Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilforsikring sagt opp ved inkassovarsel

Anbefalte innlegg

Hei,

En venn av meg fikk bilen sin stjålet i helgen, og tok med den anledning kontakt med politiet. Han fikk da vite at bilen var begjæret avskiltet grunnet manglende forsikring siden April(!!) Han kunne ikke fatte dette og tok da kontakt med forsikringselskapet. 

I April fikk han inkassovarsel hvor det står på baksiden av varselet:

"Dette inkassovarselet gjelder skyldig premie for den tiden FORSIKRINGSELSKAPETS NAVN har vært i ansvar etter bestemmelser i

Forsikringsavtaleloven (kapittel 5 og/eller 14) og forsikringsavtalen Generelle vilkår pkt. 5.1.
Betaling av dette inkassovarsel betyr ikke at forsikringen settes i kraft igjen. Dersom du ønsker å fortsette forsikringsforholdet må du ta kontakt med oss, slik at vi kan vurdere om dette kan gjøres.
Hvis skyldig krav ikke er betalt innen den fastsatte frist vil inkasso bli iverksatt."

Dette er noe min venn ikke har sett, og har levd i god tro om at han har hatt forsikring på bilen. Det er ikke betalt inn noe mer, men han har trudd at han hadde betalt for en lang periode.

Jeg forstår godt at kompisen min her har gjort endel feil, og antaglig burde visst bedre. Jeg stusser likevel over at forskringselskapet her har stengt en bilforsikring ved inkassovarsel, som ble betalt. Kameraten min er utrolig glad for at det ikke har skjedd noen ulykker nå mens bilen hans ikke har vært forsikret. Dette kunne gått mye verre. 

Så til mine spørsmål:

* Har de lov til å avslutte forsikringen på denne måten ved ett inkassovarsel?
* Står vennen min på bar bakke her, og må bite i det sure eplet og se bil og forsikringspenger tapt? 

Vi har vurdert å ta kontakt med Jussbussen i Oslo, men usikker på om det er noe vits. 

Takk for svar i en håpløs situasjon. 

Anonymous poster hash: 6e21a...b69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja. Det er vanlig at forsikringen opphører ved inkassovarsel (andre purring). Reagerte han ikke på at han ikke fikk flere regninger fra forsikringsselskapet?

2) At bilen er begjært avskiltet gjør den ikke mindre stjålet. Men han får ingen forsikringsutbetaling.

Lenke til kommentar

1) Ja. Det er vanlig at forsikringen opphører ved inkassovarsel (andre purring). Reagerte han ikke på at han ikke fikk flere regninger fra forsikringsselskapet?

2) At bilen er begjært avskiltet gjør den ikke mindre stjålet. Men han får ingen forsikringsutbetaling.

Kompisen har levd i den tro på om at han hadde betalt for en lengere periode og har derfor ikke tenkt noe over dette desverre. 

Han fikk en faktura på 1900 som jeg ser gjaldt til 27.06.16 (3 mnder etter de varsler stenging av forsikring). Hvis han ikke har fått disse tilbakebetalt kan han på noen måte anse dette som en gjennåpning av forsikringen eller lignende? Fakturaen er sendt ut på ca samme tidspunkt som inkassovarselet dukket opp. 

Anonymous poster hash: 6e21a...b69

Lenke til kommentar

Har opplevd dette selv en periode da jeg hadde If og heller ikke helt kontroll på forfall av regningene :p , de avslutter forsikringen med en gang du ikke har betalt første purring, og så smeller de på mange tusenlapper i "korttidsforsikring" - møkkaselskap :p

Har hatt både Storebrand og Gjensidige etterpå, og de gjør ikke annet enn å sende deg en hyggelig beskjed med påminnelse om at du kanskje har glemt de, men nå er det noen år siden jeg lå etter med regninger :p (Regner med at de også asvlutter den hvis den faktisk går til inkasso)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...