Gå til innhold

Spørsmål om Jesu død

Anbefalte innlegg

Hei.

Det jeg vet er at Jesus hang på "korset" og mens han hang der blødde han. Så var Jesus ikledd et hvitt linklede, og etter 3 dager reiste han seg igjen.

Jeg vet at Jesus er guds eneste sønn, når jeg ser ned på bakken og tenker for meg selv, så har jeg faktisk også en eneste sønn.

Når sønnen hans gikk inn i "korset" og jesus da fikk blod på seg og etter hvert ikledd et hvitt linklede, så "reiste" sønnen seg igjen etter 3 dager.

Nøyaktig hvordan skjedde dette? Og hvordan gikk guds sønn inn i det korset?

Det andre spørsmålet er, hvordan drepte gud verden i den store flommen som ble skylt over alle menneskene, og "noah" fløt på overflaten i et brunt skip?

Endret av Rune48
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vet er at Jesus hang på "korset" og mens han hang der blødde han. Så var Jesus ikledd et hvitt linklede, og etter 3 dager reiste han seg igjen.

Det har opp gjennom århundrene vært lansert ulike teorier for å forklare oppstandelsesunderet. Det har blitt hevdet at Jesu oppstandelse har vært i form av subjektive eller kollektive åndelige syn. At Jesus ikke oppstod legemlig, men kun viste seg for disiplene i en slags åpenbaringer. Denne teorien ble fremsatt allerede i urkristenheten.

En annen populær teori har vært skinndødteorien. At Jesus bare var skinndød, og kviknet til igjen etter tre dager. Historikeren Josefus kan fortelle om tilfeller der korsfestede har våknet til live igjen etter å blitt tatt ned fra korset. Kanskje ikke så merkelig, da det som nevnt kunne ta flere døgn før døden til slutt innhentet en korsfestet stakkar. Før døden inntraff var det vanlig at den ulykkelige segnet om bevisstløs av utmattelse og mangel på vann. Ifølge Markusevangeliet hang Jesus bare på korset i seks timer (Mark 15,25f), en poeng som tilhengerne av skinndødteorien ivrig har holdt frem. Ifølge samme evangelium fant også Pilatus det mistenkelig at Jesus allerede skulle være åndet ut, da han ble spurt om å utlevere liket (Mark 15,44).

Kilde http://www.bandoli.no/norsk/opppstandelsen.htm

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg vet at Jesus er guds eneste sønn, når jeg ser ned på bakken og tenker for meg selv, så har jeg faktisk også en eneste sønn.

Når sønnen hans gikk inn i "korset" og jesus da fikk blod på seg og etter hvert ikledd et hvitt linklede, så "reiste" sønnen seg igjen etter 3 dager.

Nøyaktig hvordan skjedde dette? Og hvordan gikk guds sønn inn i det korset?

Det andre spørsmålet er, hvordan drepte gud verden i den store flommen som ble skylt over alle menneskene, og "noah" fløt på overflaten i et brunt skip?

tja, hva vet man, det finnes ingen direkte samtidige kilder, den nærmeste man kommer noe, er Josephus, men det er mest sannsynligvis et falsum.

føler også at det er en del ting som skurrer, fx det man vet om Pontius Pilatus, stemmer dårlig med hva som skjedde med Jesus, blant annet kan jeg ikke helt se for meg at han ville brydd seg med hva jøder skulle mene om hvem som skulle dø av Barabas, og Jesus, han ville neppe hørt på Jøder om at det var på tide å ta ned Jesus fra korset, og han ville neppe tillatt noen å legge kroppen i en grav.

vi er i hvert fall langt unna noe direkte klokkeklare bevis på at Jesus sto opp fra de døde, noen går til og med så langt som å si at han mest sannsynligvis ikke har eksistert.

jeg vill nok mene at Jesus mest sannsynligvis har eksistert, men jeg kan ikke se at man kan komme lenger enn det her, det er langt mer tåkete en apologister sier. 

når det gjelder Noah og Moses er vel det stort sett enighet bortsett fra fundamentalistiske kristne om at de ikke har eksistert

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Off topic (mye i form av persondebatt) er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1.

Vi får holde oss til trådens tema, dette er definert av trådstarter i førstepost. Ser også at det gikk ikke mange innleggene før også TS sporet av med off topic selv. En kjapp påminnelse: denne tråden handler om selve oppstandelsesmiraklet slik det er beskrevet i Bibelen. Ikke Noah, og ikke hvilken religion man tilhører eller ei, og hvertfall ikke hvem som er sinnsyke eller ei. Ytterligere avsporinger, og spesielt persondebatt, vil det være lav terskel for å reagere sterkere på fra min side etter denne advarselen.

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Ikke det jeg kan se.

Viktig a skjele mot de kristnes omfang og bruk av begrepet "kontekst".

Du er ateist. Det betyr at det du har mellom øra virker.

At jeg er ateist har null innvirkning på hva jeg har mellom øra, annet enn det at jeg er ateist. Det er viktig å svare konkret på konkrete spørsmål, om det er mulig. Når du blir spurt hvor det står i Bibelen at Jesus sier "tilbe meg" så svarer du med å gi henvisninger til steder der det står "tro meg". Det er greit nok det, om man kan finne en rød tråd i form av kontekst der "tro meg" betyr "tilbe meg", men jeg kunne ikke se det sånn ved første øyekast og du gjør lite for å opprette den linken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus sier vel at du skal tilbe gud, så er det vel noe vrøvl om at treenighet ":Faderen (gud), Sønnen (jesus) og Den hellige ånd. Så da kan det vel tolkes som man vil som vanligt.

Evangeliet etter Matteus

Kapittel 4.10

"Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det står skrevet:

Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene.»

Andre Mosebok

Kapittel 4.23

Så sier Herren: Israel er min førstefødte sønn. 23 Jeg sier til deg: La min sønn dra, så han kan tilbe meg! Men nekter du ham å dra, se, da vil jeg drepe din førstefødte sønn.»

Endret av Gamer60
Lenke til kommentar

Ikke det jeg kan se.

Viktig a skjele mot de kristnes omfang og bruk av begrepet "kontekst".

Du er ateist. Det betyr at det du har mellom øra virker.

At jeg er ateist har null innvirkning på hva jeg har mellom øra, annet enn det at jeg er ateist. Det er viktig å svare konkret på konkrete spørsmål, om det er mulig. Når du blir spurt hvor det står i Bibelen at Jesus sier "tilbe meg" så svarer du med å gi henvisninger til steder der det står "tro meg". Det er greit nok det, om man kan finne en rød tråd i form av kontekst der "tro meg" betyr "tilbe meg", men jeg kunne ikke se det sånn ved første øyekast og du gjør lite for å opprette den linken.

Ok. Jeg la fram de første 5 av 65. Jeg kan bla gjennom resten, men et spørsmål først: 

Vil innholdet i  trosbekjennelsen og nattverden være "tilbedende" ?

Hvis "Nei":

Hvorforr det OK at troende unnviker å svare på konkrete spørsmål ved å henvise til "kontekst", teologisk fortolkning og krav om teologisk utdanning for å forstå hva Gud egentlig mente? 

PS.

Jeg ser ikke på dine innlegg som "modererende". Hvis de er, vennligst slett mine. Jeg forsøker å unngå å diskutere moderering i åpent forum!

Lenke til kommentar

Vi snakker vel litt forbi hverandre. Det er jo helt klart at Bibelens Jesus ville ha tilbedere. Men da er det bedre å argumentere for det på den måten enn å "gå i fella" og prøve å svare på spørsmålet "om Jesus direkte sa 'tilbe meg' " og linke til tekst der han ikke sa det.

Mine innlegg her nå er ikke "modererende", det er mine egne ord uavhengig av min rolle som medarbeider. Dersom jeg har moderatormeldinger å komme med så er det tydelig merket. Så jeg er enig der, det er off topic og tas ikke her. ;)

Lenke til kommentar

John 20:17

Jesus said, "Do not hold on to me, for I have not yet ascended to the Father. Go instead to my brothers and tell them, 'I am ascending to my Father and your Father, to my God and your God.

Jesus og menneskene hadde tydeligvis samme Gud.

Mark 13:30-32, "Truly I say to you, this generation will not pass away until all these things take place. 31"Heaven and earth will pass away, but My words will not pass away.  32But of that day or hour no one knows, not even the angels in heaven, nor the Son, but the Father alone,"

Var Jesus allvitende? Nei, er en Gud allvitende?

John 5:19 
The Son can do nothing by himself; he can do only what he sees the Father doing, because whatever the Father does, the Son does also. 

Mark 10:18

Why do you call me goodNo one is good, except God alone. 

Dette er bare noen av versene som viser at Jesus ikke kunne vært Gud, fint om noen kunne forklart dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...