torest Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 300 ganger effekten til en vanlig billader.Fra sommeren vil bilfergen lades med induksjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Lenke til kommentar
Finn Liland Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Laderen vil i første omgang ha en effekt på noe over 1 MW, noe som er om lag 300 ganger effekten på en vanlig hjemmelader til et startbatteri." Det blir ikke stort bedre med effekten. Hjemmelader til startbatteri på 3,3kW er MYE. Riktig blir det hvis en sier 300 ganger effekten til en "normal" (16A) hjemmelader til ELbil. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Plass til litt mer skjermingsstål på en ferge enn i en Tesla... Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Er det noen som har advart mot dette? bortsett fra kommentarfeltkommenterere? Jeg har ikke sett noe, men vil gjerne lese om du finner en link. 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Er det noen som har advart mot dette? bortsett fra kommentarfeltkommenterere? Jeg har ikke sett noe, men vil gjerne lese om du finner en link. Ja ,faktisk, men det er en stund siden, og det var ikke kun en kommentar. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Er det noen som har advart mot dette? bortsett fra kommentarfeltkommenterere? Jeg har ikke sett noe, men vil gjerne lese om du finner en link. Ja ,faktisk, men det er en stund siden, og det var ikke kun en kommentar. Hvem, hvor, har du noen link? Jeg har sett denne påstanden tidligere og da kom det heller ikke noe mer info. Jeg finner heller ikke noe på nettet om dette. Det ville også være rart, hurtiglading foregår med DC, selve laderne med spoler og elektronikk står i et eget skap ved siden av, jeg ville tro at det var mer stråling der. Det er nok mindre stråling i bilen under hurtiglading enn under kjøring, da brukes jo inverter og motor. Og de undersøkelsene jeg har sett konkluderer med så og si samme stråling i elbiler som i ICE-biler. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Er det noen som har advart mot dette? bortsett fra kommentarfeltkommenterere? Jeg har ikke sett noe, men vil gjerne lese om du finner en link.Ja ,faktisk, men det er en stund siden, og det var ikke kun en kommentar. Hvem, hvor, har du noen link? Jeg har sett denne påstanden tidligere og da kom det heller ikke noe mer info. Jeg finner heller ikke noe på nettet om dette. Det ville også være rart, hurtiglading foregår med DC, selve laderne med spoler og elektronikk står i et eget skap ved siden av, jeg ville tro at det var mer stråling der. Det er nok mindre stråling i bilen under hurtiglading enn under kjøring, da brukes jo inverter og motor. Og de undersøkelsene jeg har sett konkluderer med så og si samme stråling i elbiler som i ICE-biler. Her er noe å lese på, for noksagter som spretter opp og vil ha noe mer håndfast. https://library.e.abb.com/public/9ab88090fddb4a929c1e67547ab277e9/9AKK106713A5736_EVCI_EMC-Technical-Brief.pdf Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Her er noe å lese på, for noksagter som spretter opp og vil ha noe mer håndfast. Nuvel, det dokumentet du linket til advarer mot ladestasjoner som ikke har riktig sertifikasjon, ikke å sitte i en elbil som blir ladet, kan sikkert være greit å ta forhåndsregler for folk med pacemaker/hjertestarter osv., men da gjelder jo det også opphold i nærheten av ladestasjonen, strålingen utenfor elbilen er minst like stor utenfor bilen som inne i bilen viss det er ladestasjonen som er kilden til den elektromagnetiske strålingen. Endret 9. januar 2017 av Malmern 2 Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Ladepunktet burde vore koblinga mellom ferja og ferjelem. Då kunne du også fått lada mobiltelefonar og EL-bilar berre ved å kjøra inn på ferja. Pacemakerbrukarar får berre halda pusten mens ein kjører inn på ferja, det får dei jammen tåla. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Er det noen som har advart mot dette? bortsett fra kommentarfeltkommenterere? Jeg har ikke sett noe, men vil gjerne lese om du finner en link.Ja ,faktisk, men det er en stund siden, og det var ikke kun en kommentar. Hvem, hvor, har du noen link? Jeg har sett denne påstanden tidligere og da kom det heller ikke noe mer info. Jeg finner heller ikke noe på nettet om dette. Det ville også være rart, hurtiglading foregår med DC, selve laderne med spoler og elektronikk står i et eget skap ved siden av, jeg ville tro at det var mer stråling der. Det er nok mindre stråling i bilen under hurtiglading enn under kjøring, da brukes jo inverter og motor. Og de undersøkelsene jeg har sett konkluderer med så og si samme stråling i elbiler som i ICE-biler. Her er noe å lese på, for noksagter som spretter opp og vil ha noe mer håndfast. https://library.e.abb.com/public/9ab88090fddb4a929c1e67547ab277e9/9AKK106713A5736_EVCI_EMC-Technical-Brief.pdf Den "technical brief" som du linker til beskriver litt av EMC kravene som gjelder og at også ladestasjoner faller under disse kravene. Jeg finner ikke noe om pacemakere her eller noen advaring mot hurtiglading for folk med pacemakere. Jeg forstår ikke helt hva du mener med noksagter som spretter opp, men ser jo nå at den andre påstanden om dette også kom fra deg 18.desember i tråden "Skal utvikle verdens første elektriske hurtiggående katamaran for passasjertrafikk" , og da spurte jeg også om referanse, men det kom heller ikke noe mer forklaring da. Det er ikke meningen å forfølge deg med spørsmål, jeg la ikke merke til at det var du som kom med kommentaren begge gangene, men når du gjentar påstander så burde du kanskje ha en eller annen referanse til den? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1752480&do=findComment&comment=23630935 2 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 "Fra sommeren får fergen induksjonslader. Den er 300 ganger så effektiv som en vanlig billader" Ikke lett med effekt/effektivitet Er noe med det, ja..og når det advares mot å sitte i en elbil som hurtiglades, om man har pacemaker, hvordan blir det for en evt, skranten passasjer som har slikt? Det er vel som med forbudet mot mobiltelefoner på fly og på sykehus. Det ble hevet etter noen år med utprøving. Kanskje ble noe utstyr modifisert både på sykehus og i fly. Dersom det mot formodning skulle vise seg at pacemakere påvirkes av billadere så vil det komme oppdateringer ganske snart - både på ladere og pacemakere. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Nå er vel magnetfeltene i induksjonslading fundamentalt forskjellige fra strålingen fra telefoner. Jeg liker å tenke på det som at et magnetfelt er et potensiale for påvirkning som vil manifestere seg ulikt avhengig av sammensetning og posisjon til det som blir påvirket, mens stråling er en påvirkning som alltid er der uavhengig av det som eventuelt ville blitt påvirket. Uten at jeg har noen som helst begrep om tallene stemmer, er det kanskje mulig at en person kan tåle en strålingspåvirkning på noen tusen watt i en kort periode, mens samme effekt overført som magnetisk påvirkning kanskje ville plukket pacemakeren rett ut uten å egentlig påvirke resten av kroppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå