Civilix Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Tja, om de ikke er villig til å tape penger på å utvikle noe som kan bli fremtidens marked så kan de jo tape stort. Med mindre de skal utvikle batteriteknologi selv, er det nok langt bedre for de å bare kaste seg inn i markedet når teknologien er moden nok. Og de bruker nok alle enorme summer på R&D, men veldig lite fra R&D når markedet hvis det ikke kjører salg eller kutter pris. Hva er egentlig behovet på elbiler? Mer effektiv motor, vi er allerede oppe i 90%+ effektivitet allerede. de siste ~10% er veldig kostbare og kommer ikke til å bli løst på lang tid. Bedre batteri, først har man problemet med å få ekspertise, men så er det også veldig lite sannsynlig at man kan forsvare å utvikle batteriteknologi hvis man ikke også skal selge batteri. Og når det kommer til de etablerte europeiske bilmerkene er nok svaret at man skal selge bil ikke batteri. Asiatiske produsenter kan vi kanskje se at kommer til å utvikle egne batterier med tiden. Resten av bilen er stort sett den samme uansett hvordan den dyttes framover, så igjen hvorfor i det hele tatt prøve å konkurrere? De få elbilene vi ser er der på grunn av klimakrav, ikke fordi at de satser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Med mindre de skal utvikle batteriteknologi selv, er det nok langt bedre for de å bare kaste seg inn i markedet når teknologien er moden nok. Og de bruker nok alle enorme summer på R&D, men veldig lite fra R&D når markedet hvis det ikke kjører salg eller kutter pris. Det er jo langt mer enn batteriteknologi en trenger, cellene kan en kjøpe fiks ferdig men en kommer ikke langt med ett lass av celler. R&D er fint det, men det er noe med å gjøre seg erfaringer også. Havner de langt bak kan de gå på en gigantisk smell, det er iallefall min påstand. Hva er egentlig behovet på elbiler? Mer effektiv motor, vi er allerede oppe i 90%+ effektivitet allerede. de siste ~10% er veldig kostbare og kommer ikke til å bli løst på lang tid. Behovet for elmotor? Nei det er nok ikke noe særlig behov der, de kan også kjøpe dette som ett ferdig produkt. De kan jo prøve seg på Tesla sine feks. Bedre batteri, først har man problemet med å få ekspertise, men så er det også veldig lite sannsynlig at man kan forsvare å utvikle batteriteknologi hvis man ikke også skal selge batteri. Og når det kommer til de etablerte europeiske bilmerkene er nok svaret at man skal selge bil ikke batteri. Asiatiske produsenter kan vi kanskje se at kommer til å utvikle egne batterier med tiden. Som nevnt, celler er en ting. Det som dog er viktig er behandlingen av de, her trengs det kloke hoder og erfaring. Bare se på hvordan det gikk med leaf i texas og andre varme deler av usa. Erfaring har gjort dem bedre. Lenke til kommentar
Bjørn Nordbotn Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Lanseringsdatoene drar bare lengre og lengre ut, det ene merket som faktisk satser på elbil som dagen leverer jo nesten tilsvarende biler allerede i dag(ja litt mindre, koster mye og kommer ikke så langt(men nesten)). Virker som merkene vegrer seg med å ta opp konkurransen, det er ikke bare for de som ønsker å kjøre elektrisk. Man ønsker ikke å kannibalisere egen virksomhet som er ekstremt inbringende. Vanlig bil 2200 bevegelige deler mot 20 bevegelige deler i en elbil. Svaret gir seg selv. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 ... Man ønsker ikke å kannibalisere egen virksomhet som er ekstremt inbringende. Vanlig bil 2200 bevegelige deler mot 20 bevegelige deler i en elbil. Svaret gir seg selv. Var det Steve Jobs som sa "if anyone are to cannibalize apple products it should be apple"? Moralen er uansett at hvis du ser at en teknologisk nyvinning vil sparke beina under en av dine egne virksomheter, så bør du sterkt vurdere å gjøre det selv siden alternativet er at noen andre gjør det.. 2 Lenke til kommentar
Bjørn Nordbotn Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 ... Man ønsker ikke å kannibalisere egen virksomhet som er ekstremt inbringende. Vanlig bil 2200 bevegelige deler mot 20 bevegelige deler i en elbil. Svaret gir seg selv. Var det Steve Jobs som sa "if anyone are to cannibalize apple products it should be apple"? Moralen er uansett at hvis du ser at en teknologisk nyvinning vil sparke beina under en av dine egne virksomheter, så bør du sterkt vurdere å gjøre det selv siden alternativet er at noen andre gjør det.. Godt sagt av SJ det, ja. En vidsynt pragmatiker som ikke var påvirket av "A4 skolen" Bare å se seg rundt i Norge for å finne ut hvem som tjener penger. Ny penger altså :-) Lenke til kommentar
Lotec Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Glimrende "formel" for batterikapasitet og ladeeffekt. Det er det som vil skille den mest fra Nissan e-NV200 (7-seterutgaven). Jeg skjønner dette er en av flere potensielle utgaver, men ettersom den gamle kom i ulike utgaver med alt fra 2 til 12 seter så håper jeg også denne kan komme med flere setevarianter: - Luksus-utgaven på bildene med 6 digre seter - Varebilutgave med kun seter foran. - Folkefrakter med totalt 9 seter, tilpasset maksimering innenfor europeisk førerkort klasse B96. Denne er så liten, at det egentlig er som en Passat, med tilsvarende antall seter. Bare et forskjellig karosseri. Derfor er det FAIL i mine øyne. De skulle hatt den på størrelse med en lang Caravelle, og samme mulighet til å ha antall seter i den (opp til 9). Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Denne er så liten, at det egentlig er som en Passat, med tilsvarende antall seter. Bare et forskjellig karosseri. Ikke at det hadde vært gæli med en elektrisk minibuss på størrelse med en Caravelle, men en elektrisk Passat i 2018/2019 ville jo vært en markedsvinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå