Gå til innhold

Kjøp av laptop - søker råd og veiledning

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å kjøpe en ny gaminglaptop, med prisanslag mellom 8000-16000kr. 

Jeg har tidligere hatt en del stasjonære pc-er som jeg har bygget selv og en del laptoper som jeg har benyttet til gaming og studier/jobb,

I denne forstand så lurer jeg litt på hva som er viktig for en god gaming-laptop idag med tanke på hardware og gjerne også gode merker som en kan stole på at har god konstruksjon og gode komponenter.

• Hva skal maskinen brukes til?
  • ----- Gaming, studier, jobb, video.
  • Prisantydning
  • ----- 8000-16000kr
  • Skal maskinen overklokkes
  • ----- Ikke nødvendig
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?
  • ----- Intel
  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc
  • ----- Er en laptop, har mus fra før.
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer
  • ----- Bør ikke lyse GAMER av den. 15"-17" skjerm. 

Jeg har alltid ansett RAM som viktig for at spill skal flyte uten hakk og ræl, men har fått beskjed om at det ikke lenger er nødvendig med mer en 8GB ram, så lenge det er ett godt skjermkort + prosessor, 

:wee: Setter stor pris om noen kan forklare meg hva som er viktig å se etter i en god laptop, som spesifisert over, og gjerne og komme med anbefalinger til hvilke laptoper som er gunstige å kjøpe. 

Endret av FB.276666410
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel få som vil beskylde Multicom for å lage ekstremt sexy bærbare, men når du skrur av LED-lyset på tastaturet, er det samtidig ingen som leser svett gamer fra maskinen. :) 

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651h-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10636143

Det er ingen produsenter som kommer i nærheten av prisen Multicom tar for spesifikasjonene. GTX 1060, Core i7 7700HQ, 256GB PCIe SSD + 1TB HDD, Full HD IPS m/G-Sync. Den kommer ikke med Windows 10 inkludert, men så lenge en kan skaffe dette selv, er det et rått kjøp.  :dremel:

På den andre siden så har ikke alle produsenter kommet ut med sine maskiner enda med 7. generasjon Intel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar Agentspoon!

Har en kompis som valgte å kjøpe en multicom laptop i fjord, men han opplevde at laptopen ikke fungerte ordentlig. Jeg går ut ifra at multicom sørger for at hardware-delene da vil være kompatible med hverandre når en velger delene?

Lenke til kommentar

Jeg er I samme båt selv på jakt etter ny laptop. Multicom er en side som ofte dukker opp. Jeg har ikke erfaring med siden, men den virker som en kombinasjon av bra, men horibel om noe går galt. Siden har massevis av dårlige tilbakemeldinger om deres elendige kundeservice og lange leveringstid.

Lenke til kommentar

Setter pris på særs god tilbakemelding, AS.

Har vært inne på siden til multicom og lett etter en bygg "din egen" maskin verktøy, men finner ikke noe slikt.

Har du enlaptopen du sendte som et valg hadde og bare 8gb ram, er ikke 16gb å foretrekke? Og i så fall hvorfor/hvorfor ikke?

Endret av FB.276666410
Lenke til kommentar

16GB er alltid å foretrekke, men den regla kan du kjøre i det uendelige med økt minnemengde. Imidlertid må en forstå at kun minne som blir brukt aktivt, er med på å gjøre maskinen raskere. En skal være rimelig sikker på at en behøver 16GB, før en investerer i det. I de fleste spill har det svært lite å si. :) 

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.html

Lenke til kommentar

Derfor bør man velge en bærbar med mulighet for å oppgradere RAM til 16 GB (eller 32 GB for den saks skyld). Dessverre kommer det flere og flere bærbare på markedet nå uten mulighet for oppgradering - minnet er loddet rett på hovedkortet, og maskina mangler sokkel for ekstra minne. :-/

Lenke til kommentar

Synes denne er bang for bucks  :dribble: 

Lenovo Ideapad 700 15,6" Signature Edition(Clean Windows) 6995,- (Ord. pris 9995)

Spesifikasjoner:

* 15,6" Full HD IPS panel

* Intel Core i5 (Quad Core) 6300HQ 6. gen 2,3-3,2 GHz - 6 MB Cache

* 16 GB DDR4 2133 MHz

* 256 GB PCIE + 1 TB 5400 rpm

* Dedikert skjermkort GTX 950M 4 GB minne

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80RU00MPMX/lenovo-ideapad-700-15-6-signature-edition-barbar-pc

Lenke til kommentar

Hei, veldig usikker på multicom etter at jeg har lest på omtaler. De aller fleste er veldig negative vedr. Både kundeservice, leveringstid og kvalitet.

https://www.prisguide.no/butikker/multicomno

kjøpte hos dem rett før jul. 

Sendte dem tre mail og fikk svar innen to timer. Både på dagtid morgen og faktisk kveld. 

Bestilling tirsdag. Ferdig pakket og meldt klar for sending samme dag. hentet av bring hos dem onsdag, og på post i butikk fredag formiddag. Gaming laptop. kjøpte først en msi nesten toppmodel, var missfornøyd, sendte den i retur til komplett. Fikk maskinen fra multicom, er meget fornøyd så langt. Fikk mye mer for pengene. 

side 16 og 17 I denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1735966&&page=17

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ang. multicom;

Jeg har selv svært negativ erfaring med Multicom. Forferdelig lange ventetider på leveringer/reparasjoner. Min Multicom måtte inn på rep tre ganger (defekt hovedkort). Til slutt fikk jeg heve kjøpet etter mye om og men. Flere bekjente har også dårlig erfaring med Multicom. Har generelt opplevd mye rusk med maskina. Kan hende de bruker billige komponenter, ikke vet jeg.

Fraråder deg i allefall å kjøpe Multicom-pc.

Lenke til kommentar

Ang. multicom;

Jeg har selv svært negativ erfaring med Multicom. Forferdelig lange ventetider på leveringer/reparasjoner. Min Multicom måtte inn på rep tre ganger (defekt hovedkort). Til slutt fikk jeg heve kjøpet etter mye om og men. Flere bekjente har også dårlig erfaring med Multicom. Har generelt opplevd mye rusk med maskina. Kan hende de bruker billige komponenter, ikke vet jeg.

Gikk veldig raskt for meg, bare en uke å reparere laptopen min. Tror det hjelper veldig når det er snakk om deres egne maskiner og de kan fikse det der de har kontorer.

Lenke til kommentar

Ang. multicom;

Gikk veldig raskt for meg, bare en uke å reparere laptopen min. Tror det hjelper veldig når det er snakk om deres egne maskiner og de kan fikse det der de har kontorer.

Ja jeg hadde en Multicom Kunshan. :) Det gjelder dog ikke alle maskiner selvfølgelig, det var vel en del uflaks med inn i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...