kontrollert av facebook, hvis videoen er på youtube er den ikke rapportert og dermed ikke ulovlig heller. Drit i bland deg i det. Det er ingen som gir deg englevinger for å ødelegge for masse andre folk. Man kan søke opp akkurat de samme videoene på youtube, så hvorfor skal det ikke være greit å samle dem i en facebook-gruppe? Bare for å provosere masse folk? Endret 10. januar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå